بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۲
در گفتگو با رییس حسابداری شرکت گروه دارویی سبحان

خالص ارزش داریی های هرسهم"دسبحا"مشخص شد

گروه دارویی سبحان با سرمایه 561 میلیارد ریالی سود هر سهم سال مالی 92 را براساس عملکرد 9 ماهه با تعدیل مثبت 2 درصدی مبلغ 835 ریال اعلام نموده است که البته با توجه به ماهیت هلدینگ بودن شرکت و اینکه درآمد شرکت از فروش و سود سرمایه گذاری ها می باشد پوشش نامناسب 9 ماهه نمی تواند ملاک ارزیابی عملکرد شرکت قرار گیرد.
کد خبر : ۱۱۶۱۵۶
گروه دارویی سبحان با سرمایه 561 میلیارد ریالی سود هر سهم سال مالی 92 را براساس عملکرد 9 ماهه با تعدیل مثبت 2 درصدی مبلغ 835 ریال اعلام نموده است که البته با توجه به ماهیت هلدینگ بودن شرکت و اینکه درآمد شرکت از فروش و سود سرمایه گذاری ها می باشد پوشش نامناسب 9 ماهه نمی تواند ملاک ارزیابی عملکرد شرکت قرار گیرد.

رییس حسابداری گروه دارویی سبحان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: "دسبحا" هلدینگی دارویی متشکل از چند شرکت داروساز برتر کشور می باشد که نیمی از آنها در بازار سرمایه و نیمی دیگر خارج بورسی هستند که بیشترین تأثیر را در سود گروه دارویی سبحان دو شرکت البرز دارو و سبحان دارو دارند که "دسبحا" به ترتیب مالکیت 64 و 62 درصدی در این شرکت ها را دارا است.

بنابراین در برآورد پیش بینی سود هر سهم "دسبحا" پرتفوی بورسی نسبت به پرتفوی خارج بورسی از اهمیت بالاتری برخوردار است در پرتفوی غیر بورسی "دسبحا" دو شرکت کی بی سی و شیمی درمانی سبحان از اهمیت بیشتری برخوردار هستند که معمولاً نیمه دوم سال شرکت های زیرمجموعه از پتانسیل های رشد تولید و فروش و افزایش سودآوری بیشتری برخوردار هستند.

خلیل پور در خصوص افزایش سرمایه 27 درصدی "دسبحا" عنوان کرد: این افزایش برای حفظ درصد مالکیت شرکت در سهام زیرمجموعه صورت گرفته است به طوریکه سرمایه شرکت از مبلغ 441 میلیارد ریال به مبلغ 561 میلیارد ریال افزایش یافت.

رییس حسابداری "دسبحا" در خصوص عملکرد شرکت های زیرمجموعه ابراز داشت: شرکت سبحان دارو در دوره 9 ماهه منتهی به 30 آذر ماه با اختصاص 3895 ریال سود به ازای هر سهم معادل 85 درصد از پیش بینی هایش را پوشش داده است که عملکرد بسیار خوبی را نشان داده است.

به طور کلی شرکت های زیرمجموعه گروه دارویی سبحان در سال جاری عملکرد مناسبی را از خود ارایه کرده اند و بعضاً تعدیل های مناسبی هم داده اند.

وی خاطر نشان کرد: با گشایشات صورت گرفته و کاهش تحریم های بین المللی ممکن است در ماه های پایانی سال 92 با کاهش هزینه های تولید دارو شرکت های بزرگ زیرمجموعه گروه دارویی سبحان توانایی افزایش سود بیشتری پیدا کنند که در صورت این اتفاق "دسبحا" هم تأثیر خواهد پذیرفت.

خلیل پور پیرامون تهدیدها و فرصت های شرکت گروه دارویی سبحان اظهار داشت: هر عاملی که شرکت های زیرمجموعه را به مخاطره بیفکند گروه را با ریسک و هر عاملی که آنها را شکوفا سازد برای "دسبحا" فرصت تلقی می گردد.

تهدیدهایی که این هلدینگ صنعت دارو را از طریق شرکت های زیرمجموعه اش تحت تأٍثیر قرار می دهد عبارتند از افزایش هزینه های انرژی، افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه تأمین مواد اولیه، کاهش صادرات به دلیل تشدید رقابت بین المللی و تحریم ها و در مورد فرصت هایی که "دسبحا" با آن رو به رو است می توان از امکان افزایش بهای دارو، افزایش تقاضا و افزایش سرمایه در شرکت و شرکت های زیرمجموعه نام برد.

در پایان رییس حسابداری هلدینگ دارویی سبحان در خصوص خالص ارزش دارایی های شرکت اظهار کرد: براساس قیمت های آذر ماه سال 92 خالص ارزش دارایی های "دسبحا" حدوداً 13552 ریال می باشد که با توجه به ریزش قیمت ها در دی ماه این مقدار در حال حاضر کاهش پیدا کرده است که امیدواریم با بازگشت اقبال به سهام صنعت دارو به همان سطح و یا بالاتر برگردد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر