بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
واحد تحلیل کارگزاری تدبیرگران فردا بررسی کرد:

نگاهی به وضعیت داروسازی تولید دارو

با عنايت به اينكه مطالب فوق بر پايه اطلاعات ارائه شده توسط شركت تولید دارو و كار تحليلي كارشناسان اين شركت بوده است، مسئوليت خريد و فروش بر عهده سرمايه‌گذار بوده و اين شركت در ارتباط با خريد و فروش اشخاص هيچگونه مسئوليتي نمي‌پذيرد.
کد خبر : ۱۲۱۲۰۷
شرکت در یک نگاه

سود هر سهم شرکت در طی سنوات گذشته و پیش‌بینی آتی آن به شرح زیر است:

روند قیمت

روند قیمتی سهم در شش ماهه گذشته به شرح زیر است.

تاريخچه شركت

شرکت تولیددارو یکی از بزرگترین و قدیمی ترین کارخانجات داروسازی ایران می­باشد که در سال 1335 تأسیس و فعالیت خود را در زمینه ساخت فرآورده­های دارویی و بهداشتی آغاز کرده است. این شرکت با نام تجاری TD پیش از پیروزی انقلاب یکی از کارخانجات داروسازی مطرح کشور بوده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همواره در ردیف کارخانه­های مطرح تولید و عرضه دارو قرار داشته است. در سال 1384 با توجه به سیاستهای گروه سرمایه­گذاری البرز و تشکیل هلدینگ­های تخصصی، شرکت تولیدارو به دو بخش آرایشی، بهداشتی و دارویی تفکیک شد و از همان سال بخش دارویی تحت عنوان شرکت داروسازی تولیددارو (سهامی خاص) ادامه فعالیت نمود.

ميزان سرمايه و تركيب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 10 میلیون ریال بوده که طی چهار مرحله افزایشبه مبلغ 100 میلیارد ریال افزایش یلفته است.آخرین افزایش سرمایه شرکت در سال 1392 و از مبلغ 100 میلیارد ریال به 130 میلیارد ریال بوده که از محل مطالبات و آورده سهامداران انجام شده است.

آخرين تركيب سهامداران شركت به تاريخ 93.1.5 به شرح ذيل مي‌باشد:


ظرفیت تولید

برآورد کارشناسی

دو محصول "قرص و دراژه" و "شربت" از اصلی ترین تولیدات شرکت می باشد به طوری که 50 درصد تولیدات را به خود اختصاص داده است که به دلیل حاشیه سود بالاتر عمده تمرکز تولید بر روی این دو محصول است.

میزان تولیدات در 9 ماهه سال 92 به میزان 30 میلیون واحد بوده که بیانگر پوشش 85 درصدی می باشد. در برآورد کارشناسی سال 93 میزان تولید برابر سال 1391و در برآورد سه ماهه پایانی سال 92 برابر سه ماهه سوم سال 92 در نظر گرفته شده است.

شرکت در سنوات گذشته به طور میانگین 90 درصد تولیدات خود را به فروش می رساند ولی این موضوع در سه ماهه سوم سال 92 معادل 87 درصد بوده است .در برآورد کارشناسی مقدار فروش در پیش بینی سال 93 معادل 100 درصد تولیدات در نظر گرفته شده است.

در برآورد کارشناسی سه ماهه سوم سال 92 بر اساس با توجه به شرایط استراتژیک شرکت برآورد گردیده است به طور مثال در سه ماهه سوم سال 92 فروش قرص و دراژه شرکت با افزایش زیادی همراه بوده است به طوری که مبالغ حاصل از فروش این محصول در مقایسه با دوره های سه ماهه پیشین با افزایش 100 درصدی همراه بوده است که دلیل آن را می توان افزایش 31 درصدی نرخ فروش این محصول نسبت به نرخ های واقعی شش ماهه دانست اما در براورد کارشناسی با توجه به موجودی مواد اولیه پایین این محصول و زمان بر بودن تهیه آن در سه ماهه پایانی سال میزان فروش برابر بودجه در نظر گرفته شده و به تبع آن میزان فروش شربت با توجه به میزان موجودی و حاشیه سود بیشتر از بودجه براورد گردیده است.

نرخ های فروش در سه ماهه پایانی سال 92 برابر آخرین نرخ های واقعی در نظر گرفته شده است. شرکت در اولین پیش بینی سال 93 گروه محصولات شربت را با 36 درصد و گروه قرص و دراژه را با منفی 13 درصد نسبت به میانگین 9 ماهه واقعی سال 92 براورد کرده است که این کاهش نرخ دور از انتظار می باشد به همین دلیل در برآورد کارشناسی سال 93 از در مورد محصول قرص از آخرین نرخ های فروش در سال 92 استفاده شده است.

نکته: سرفصل "سایر محصولات" مربوط به قطره های بینی و چشم می باشد .دلیل افزایش قابل توجه این گروه محصول در 6 ماهه 92 به دلیل فروش یک قلم محصول وارداتی(قرص مزالازین با برند کلاورسال) در اردیبهشت 92 می باشد که به دلیل نرخ بالای این محصول سبب افزایش قیمتی این گروه گردیده است. شرکت در سال بعد برنامه ای جهت واردات ندارد.

بهای تمام شده کالا فروش رفته

در ترکیب بهای تمام شده مواد مستقیم با 74 درصد مهمترین عامل تاثیر گذار در بهای تمام شده می باشد.سربار با 22 درصد و دستمزد با 4 درصد از درجه اهمیت کمتری برخوردار هستند.منابع تامین مواد اولیه شرکت در آخرین گزارش ،32 درصد خارج از کشور تامین میشود که مبنای نرخ تسعیر ارز دلار 33,618ریال در نظر گرفته شده است.

در براورد کارشناسی برای سه ماهه پایانی سال 92 نرخ مواد برابر نرخ سه ماهه سوم و برای سال 93 خرید مواد 25 درصد رشد نسبت به سال 92 در نظر گرفته شده است.

صورت سود و زیان

سلب مسئوليت: با عنايت به اينكه مطالب فوق بر پايه اطلاعات ارائه شده توسط شركت تولید دارو و كار تحليلي كارشناسان اين شركت بوده است، مسئوليت خريد و فروش بر عهده سرمايه‌گذار بوده و اين شركت در ارتباط با خريد و فروش اشخاص هيچگونه مسئوليتي نمي‌پذيرد.

تهیه کننده: داوود فردوسی

کارگزاری تدبیرگران فردا

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱
با سلام من بیمه دانا را فرختم تولد دارو خریدم سهام خوبی است
بهزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱
من رو تولید دارو تک سهم هستم و بسیار امیدوار، فرابورسی هم هست و 5 درصدی