بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵
توسط کارگزاری بورس بیمه ایران بررسی شد:

"دتولید" چقدر سود دارد؟

شرکت داروسازی تولیددارو طی سال مالی 90/12/29 در مجموع در حدود 47میلیون عدد انواع محصولات را تولید کرده و طی همان سال به همان میزان نیز فروش داشته است . در سال مالی منتهی به 91/12/30 نیز به همین صورت بوده است و میزان فروش شرکت با میزان تولید شرکت برابری می‌کند .
کد خبر : ۱۳۰۹۴۲
نویسنده :
مریم رحمتی

مقدمه

شرکت داروسازی تولیددارو طی سال مالی 90/12/29 در مجموع در حدود 47میلیون عدد انواع محصولات را تولید کرده و طی همان سال به همان میزان نیز فروش داشته است . در سال مالی منتهی به 91/12/30 نیز به همین صورت بوده است و میزان فروش شرکت با میزان تولید شرکت برابری می‌کند .

وضعیت تولید و فروش شرکت در سال 92

طبق صورتهای مالی حسابرسی شده 12ماهه منتهی به 92/12/29 میزان تولید شرکت در حدود 41.7 میلیون عدد انواع محصولات بوده است در حالیکه میزان فروش شرکت طی همین مدت در حدود 35.8 میلیون عدد انواع محصولات بوده است ،یعنی شرکت برخلاف سنوات گذشته نزدیک به 15% و در حدود 6 میلیون عدد کمتر از تولید خود، فروش داشته است .


شرکت در گزارش اولین پیش بینی سود سال منتهی به 29/12/93 نیز به مانند سالهای 90 و 91 میزان تولید و فروش خود را یکسان در نظر گرفته است و موجودی محصول آماده به فروش اول دوره خودش را که در سال قبل تولید کرده را در فروش سال 93 خود لحاظ نکرده است .

گزارش میان دوره ای سه ماهه اول سال 93 شرکت 

شرکت نزدیک به 10میلیون عدد تولید داشته است در حالیکه میزان فروش شرکت 11.5میلیون عدد از انواع محصولات بوده است یعنی نزدیک به 1.5 میلیون از موجودی اول دوره خود را نیز به فروش رسانیده است .


چند نکته 

شرکت اولین پیش بینی سود سال مالی 93 خودش را 2082 ریال اعلام کرده است که در سه ماهه اول سال 581 ریال معادل 28% پوشش داده است .

شرکت در اولین پیش بینی سود سال 93 خودش میزان تولید و فروش خود را با 3% افزایش نسبت به سال قبل اعلام کرده است در حالیکه میزان تولید شرکت در سه ماهه اول نسبت به دوره مشابه سال قبل نزدیک به 35% رشد داشته است .

شرکت تولید سه ماهه اول سال قبل نزدیک به 17% از مجموع تولید کل سال خود را پوشش داده است در حالیکه در سه ماهه اول سال 93 نزدیک به 23% از پیش بینی را تولید کرده است .

شرکت موجودی اول دوره خود را در اولین پیش بینی سود سال 93 خودش لحاظ نکرده است و علی رغم پوشش بالا در سه ماهه اول هنوز پیش بینی اصلاحیه سال 93 خودش را منتشر نکرده است در حالیکه مطابق با گزارش سهماهه بخشی از این موجودی را به فروش رسانیده است .

طبق اظهارات رییس سازمان غذا و دارو افزایش نرخ دارو با توجه به افزایش نرخ ارز و رشد هزینه ها در نیمه دوم سال محقق خواهد شد .

با توجه به موارد بالا طبق سه سناریو سود سال 93 شرکت را مورد بررسی قرار دادیم .

سناریو 1 

فروش موجودی اول دوره شرکت به همراه مجموع تولید شرکت در سال 93 بدون افزایش میزان تولید و بدون افزایش نرخ دارو

سناریو 2 

فروش موجودی اول دوره به همراه رشد 10% تولید و بدون افزایش نرخ دارو در سال 93

سناریو 3 

فروش موجودی اول دوره به همراه رشد 10% تولید و افزایش نرخ 10% برای فروش در شش ماهه دوم سال 93


تهیه کننده : واحد تحلیل و توسعه کارگزاری بورس بیمه ایران


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵
سلام
بسیار ممنون از این تحلیل
من به این سهم ایمان دارم
تحلیل من اینه که هیچ کدوم از 3 سناریوی شما تحقق نمیپذیره. سود امسال دتولید حدود 258 تومان خواهد بود.

سپاس و ارادت بورس نیوز جان