بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر : ۱۲۲۷۷۵
در حالی که تبلیغات گسترده دعوت به انصراف از یارانه‌ها‌ شکست خورد و سرانجام نزدیک ۹ درصد مردم به تقاضای دولت تدبیر و امید تن دادند، دولت هنوز ناامید نشده و قرار است بار دیگر مردم را به انصراف از یارانه نقدی دعوت کند. 

به گزارش «تابناک»، دولت یازدهم در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها با همکاری و تبلیغات صداوسیما از شهروندان ایرانی ‌خواست، از دریافت یارانه‌ها انصراف دهند و به دنبال آن، علما و روحانیون به همراهی هنرمندان و ورزشکاران، مردم را به انصراف از یارانه نقدی تشویق کردند؛ با این حال این طرح به هدف اصلی نرسید.

اما نکته قابل توجه اینجاست که دولت همچنان به انصراف مردم از یارانه‌ها امید بسته و بنا دارد ‌دوباره با تشکیل نوعی دیگر از کمپین و ایجاد تشکل‌هایی چون میهن یاران محیط ‌زیست، میهن یاران آموزش یا میهن یاران سلامت، ‌از مردم برای انصراف از دریافت یارانه نقدی دعوت کند.

مشاور معاون اجرایی رئیس‌جمهور از برنامه جدید دولت برای افزایش انصرافی‌های یارانه‌ای خبر داد و گفت: بنا بر طرح جدید، مردم می‌توانند مدت زمان انصراف خود از دریافت یارانه نقدی را تعیین کنند و البته دولت نیز بنا بر‌‌ همان انتخاب در واریز یارانه نقدی عمل خواهد کرد.

محسن بهرامی ارض‌اقدس گفت: دولت بنا دارد دوباره با تشکیل نوعی دیگر از کمپین و ایجاد تشکل‌هایی مثل میهن‌یاران محیط‌ زیست، میهن‌یاران آموزش یا میهن‌یاران سلامت،‌ از مردم برای انصراف از دریافت یارانه نقدی دعوت کند.

مشاور معاون اجرایی رئیس‌جمهور افزود: برخی مردم مایل‌اند‌ به نفع اهداف خاصی از دریافت یارانه نقدی کنار روند؛ بنابراین، دولت این تدبیر را اندیشیده است که مردم برای موارد دلخواهشان، یارانه‌شان را تخصیص دهند.

عزت‌الله یوسفان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌و‌گو با تابناک، در‌باره این موضوع گفت: این کار اشکالی ندارد و ‌طرحی داوطلبانه است که از سوی دولت پیشنهاد شده است. در صورتی که دولت از مردم درخواست داشته باشد اشکال قانونی ندارد، ولی اگر بخواهد مردم را ‌‌اجباری مجاب به این کار کند، بحث دیگری است.

وی گفت: در مورد این طرح اطلاعاتی ندارم و نمی‌توانم زیاد اظهار‌نظر کنم؛ اما از بعد مسائل قانونی و قانون بودجه مصوب مانعی ندارد و در حالت کلی بودجه می‌تواند در طول سال چند بار تغییر کند و تنها کافی است دولت طرح آن را به مجلس ‌بدهد و یا اصلاحیه بیاور‌د.

این نماینده افزود: اجرای این طرح چه سودی برای مردم خواهد داشت؟ من بعید می‌دانم دولت در این راه هم موفق شود، اصل این است که مردم پول می‌خواهند‌ و استقبالی از این کار نخواهد شد.

وی همچنین یادآور شد: ما به هنگام ‌نام‌نویسی دیدیم که مردم به فکر منافع مادی هستند و پول می‌خواهند. آنان گمان‌ می‌کنند پول حقشان است، دلیل این کار هم این است که پول به مردم داده شد، کسی در دنیا از پول بدش نمی‌آید، مگر سرمایه داری که ۱۰۰ میلیارد پول دارد، حاضر است یک هزار تومانی را پاره کند، کسی این کار را نخواهد کرد. هر کسی با هر سرمایه‌ای، اگر پولی به او داده شود، پس نخواهد زد.

این نماینده خاطرنشان کرد: باید راه دیگری پیدا کرد، زیرا این راه‌ها به نتیجه نمی‌رسد، همه این راه‌ها آزمایش شده و به نتیجه نرسیده است، دولت باید قانون را اجرا می‌کرد، دولت خود نمی‌خواهد این برخورد را انجام دهد و بهترین راهکار مسأله یارانه، جدا کردن آن از مسائل سیاسی است.

وی در توضیح این گفته خود اظهار داشت: فرقی ندارد سیاستمدار ما‌ نماینده مجلس یا افراد دیگر باشند. دو چشم دارند که فقط برای حل مسائل اقتصادی نیست، بلکه یک چشم به اقتصاد دارند و چشم دیگرشان به صندوق انتخاباتی است. اگر ما این گونه فکر کنیم که بخواهیم ۱۰ میلیون تن را حذف کنیم، ۱۰ میلیون رأی از دست خواهیم داد، راه به جایی نخواهیم برد. ما وظیفه داریم در میدان اقتصاد به فردای بهتر به جامعه نگاه کنیم و به فکر منافع خود نباشیم تا بتوانیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم.

اگر دست از نگاه توأم سیاسی و اقتصادی برداشته شود، حتی اگر برخی از مردم ضرر هم ببیند وقتی احساس کنند، مدیران در فکر مردم هستند به دولت و مسئولان اعتماد خواهند کرد، مشکل ایران با دو نگاه حل نخواهد شد؛ این را باید دانست.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمود
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳
همانطوریکه برابر ایه شریفه قران کریم که خدا بزرگترین مکر کننده هست دولت اسلام هم همین تاسب و اندازه دارد با این همه متخصص در دولت اسلامی جای نگرانی نیست
ذذذ
پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۳
اگه اعلام کنند از بین کسانی که انصراف بدن به قید قرعه کشی ماهیاه به 10 نفر هرکدام 100 میلیون تومان جایزه میدن فک کنم 50 % انصراف میدن خخخخخخخ
هموطن
جمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳
به شرطی من و دیگر هموطنان ایرانی از گرفتن یارانه انصراف میدهیم که در دستگاههای دولتی رانت های میلیاردی نباشد و دوم اینکه در سالهای آتی نیز قیمت سوخت و انرژی تغییری نکند