بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۸
مدیر عامل شرکت امداد خودرو ایرانیان درپی خروج از تحریم ها پیش بینی کرد:

مدت زمان لازم برای خروج خودرویی ها از زیان و کسب سود مجدد

در صورت رفع تحریم صنعت خودرو اثرات مثبت آن در کاهش هزینههای تولید و افزایش کیفیت خودروهای داخلی از چند ماه آینده نمایان خواهد شد،
کد خبر : ۱۱۱۷۹۹

صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایعی است که براساس امضای توافقنامه اخیر میان ایران و شش قدرت جهانی، با لغو تحریم های اعمالی از سوی اتحادیه اروپا همراه شده است.با توافقات صورت گرفته در سومین دور از مذاکرات ژنو در دولت یازدهم، لغو تحریم ها در صنعت خودرو که دومین صنعت بزرگ کشور بعد از صنعت نفت محسوب می شود، در کنار دیگر صنایع در اولویت قرار گرفت و خودروسازان از لغو تحریمهای بینالمللی خشنود شدند.

مدیر عامل شرکت امداد خودرو رفاه ایرانیان با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: این امرباعث می گردد همکاری خودروسازان ایرانی باخودروسازان خارجی وتأمین قطعات مصرفی آنها رونقگیرد و امکان حضور شرکتهای خارجی نیز میتواند تأثیر مستقیمی بر بهبود روند انتقال تکنولوژی و دانش فنی تولید خودرو به شرکتهای ایرانی داشته باشد. مصرف کنندگان نیز تمایل بیشتری را برای استفاده از این نوع خودروها ابراز می دارند.

علیرضا برنجی افزود: در صورت رفع تحریم صنعت خودرو اثرات مثبت آن در کاهش هزینههای تولید و افزایش کیفیت خودروهای داخلی از چند ماه آینده نمایان خواهد شد، زیرا فرآیند سفارشگذاری و خرید قطعات فرآیندی حدوداً شش ماهه است. بنابراین با رفع تحریم صنعت خودرو، هزینههای تأمین قطعات داخلی و خارجی کاهش یافته و کیفیت این قطعات نیز افزایش مییابد. این موضوع بر قیمت خودروهای داخلی نیز تأثیر خواهد داشت؛ به گونه ای که با کاهش هزینه های تولید، قیمت فروش خودروها نیز کاهش خواهد یافت.

وی در پاسخ به اینکه اعمال تحریم ها تاکنون چه مبالغی هزینه جهت خرید قطعات خارجی مورد نیاز به شرکت های خودروساز تحمیل کرده که با برداشتن فشارهای بین المللی این هزینه ها بتواند حذف شود، گفت:شرکت های خودروساز در سال گذشته حدود 4 هزار میلیارد تومان ضرر مالی متحمل شدند.

همچنین در شش ماه اول امسال بیش از هزار میلیارد تومان زیان مالی به شرکت های خودروساز وارد شده است. كاهش ميزان توليد خودرو و قطعات، تعطيلي خطوط توليد بسياري از شركت هاي قطعه ساز و خودروساز و در كنار آن تعديل نيرو، نبود سرمايه در گردش شركت هاي توليدي و كمبود شديد نقدينگي، صنعت خودروی ايران را با چالش هاي بسيار زيادي مواجه ساخته است. لذا با رفع تحریم های صنعت خودرو و تحریم های بانکی هزینه اضافی شرکت ها برای تأمین قطعات و مواد اولیه کاهش خواهد یافت و این مسأله به جبران زیان مالی شرکت ها کمک خواهد کرد.

این کارشناس صنعت خودرو در خصوص تغییرات احتمالی در روند تولید و فروش خودروهای ساخت داخلی با توجه به امضای توافقنامه اخیر در ژنو اظهار داشت:لغو تحریم ها باعث می شود برخی شرکت های خودروساز داخلی بتوانند با برقراری ارتباط بیشتر با خودروسازان خارجی میزان تولید خود را افزایش داده و بخشی از افت تولید سال جاری را جبران نمایند و می توان گفت با رسیدن به تولید پایدار در سال آینده، شرکت های داخلی به سوددهی برسند و تحت تأثیر تغییرات دیگر امکان تأمین مستقیم قطعات فراهم شده و باعث تولید دوباره و رونق محصولاتی چون تندر، مگان و انواع پژو خواهد شد.

از طرف دیگر تأمین گیربکس های اتوماتیک می تواند منجر به کنترل تقاضای بازار برای این خودروها و کاهش فاصله قیمتی این مدل ها با نمونه های گیربکس دستی شود.

برنجی پیرامون زمان خروجشرکت های خودرویی از زیان و حرکت به سمت سودده شدن پس از پوشش کامل هزینه های مالی قابل توجه آنها، عنوان کرد: محدودیت های بانکی، مالیاتی و نقدینگی از جمله مشکلات داخلی صنعت خودرو در ایران است. هم اکنون بانک های کشور، خودروسازان و قطعه سازان را محدود کرده و از پرداخت تسهیلات به آنها خودداری می کنند.

قوانین مالیاتی به ویژه نحوه دریافت مالیات بر ارزش افزوده نیز به منزله محدودیتی برای صنعت خودرو بوده و مشکلات زیادی را به ویژه برای قطعه سازان ایجاد کرده است. این وضعیت در حالی مشاهده می شود که هم اکنون به دلیل افت شدید تولید قطعه و خودرو، فعالیت‌ واحدهای قطعه سازی و خودروسازی زیان ده شده است. هرچند نباید فراموش کرد که هزینه مالی سنگین تنها مختص شرکت های خودروساز نیست.

وی افزود: در تمام دنیا شرکت های تولیدکننده و حتی شرکت های تجاری واردکننده، هزینه های مالی خود رادر قیمت تمام شده محصولات محاسبه می کنند و ادارات مالیاتی نیز آنها را می پذیرند.

هزینه مالی شرکت ها در ایران به دلیل وضعیت خاص اقتصادی، رقم بالایی می باشد که این انتقاد قابل قبول است؛ اما قطعاً خودروساز در این خصوص مقصر نبوده و این مسأله تنها به مشکلات کلان اقتصادی ارتباط دارد.

در این مقطع زمانی کاهش تولید و فروش مهمترین عامل زیان ده شدن شرکت ها شده است و با تغییر رویکرد دولت و لغو تحریم ها در خصوص این صنعت و حضور شرکای قوی خارجی، خوش بینی به رفع مشکل تولید و فروش را با بهینه کردن قیمت تمام شده بیشتر کرده است. بطوریکه به نظر می رسد طی ماه های آتی شاهد بهبود وضعیت سودآوری گروه هایی همچون خودرو، پتروشیمی و بانک که به دلیل اعمال تحریم های بین المللی با مشکلات فراوانی مواجه شده اند، خواهیم بود.

در خاتمه، مدیر عامل شرکت امداد خودروی رفاه ایرانیان چشم انداز آتی صنعت را با توجه به گمانه زنی ها برای خرید سهام برخی شرکت های این گروه توسط شرکت های خودروساز خارجی، اینگونه ارزیابی کرد:ایران یک بازار جذاب با ابعاد و پتانسیل رشد بالا است و احتمالاً یک عامل پیشرفت برای خودروسازی کل منطقه در آینده خواهد بود. با حفظ منابع مشترک و افزايش انگيزه‌ ايران و شرکت هاي خودروسازي خارجی، روند مثبتي برای صنعت خودرو در کشور پيش بینی می گردد.

همچنین همایش بین المللی تهران نشان داد که فضا کاملاً تغییر یافته و همه به دنبال سرمایه گذاری و استفاده از بازار خودروی ایران هستند. جذب سرمايه گذاري داخلي و خارجي به صورت مستقيم يا مشترك در راستاي جذب فناوري هاي نوين و توسعه صادرات و پايگاه مراكز طراحي، آزمون و خدمات مهندسي خودرو در منطقه از دیگر وظایف صنعت خودروی ایران بوده که اخبار مثبت از آینده این صنعت سبب توجه سرمایه گذاران به سهام شرکت های خودرویی شده است و در نتیجه به نظر می رسد خودروسازان خارجی چشم به خرید برخی از واحدهای خودروسازی کشور دارند یا اینکه سایت های تولیدی شهرستان ها اولین گزینه خریداران خارجی باشند.

از آنجاییکه شركت هاي توليد كننده خودرو در ايران سهامي عام هستند و سرمايه عده بسيار زيادي از سهامداران خرد و كلان را معطوف خود ساخته اند، با توجه به لغو تحریم ها، گمان می رود گرايش بسيار بالايي به معامله و خريد و فروش سهام شركت هاي خودروسازي دربورس ايران در آینده وجود داشته باشد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر