بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱
کد خبر : ۱۲۱۰۲۱

هديه لطفي: سال رؤيايي بورس اوراق بهادار تهران در حالي با بازدهي 107 درصدي به پايان رسيد كه شايد چنين عملكرديتا يك دهه ديگر نيز تجربه نشود به طوري‌كهنزول بهاري بورس در نوروز امسالو ثبت زیان 75/1 درصدي تنها در هفت روز كاري سال جديد، تاكيدي بر پايان روز‌هاي طلاييسال ۹۲ باشد.

در واقع سال 92 سالي شگفت انگيز براي بازار سرمايه بود كه ركورد تمام نماگر‌هاي بازار سهام به قوي‌ترين شكل ممكن شكسته شد و بازار سهام با جهش‌هاي خيره‌كننده‌اي مواجه شد و بدين ترتيب روز‌هاي بي‌سابقه‌اي در كارنامه 92 بورس شكل گرفت.
يكي از شگفت‌آور‌ترين آمار‌هاي بورس در سال 92ميزان مشاركت مردم در بورس است كه با ركود بازارهاي موازي از قبيل طلا، ارز و مسكن، ورود سرمايه‌گذاران جديد به بورس شدت گرفت به طوري‌كه در سال 1391ميزان مشاركت مردم به شكل محسوسي در بورس افزايش يافت اما اين آمار در سال 92 به شكل خيره‌كننده‌اي افزايش يافت و با حدود 244درصد رشد به پنج ميليون و 778هزار نفر رسيد. اين در حالي است كه در سال گذشته 30هزار ميليارد تومان از معاملات بورس به‌صورت آنلاين صورت گرفته كه اين ميزان نسبت به سال گذشته 464درصد رشد نشان مي‌دهد و بيانگر آن است كه 32درصد از ارزش كل معاملات بورس در حال حاضر به‌صورت آنلاين انجام مي‌شود.
آمار‌هاي ديگر بورس مربوط به ارزش و حجم معاملات و همچنين شاخص‌هاي اصلي بورس است؛ ركورد همه اين نماگر‌هاي بورس نيز در سال گذشته شكسته شد. سهامداران بورس تهران در سال گذشته حدود190ميليارد برگه سهم به ارزش 96هزارو 437ميليارد تومان دادوستد كردند كه اين رقم در مقايسه با سال 91 با رشد 275 درصدي و حجم معاملات نيز با رشدحدود 137درصدي روبه‌رو بوده است. همچنين ميزان دفعات معاملات بورس در سال 92 با 226درصد رشد به بیش از 17ميليون معامله رسيد.
نكته قابل توجه ديگر در سال 92رشد ارزش معاملات خرد و بلوك بود؛ از مجموع كل معاملات انجام شده در سال 92 حدود 70هزار ميليارد تومان آن به معاملات خرد و بلوك اختصاص داشت، اين معاملات نسبت به سال 91، 215درصد رشد يافته است.
شاخص كل بورس تهران هم در سال 92 با 40هزارو 974 واحد افزايش معادل 107درصد رشد كرد و بدين ترتيب بازار سرمايه بيشترين بازدهي را براي سرمايه‌گذاران خود به ارمغان آورد.افزون بر اين بررسي معاملات بازار سرمايه در سال 92 نشان مي‌دهد كه بورس در اين سال در اختيار شركت‌هاي پتروشيمي، گروه فرآورده‌هاي نفتي و صنعت بانكداري بوده است. هرچند از نيمه دوم دي‌ماه روند معاملات با تغيير مواجه شده است اما بيشترين ارزش معاملات به شركت‌هاي اين گروه اختصاص داشته است و سهامداران در سال92 بيشتر سهام شركت‌هاي حاضر در گروه مواد شيميايي را كه شامل پتروشيمي و داروسازي است خريداري كرده‌اند. پس از اين 3 صنعت بزرگ گروه فلزات اساسي و خودرو در رده‌هاي چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند و به اين ترتيب در سال92 در مجموع 60درصد ارزش كل معاملات بازار سهام به اين پنج صنعت بزرگ بورس اختصاص پيدا كرده است.
رشد دو برابري ارزش بازار سرمايه در سال 92
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار نيز در گفت‌وگو با سنا، در خصوص عملكرد بازار سرمايه در سال 92 گفت: خوشبختانه سال 92 در مجموع سال خوبي بود. شاخص‌ها وضعيت مطلوبي داشتند و براي نخستين بار ارزش بازار سرمايه از رشد قابل توجهي برخوردار بود. ارزش معاملات بورس تهران از 95 هزار ميليارد تومان فراتر رفت كه نسبت به سال 91 كه 26 هزار ميليارد تومان بود، چهار برابر شد.
دكتر علي صالح‌آبادي تصريح كرد: ارزش بازار سرمايه در سال 92 به حدود 385 هزار ميليارد تومان رسيد كه نسبت به ابتداي سال كه 170 هزار ميليارد تومان بود، دو برابر شد.
وي خاطرنشان كرد: در سال 92، شاخص كل از 38 هزار واحد در ابتداي سال به 79 هزار واحد رسيد كه نشان از بازدهي بيش از 100 درصدي اين متغير دارد. البته در اين مسير افت و خيزهايي وجود داشت، اما روند كلي بازار مثبت بود. به ويژه در هفته پاياني رو به رشد رفت و همواره تاكيد داشته‌ام كه بازار سرمايه ريسك دارد و ريسك جزء ذات بازار سرمايه است.
سخنگوي سازمان بورس با اشاره به اينكه سرمايه‌گذاراني كه به بورس مي‌آيند، از ريسك بالاتري نسبت به ساير بازارها برخوردارند، ابراز کرد: البته اوراق مشاركت، اوراق مرابحه و اجاره هم در بازار سرمايه وجود دارد و اين اوراق بدون ريسك است و سود ثابتي مي‌دهد، بنابراين سرمايه‌گذاراني كه ريسك‌گريزتر هستند، مي‌توانند اين ابزار را خريداري كنند و سرمايه‌گذاران ريسك‌پذير مي‌توانند وارد معاملات سهام شوند.
وي با تاكيد بر اينكه سرمايه‌گذاران مي‌توانند براي مديريت بهتر ريسك خود، سبدي از سهام مختلف را خريداري كرده و هيجاني عمل نكنند، افزود: در عين حال، علاوه‌بر در نظر گرفتن روند بلندمدت، بهتر است با افراد خبره مشورت كرده و هيجاني عمل نكنند، اين در حالي است كه بازدهي بورس در بلندمدت در قياس با ساير بازارها بالاتر است، براي مثال طي 10 سال، بازده بازار سرمايه بيش از ساير بازارها بوده است.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اينكه شاخص‌ها سال گذشته حدود 2 ماه روندي نزولي داشتند، گفت: نبايد به نوسانات دو ماهه توجه كرد، چراكه بعد از آن باز هم بازار متعادل شد.
برنامه‌هاي 93 سازمان بورس
صالح‌آبادي همچنين در خصوص برنامه‌هاي امسال بازار سرمايه گفت: در سال 93، در چارچوب سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، بازار سرمايه نقش مهمي را به ويژه در حوزه كمك به توليد، صنعت، تامين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي مبتني بر سرمايه‌هاي داخلي و خارجي، كمك به توسعه صادرات محصولات توليدي شركت‌هاي بورسي، نقش موثرتر شركت‌هاي بورسي در فضاي كلي اقتصاد، كمك به رشد اقتصادي و توسعه ظرفيت‌هاي توليدي در كشور ايفا خواهد كرد.
وي ادامه داد: موارد مربوط به اقتصاد دانش‌بنيان كه در سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است نيز با راه‌اندازي بورس ايده در سال 93 عملياتي مي‌شود.
وي با اشاره به اينكه خوشبختانه سال 92 بازار سرمايه در همه بخش‌ها سال خوبي را پشت سر گذاشت، ابراز اميدواري كرد كه سال 93 سال بسيار بهتري باشد و در خصوص برنامه‌هاي سال جاري گفت: در سال 93، عرضه‌هاي اوليه جديدي در بورس و فرابورس خواهيم داشت. هم اكنون شركت‌هاي خوبي در دست پذيرش هستند.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار تصريح كرد: به علاوه در نظر داريم در سطح صنايع از نظر سودآوري و مواردي كه بر روي شاخص‌ها اثرگذارند، پيگيري‌هاي بيشتري از مراجع ذي‌صلاح انجام شود. از نظر زيرساخت‌هاي بازار سرمايه همچنان برنامه‌هاي توسعه‌اي مفصلي داريم تا زيرساخت‌ها را ارتقا داده و ساختار سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه را تسهيل كنيم.
در فرابورس چه گذشت
بازار فرابورس نيز سال 92 را با آمارهاي شگفت انگيزي سپري كرد به طوري كه ارزش بازار فرابورس در اين سال به حدود 93 هزار ميليارد تومان رسيده در حالي كه اين رقم در ابتداي سال حدود 50 هزار ميليارد تومان بوده است كه اين امر نشان از رشدي در حدود 90 درصد دارد.
ارزش معاملات در بازار فرابورس هم طي سال 92، حدود 30 هزار ميليارد تومان بوده است كه در مقايسه با سال 91 حدود 100 درصد رشد را تجربه كرده است. همچنين در سال گذشته 39 ميليارد و 631 ميليون برگه بهادار در پنج ميليون دفعه معامله شده كه اين ارقام نشان از توسعه بازار فرابورس دارد. شاخص كل فرابورس نيز رشد 70 درصدي را در كارنامه خود به ثبت رسانده
به طوري كه از محدوده 443 واحدي در ابتداي سال به كانال 766 واحدي صعود كرده بدين ترتيب بازدهي 70 درصدي را براي سرمايه‌گذاران به ارمغان آورده است.
بررسي جزئيات عملكرد بازار فرابورس در سال 92 نيز حكايت از دادوستد 1/6 ميليارد سهم به ارزش 2 هزار و 500 ميليارد تومان در بازار اول فرابورس دارد كه در مقايسه با سال 91 رشد
82 درصدي ارزش و 57 درصدي حجم معاملات را شاهد بوده است.
اين در حالي است كه ارزش معاملات بازار دوم در سال 92 با 238 درصد رشد نسبت به سال 91 به 11 هزار و 775 ميليارد تومان رسيده كه بدين ترتيب اين بازار با جابه‌جايي 15 ميليارد و
92 ميليون برگه اوراق بهادار، بيشترين حجم معاملات فرابورس را به خود اختصاص داد.
در بازار سوم نيز 5 ميليارد و 171 ميليون برگه به ارزش 3 هزار ميليارد تومان، در بازار پايه 13 ميليارد سهم به ارزش 2 هزار و 500 ميليارد تومان و همچنين 198 ميليون برگه به ارزش 9 هزار و 300 ميليارد تومان مبادله شده است.
در سال 92 صنعت فرآورده‌هاي نفتي، كك و سوخت هسته‌اي با اختصاص 3/26 درصد از معاملات به عنوان برترين صنعت از لحاظ ارزش معاملات و فرابورس شناخته شده و محصولات شيميايي نيز با اختلاف اندكي از آن و كسب 26 درصد از كل ارزش معاملات به عنوان دومين صنعت برتر شناخته شد.
فلزات اساسي، انبوه‌سازي، املاك و مستغلات، بانك‌ها و موسسات اعتباري و مواد و محصولات دارويي نيز به ترتيب در رتبه‌هاي سوم تا ششم جاي گرفتند.اين در حالي است كه صنعت محصولات كاغذي، ساخت محصولات فلزي و كاشي و سراميك كمترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داده و در انتهاي جدول قرار گرفتند.
هزار ميليارد ريال سهم دولتي خصوصي شد
بررسي كارنامه خصوصي سازي در سال 92 نيز حكايت از واگذاري 160 هزار و 902 ميليارد ريال سهم دولتي به شركت‌هاي خصوصي دارد. بر اين اساس از ابتدا تا پايان نيمه نخست اسفند 92 بالغ بر 160 هزار و 902 ميليارد ريال سهم دولتي توسط سازمان خصوصي‌سازي به فروش رسيده است كه از اين ميزان 105هزار و630 ميليارد ريال سهم دولتي در بورس خصوصي شده است.
همچنين در اين مدت 36 هزار و 832 ميليارد ريال در فرابورس و 18 هزار و 440 ميليارد ريال سهم از طريق مزايده واگذار شده است. براساس اين گزارش؛ از اين ميزان سهام واگذار شده از ابتدا تا نيمه نخست اسفند سال گذشته 131 هزار و 766 ميليارد ريال به صورت بلوكي، 28 هزار و 342 ميليارد ريال به صورت تدريجي و 793 ميليارد ريال به صورت ترجيحي واگذار شده است.
 


اشتراک گذاری :
ارسال نظر