بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۵
مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون عنوان کرد:

اجرای طرح های توسعه ای جهت رفع مشکل تأمین خوراک

اگرچه تاکنون "مارون" با مشکل قطعی گاز طبیعی مصرفی مواجه نشده، اما مشکل تأمین خوراک مصرفی و تأخیر در فرآیند دریافت آن یکی از مسائلی است که همواره شرکت های فعال در این حوزه با آن رو به رو بوده اند.
کد خبر : ۱۱۲۷۳۴
تأمین خوراک مصرفی شرکت های پتروشیمی از جمله مسائلی است که شرکت های فعال این گروه همواره با آن مواجه بوده اند که به نظر می رسد این مشکل با نزدیک شدن به فصل سرما و تقویت احتمال قطع گاز طبیعی مصرفی شرکت های پتروشیمی پررنگ تر شود.

در همین ارتباط، مدیر مالی شرکت پتروشیمی مارون در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد: اگرچه تاکنون "مارون" با مشکل قطعی گاز طبیعی مصرفی مواجه نشده، اما مشکل تأمین خوراک مصرفی و تأخیر در فرآیند دریافت آن یکی از مسائلی است که همواره شرکت های فعال در این حوزه با آن رو به رو بوده اند. به گونه ای که مشکل مذکور موجب شده تا "مارون" حدود 12 الی 17 درصد کمتر از ظرفیت اسمی تولید خود فعالیت کند.

مصطفی احمدزاده افزود: این شرکت گاز طبیعی مصرفی خود را از شرکت نفت ایران دریافت می کند و پس از استخراج گاز اتان از آن، خوراک دریافتی را به شرکت نفت به منظور استفاده از سایر عناصر موجود در گاز طبیعی در فرآیند تولید سایر شرکت های هم گروه، باز می گرداند. همانطور که گفته شد مشکل تأمین خوراک مصرفی طی سال جاری موجب کاهش اندک مقدار تولید محصولات شده است.

وی با اشار به یکی از مزیت های شرکت پتروشیمی مارون بیان کرد: این شرکت برخلاف سایر شرکت های هم گروه خود دارای واحد مستقلی جهت بازیابی گاز اتان است که این امر موجب می شود تا خوراک مصرفی به طور مستقیم در واحد بازیابی اتان استفاده شود.

این مقام مسئول به برنامه های "مارون" جهت رفع مشکل تأمین خوراک اشاره کرد و اظهار داشت: این شرکت طرح توسعه ای جهت افزایش خوراک از NGLهای تحت اختیار خود در نظر دارد، علاوه بر آن برنامه ای با مشارکت شرکت نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی به همراه شرکت های هم گروه در نظر داریم که طی این برنامه اقداماتی به منظور شناسایی NGLها یا منابع جدید جهت تأمین گاز مصرفی انجام پذیرفته است. اجرای این طرح توسعه ای که پیش بینی می شود طی سال آینده به بهره برداری برسد، موجب سهولت در فرآیند تأمین خوراک مصرفی و تضمین استقرار و استمرار دریافت آن خواهد شد.

مدیر مالی "مارون" در خاتمه با اظهار امیدواری نسبت به بهبود هرچه بیشتر وضعیت صادرات شرکت های پتروشیمی و نیز سودآوری آنها، در این خصوص ابراز داشت: در حال حاضر محصولات به کشورهای چین و هند صادر می شود که امیدواریم با برداشته شدن یا کاهش فشار تحریم های اعمالی بتوان نسبت به توسعه بازارهای فروش خارجی موفق عمل کنیم. افزون برآن، گسترش مناسبات بین المللی کشور موجب تسهیل و تسریع در فرآیند خرید قطعات و کاتالیست های مورد نیاز از منابع خارجی و انجام عملیات نقل و انتقال بانکی خواهد شد. همچنان که پس از حصول نتیجه مثبت از مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5، تا حدودی دغدغه ها و نگرانی ها از بابت کاهش مقدار تولید از میان رفته و تمرکز مدیران شرکت ها به سمت افزایش مقدار تولید و صادرات آنها سوق یافته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر