بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳
کد خبر : ۱۲۳۲۲۸
شرکت‌های کوکاکولا و پپسی در نظر دارند در واکنش به مبارزه یک نوجوان آمریکایی، یک نوع روغن گیاهی را از محصولات خود حذف کنند.

ماده‌ای که قرار است از محصولات کوکاکولا و پپسی حذف شود روغن گیاهی برومینات‌دار است که در تعدادی از محصولات این دو شرکت، ازجمله نوشابه گاتورید ساخت شرکت پپسی و نوشانه های پاورید، فانتا و فرسکا و چند محصول دیگر ساخت کوکاکولا به کار می‌رود.

تصمیم به حذف این ماده حاصل مبارزه یک دختر نوجوان آمریکایی به نام سارا کاوانا است که با استفاده از وبسایت change.org توانست تا سال گذشته میلادی، بیش از دویست هزار امضا حاوی درخواست حذف این ماده از نوشابه‌ها را به دست آورد.

روغن گیاهی برومینات‌دار در نوشابه‌های با طعم مرکبات به کار می‌رود و استفاده از آن از دهه ۱۹۳۰ در ایالات متحده رواج داشته است.

اداره نظارت بر مواد خوراکی و دارو در آمریکا استفاده مقدار معینی از روغن برومینات‌دار را برای سلامتی انسان زیانبار ندانسته اما کاربرد خوراکی این ماده در اتحادیه اروپا، ژاپن و چند کشور دیگر ممنوع است.

دو شرکت کوکاکولا و پپسی ضمن وعده بررسی حذف روغن برومینات‌دار همچنان تاکید داشته‌اند که این ماده خطری برای سلامتی انسان ندارد.

سارا کاوانا، هفده ساله، در متنی که برای جمع آوری امضا در وبسایت change.org منتشر کرد گفت که در کشورهایی که مصرف خوراکی روغن برومینات‌دار را ممنوع کرده اند، تولیدکنندگان توانسته‌اند مواد سالم‌تری را جایگزین آن کنند و شرکت‌های آمریکایی هم می‌توانند به همین ترتیب عمل کنند.

شرکت کوکاکولا با اعلام تصمیم به بررسی حذف این ماده، گفته است که در نظر دارد ماده دیگری را که از حدود چهارده سال پیش در نوشابه‌سازی در برخی کشورها رواج داشته به کار گیرد.

حذف این ماده از نوشابه‌های این دو شرکت به طور تدریجی صورت خواهدگرفت.

وبسایت change.org در سال ۲۰۰۷ با هدف اعلام شده "تواناسازی مردم در سراسر جهان برای ایجاد تغییرات مورد نظر خود" راه‌اندازی شد و امکان آن را در اختیار کاربران قرار داد تا از طریق این وبسایت، به جلب حمایت از دیدگاه‌های خود مبادرت ورزند.

موسسان این وبسایت آن را یک نهاد غیرانتفاعی و غیرسیاسی توصیف کرده‌اند. این وبسایت از جمله مورد استفاده برخی نهادهای مدافع حقوق بشر بوده است.

در سال‌های اخیر، از change.org برای جلب حمایت از خواسته‌هایی در چند کشور جهان استفاده شده و گفته می‌شود که به همین دلیل، در چند مورد این وبسایت هدف هکرهای مظنون به ارتباط با برخی دولت‌ها قرار گرفته است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
mansour
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۴
تو ایران هم همینطوره
همینطور که بنزین سرطانزا وامواج ضد ماهواره سرطانزا نداریم حتما اداره بهداشت
مثله برنج های هندی آرسنیک دار کنترل کامل روی تولیدکنندگان نوشابه دارد