بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۶
شرکت البرز دارو در سال 1355 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده و در سال 75 به شرکت سهامی عام تبدیل شد و پا به بورس گذاشت. در حال حاضر شرکت البرز دارو جزو واحد های فرعی گروه داروئی سبحان بوده و واحد تجاری اصلی نهائی گروه، ستاد اجرائی فرمان امام است.
کد خبر : ۱۱۹۸۲۲

تاریخچه شرکت

شرکت البرز دارو در سال 1355 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده و در سال 75 به شرکت سهامی عام تبدیل شد و پا به بورس گذاشت. در حال حاضر شرکت البرز دارو جزو واحد های فرعی گروه داروئی سبحان بوده و واحد تجاری اصلی نهائی گروه، ستاد اجرائی فرمان امام است.

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 2 اساسنامه عبارتست از تأسيس هر قسم کارخانه یا مؤسسه جهت ساخت و فروش هرگونه محصولات دارویی، غذائی، شيميایی، آرایشی و بهداشتی، وارد کردن ماشين آلات مربوط به توليد و اصلاح یا تغيير صـنعتی مواد، همچنين وارد کردن مواد اوليه خام یا نيمه ساخته و لوازم بسته بندی مورد استفاده در محصولات فوق الذکر و انجام عمليات تحقيقاتی و معاملات بازرگانی در حدود موضوع شرکت و مشارکت در شرکتهای دیگر و خرید و فروش سهام آنها.هر چند شرکت طبق اساسنامه مجاز به فعاليتهای مختلف مي باشد. ولی به دليل تخصصی بودن صنعت داروسازی، از شروع فعاليت تا کنون فقط در زمينه توليد دارو درخطوط توليدی قرص، سوسپانسيون، شربت، آمپول و قطره فعاليت داشته که درهمان سالهای اوليـه توليد قطره نيز حذف گردیده است.

سرمایه و ترکیب صاحبان سهام

سرمایه شرکت در بدو تأسیس مبلغ یک میلیون و 800 هزار ریال بوده که طی چندین مرحله به مبلغ 250 میلیارد ریال در پایان سال 92 افزایش یافته است.

ظرفیت تولید

سهم شرکت از بازار محصولات دارویی

* از نظر سخت افزاری که شامل وسائل، تجهیزات و ماشین آلات است ماشین آلات مورد استفاده در خطوط تولید محصولات تزریقی جزو مدرن ترین تجهیزات مورد استفاده در این صنعت است اما در سایر خطوط تولیدی از جمله جامدات و مایعات ماشین آلات شرکت در مقایسه با شرکت های داخلی در سطح متوسط می باشد. از همین رو شرکت البرز طرح تجهیز و نوسازی خطوط جامدات را در دست اجرا دارد که می تواند افزایش تولیدات در جامدات را به همراه داشته باشد.

وضعیت تولید و فروش

* شرکت البرز دارو در سال 93 پیش بینی مقدار تولید خود نسبت به سال 92 با کاهش برآورد کرده این در حالی است که با عنایت به وضعیت تولیدی آن در سالهای گذشته ، برآورد مذکور محتاطانه به نظر می رسد.

وضعیت نرخ فروش

* شرکت نرخ فروش جامدات، مایعات و فرآورده های تزریقی را در سال 93 به ترتیب با رشد 11 ، 16 و 69 درصدی نسبت به بودجه پیش بینی شده سال 92 در نظر گرفته است، این در حالی است که نرخ های برآوردی مذکور در دو محصول جامدات و مایعات نسبت به قیمت های سه ماهه سوم سال 92 تفاون چندانی ندارد و به عبارت بهتر بدون تغییر نسبت به آخرین قیمت های سال 92 در نظر گرفته شده است.

وضعیت سودآوری

* جهت امکان مقایسه سود هر سهم "دالبر" سرمایه شرکت در همه سالهای 250 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

وضعیت بهای تمام شده

* همانطور که از جدول فوق پیداست نرخ خرید مهمترین ماده مصرفی شرکت از سال 91 تا کنون با رشد همراه بوده و در سال 93 نیز با افزایش 17 درصدی نسبت به سه ماهه سوم سال جاری برآورد شده است.

پیش بینی سود هر سهم

مفروضات تولید و فروش

* میزان تولید شرکت البرز دارو برای سه ماهه پایانی سال 92 با توجه به عملکرد واقعی 9 ماهه شرکت برآورد شده و برای سال 93 نیز برابر با مقدار تولید در سال 92 پیش بینی شده است.

* میزان فروش نیز در همه برآوردها برابر با تولید پیش بینی شده در نظر گرفته شده است.

مفروضات نرخ فروش

* نرخ فروش محصولات برای سه ماهه پایانی سال 92 برابر با قیمت ها ی محقق شده در سه ماهه سوم امسال در نظر گرفته شده است.

* قیمت فروش محصولات در سال 93 نیز بدون تغییر و برابر با آخرین قیمت های محقق شده در سال 92 یعنی سه ماهه سوم پیش بینی شده است.

مفروضات بهای تمام شده

* نرخ خرید مواد اولیه شرکت در سه ماهه پایانی سال 92 برابر با نرخ های محقق شده در سه ماهه سوم امسال در نظر گرفته شده است.

* نرخ خرید مواد اولیه شرکت برای سال 93 با رشد حدود 17 درصدی نسبت به آخرین قیمت های خرید و برابر با بودجه 93 شرکت در نظر گرفته شده است.

* هزینه دستمزد در سال 93 با افزایش 30 درصدی نسبت به سال 92 پیش بینی شده است.

* هزینه های سربار در سال 93 نیز با رشد 30 درصدی برآورد شده است.

ادامه این گزارش تحلیلی به همراه برآورد سود هر سهم سال 93 شرکت را در سایت Bourseblog.ir بخوانید.

www.bourseblog.ir

واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۲
با سلام.تحلیلتون عالی و مفید واقع شد. سپاس
a
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۵
همه آنانی که برای بورس ایران تحلیل می نویسند باید یرایشان ثابت شده باشد که آنها می باشد