بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴
مستطيل شيشه اي تالار

جای خالی حامیان شاخص کل

بازار سرمایه امروز همزمان با برگزاری سومین روز از هشتمین دوره نمایشگاه بورس، بانک و بیمه پرقدرت در مسیری نزولی حرکت کرد و همه سهامداران خود را انگشت به دهان گذاشت.
کد خبر : ۱۲۵۲۸۸
نویسنده :
جمشیدی
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 93.3.20 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 240 واحد کاهش به رقم 55839 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1078 واحد کاهش عدد 142666 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 403 واحد افت به رقم 74836 واحد رسيد.

همچنین در این روز پست بانک ایران با دو واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل پالایش نفت بندرعباس با 78 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 3 واحد افت به رقم 760 واحد رسید.

در این شرایط امروز سهامی ذوب آهن اصفهان با 0.38 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پتروشیمی زاگرس با 0.78 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1425 میلیارد ریال رسید.

بازار سرمایه امروز همزمان با برگزاری سومین روز از هشتمین دوره نمایشگاه بورس، بانک و بیمه پرقدرت در مسیری نزولی حرکت کرد و همه سهامداران خود را انگشت به دهان گذاشت.

امروز اکثر شرکت های بورسی تمام عزم خود را جهت رسیدن به حداقل قیمت مجاز روزانه جزم کرده بودند تا دست به دست هم شاخص کل را به یک کانال پایین تر بکشند.

براساس گزارش بورس نیوز، شاخص کل امروز هیچ فریادرسی نداشت و همه گروه ها حتی آنها که روزهای قبل به کمک شاخص آمده بودند موجبات سقوط نماگر بازار سرمایه به مدار 74 هزار واحدی را فراهم کردند، به طوریکه دماسنج اقتصادی کشور طی معاملات روز جاری و افت قیمت سهام گروه های پالایشی، بانکی، پتروشیمی، مخابرات، تجهیزات و فولاد با افت بیش از 403 واحدی همراه شد و بدین ترتیب پا به مدار 74 هزار واحدی گذاشت.

فضای بازار سرمایه طی روز جاری به گونه ای بود که کمترکسی می توانست طی ماه های گذشته، شکل گیری چنین روندی را آن هم همزمان با برگزاری نمایشگاه بورس، بانک و بیمه پیش بینی کند. فضایی بی رمق همراه با شکست دوباره حمایت 75 هزار واحدی.

براساس این گزارش، برخی کارشناسان بازار سرمایه امروز اظهار داشتند که بورس در صورت عدم رفع ابهامات موجود در صنایع مختلف ناشی از مشخص نبودن میزان افزایش قیمت فروش محصولات، همچنان با رکود مواجه خواهد بود.

چراکه با گذشت سه ماه از سال جاری و اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانه ها تاکنون موضوع افزایش قیمت فروش محصولات در صنایع مختلف همچون خودرو، سیمان، مواد لبنی و غذایی و سنگ آهن مشخص نشده و همچنان سایه ابهامات بر سر این صنایع سنگینی می کند و هر یک از گروه های مختلف بورسی منتظر تعیین تکلیف قیمت های جدید هستند.

برهمین اساس می توان گفت عدم رفع ابهامات مذکور پیرامون صنایع در کنار عدم تلاش و همت دولتمردان و متولیان بازار سرمایه جهت خروج از رکود شکل گرفته در بازار سرمایه بیش از پیش به وضعیت نابسامان فعلی دامن می زند.

در حوزه اخبار وضعیت سیاسی کشور نیز، خبرهای خوبی پیرامون مذاکرات معاون وزیر امور خارجه با تیم کارشناسی گروه 1+5 که طی دیروز و امروز برگزار شد نیز منتشر گردید که البته سهامداران حتی نیم نگاهی نیز به این اخبار نداشتند.

صرفاً جهت اطلاع!

"خودرو": عضو شورای رقابت طی مصاحبه خبری با یکی از خبرگزاری ها از افزایش سه تا چهار درصدی قیمت خودرو سخن گفت که در پی آن شورای رقابت نیز در پی تکذیب این خبر برآمد. گویی اعضای این شورا به دلیل امروز و فردا کردن رؤسا جهت تعیین قیمت خودرو حوصله شان سر رفته و خودشان دست به کار شده بودند. به هر حال هرچه که بود جلسه بعدی شورا فردا برگزار می شود، باشد که به نتیجه ای مثبت ختم گردد.

امروز تمام شرکت های فعال در گروه خودرو و ساخت قطعات با افت قیمتی همراه بودند و به جز چند تک سهم قطعه ساز، سهام ایران خودرو بود که همچنان استوار با رشد قیمتی خود، آبرومندانه به معاملات خود ادامه داد.

حجم معاملاتی بیش از 18 میلیونی طی معاملات روز جاری در نماد "خودرو" رقم خورد و معاملات آن نزدیک به حداکثر قیمت های مجاز روزانه انجام می شود.

"شبندر": پالایش نفت بندرعباس، مقصر اصلی سقوط شاخص به مدار 74 هزار واحدی، سهامی که روزگاری با حجم بالای معاملات خود سرور و سالار گروه پالایشی و حتی بازار سهام بود، امروز بیشترین تأثیر منفی یعنی 78 واحدی را بر افت شاخص برجای گذاشت. "شبندر" عزیز ما را به خیر تو امید نیست، شر مرسان.

"فارس": همچنان افت قیمتی آن گریبان شاخص کل را گرفته و ول کن نیست. هر روز "فارس" در صدر نمادهایی که بیشترین تأثیر منفی را در روند شاخص بر جای می گذارند، قرار می گیرد. صرفاً جهت اطلاع عرض می کنیم، بزرگترین هلدینگ پتروشیمی دیگر چیزی از شاخص نمانده، لطف کن و دست از سرش بردار.

"وپست": نمادی که در آشفته بازار امروز در حداکثر درصدهای مثبت مجاز روزانه معامله شد و معاملات آن نیز با صف خرید پایان یافت.

پست بانک که نماد آن در گروه خواب آلود بانکی ها جای گرفته امروز خلاف جهت هم گروهی هایش حرکت کرد و امروز سربلند از موج منفی شکل گرفته بورس بیرون آمد.

"ولغدر": همچنان به خاطر همان نامه ارسالی مذکور به سامانه کدال و توافق با ایران خودو دیزل مورد توجه سهامداران و سرمایه گذاران است و با تداوم رشد قیمتی خود همچنان پیش روی سهامدارانش روسفید است.

در پایان اهالی تالار به این نکته اشاره می کنند که اگرچه توافق هسته ای ایران می تواند گامی مهم جهت ایجاد رونق دوباره در بورس تلقی شود، اما باید به این امر توجه کنیم که ابهامات موجود در صنایع مختلف ناشی از تعیین تکلیف میزان افزایش قیمت فروش محصولات تولیدی در آنها و عدم حمایت مؤثر متولیان بازار سرمایه از بورس و سهامدارانش اصلی ترین مشکل موجود می باشد، به گونه ای که به نظر می رسد در صورت عدم رفع این مشکلات، بازار سرمایه همچنان در دوران سکون و رخوت باقی خواهد ماند و روند نزولی شاخص کل تداوم خواهد یافت، حتی اگر به توافق هسته ای نیز دست یابیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۷
iبهتر است شرکت چند روزی مرخصی سالیانه برود همگی.
تام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۶
هدف دولت تدبیر هم این است تدبیرشان برای بورس همان سقوط است خودشان این همه ابهام را ایجاد کرده اند
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۱
سایتتان خراب شده قبلا من همه لینکها را میخواندم باز میکردم حالا تا چند تا لینک باز میکنم رفرش میشود تا بیاد بالا معطلی داره با این سرعت کم اینترنت
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸
با سلام، امیدوارم افت شاخص و ارزش سهام شرکت ها را بیش از این با مسائل هسته ای و سایر سیاست های دولت گره نزنید و به دنبال بهانه های غیر منتقی نباشید، آنچه به عنوان دلیل اصلی افت قیمت سهام ها در این بازار به چشم می خورد، عدم سود دهی برخی شرکت ها بنابر پیش بینی های دی ماه سال ۱۳۹۲ می باشد، و تا زمانیکه دولت تدبیر و امید سهام های این شرکت ها را خریداری نکند، شرکت ها برای پرداخت سود آخر سال مالی و همچنین حقوق کارکنان خود مجبور به فروش سهام به سهام داران دیگر خود اعم از حقیقی و حقوقی با حداقل قیمت می باشند، البته این روند تا موقعی ادامه خواهد داشت که خریداران ارزشمند بودن سهم را در مقابل سپرده های بانکی قبول داشته باشند، در غیر آن شرکت ها یک به یک به دلیل زیانده بودن از بورس خارج خواهند شد، حال دو راه بیشتر در مقابل روند فعالیت شرکت های فعال بورسی وجود ندارد: ۱- افزایش قیمت محصولات و یا افزایش تولید تا حدی که منابع مالی جهت رفع بار مالی اعم از افزایش حقوق و استهلاک دستگاه های مورد استفاده تأمین شود، و ۲- تعدیل کاهشی تعداد کارکنان و کارگران تا حدی که شرکتها به سود دهی برسند. البته عجله جایز نیست چون شرکت ها امید به تدبیر دولت تدبیر و امید دارند و انشاالله فرجی حاصل خواهد شد، من نیز به عنوان یک سهام دار حقیقی خود امیدوارانه چشم به ضرر و زیانهای خود از دی ماه به این طرف دوخته ام و امیدوارم تا دیر نشده وزرای نفت، صنعت و معدن و بازرگانی جلسه ای را با وزیر اقتصاد تشکیل دهند و خطرات موجود را قبل از بروز فاجعه جبران ناپذیر به ایشان بیان کنند تا باشد تدبیری اندیشیده شود.