بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸
پولی که در این بانک ها پارک شده است به قصد سپرده گذاری بلندمدت نبوده و غالبا در طرح های روزشمار هستند. دلیل آن مشخص است و اون چیزی نیست مگر عدم اقناع این سرمایه ها به درصد سود بانکی.
کد خبر : ۱۲۶۹۳۷
یکی از خوانندگان با ارسال ایمیلی به تحریریه بورس نیوز نگاهی به وضعیت بازار انداخته که از نظر می گذرانیم .

زاویه اول_ بازار های رقیب

این روزها هر جا صحبت از وضعیت بورس میشه نامی از عدم وجود نقدینگی و یا پارک بودن نقدینگی در جایی دیگر برده میشود این صحبت درست است و حجم معاملات در چند وقت اخیر بهترین گواه برای کمبود نقدینگی در بازار بورس هست.اما سوالی که پیش می آید این است که آیا اون بخش از سرمایه که در ماه های اخیر از بازار خارج شده اند در یکی از بازارهای رقیب آرام گرفته اند؟

جواب این سوال خیر است.  وضعیت بازار دلار و سکه تعریف چندانی نداره و ریسک به نتیجه رسیدن مذاکرات برای این بازارها چند هفته ایست که مشهوده. شاهد هستیم که با وجودی که دلار برای روزهای به 3300 تومان و فراتر هم رسید بار دیگر در روندی نزولی قرار گرفته و در این لحظه که پست می زنم به حدود 3140 تومان رسیده است .

 وضعیت سکه هم با توجه به تاثیر پذیری از دلار مشابه هست اگرچه به دلیل بالا رفتن انس جهانی در پی ناآرامی عراق اونس کمی رشد داشته. در هر حال باید به وضوح گفت که تقریبا هیچ نقدینگی از بورس وارد دلار و سکه نشده است  این موضوع اهمیتش از این جهت هست که اگر شکست مذاکرات محتمل بود علی القاعده باید شاهد ورود بخش زیادی از نقدینگی ها به این بازارها بودیم که چنین نیست.

به عبارتی ساده تر کمتر کسی معتقد به شکست مذاکرات است و اکثرا به یکی از دو گزینه توافق و یا تمدید وضعیت فعلی اعتقاد دارند.

و اما بازار مسکن همچنان به شدت در رکود تورمی خود به سر می برد و اگرچه در ماه های اخیر شاهد رشد حدود 5 درصدی قیمت بودیم اما همین رشد اندک باعث شد تا محدود تقاضاهایی که داشت به وجود می آمد مجددا ناپدید شد.

 رکود در این بازار به شدت غوغا می کنه علی الخصوص در کلان شهر تهران به عنوان الگوی این بخش.

 از سوی دیگر دو دسته از فعالین بورس هستند که علاقه ای به بازار مسکن ندارند.یا اونهایی که به بازدهی هایی در زمان کوتاه تر اعتقاد دارند و یا اونهایی که سرمایه چندان بالایی ندارند. آنچه از شواهد مشخص هست این است  که نقدینگی به این بازار راکد هم وارد نشده است.

پس پول ها کجاست؟؟؟ جواب ساده است. در حساب های بانکی روزشمار.

 پولی که در این بانک ها پارک شده است به قصد سپرده گذاری بلندمدت نبوده و غالبا در طرح های روزشمار هستند. دلیل آن مشخص است و اون چیزی نیست مگر عدم اقناع این سرمایه ها به درصد سود بانکی. در واقع این پول ها در یک حالت انتظار قرار گرفته اند تا شرایط در یکی از بازارهای موازی آماده ورود بشود.

در جمع بندی این بخش می خواهم بگویم سرمایه های بورسی دم در هست و جایی نرفته که بازگشت آن به بازار سخت باشد. اگر شرایط بازار مهیا شود این سرمایه ها بدون درنگ به بازار پرریسک و پربازده بورس بر می گردند.
از همین الان صدای اعتراض ها به این سیاست های کوبنده شنیده میشه و انتظار داریم دولت به تدریج در مورد افزایش نرخ ها تن به رضایت هایی بدهد چرا که در غیر این صورت این خطر وجود داره که با هدف کاهش بیشتر تورم کشور در رکودی بسیار عمیق فرو برود قبلا اشاره کردم که اولویت دولت کنترل تورم بود نه رونق اقتصادی و به همین دلیل از سیاست های انقباضی شروع کرد اما حالا که تورم کاهش شدیدی پیدا کرده به تدریج روی به سیاست های انبساطی برای رونق دهی به اقتصاد می آورد راهی جز این ندارد و ادامه سیاست های فعلی منجر به تعطیلی کل بنگاه های اقتصادی میشود در انتها اینطور وضعیت این روزهای بازار بورس رو اشاره داشته باشم که در انتظار یک شوک اساسی است.

زاویه دوم - وضعیت بنیادی بازار

در این بخش، بر خلاف ریسک های متعددی که در زمستان و حتی شروع سال 93 وجود داشت شاهد کمتر ریسکی هستیم. موضوع بودجه به پایان رسیده و عوارض شفاف سازی شده و هدفمندی نهایی و اجرا شده و گزارش های سه ماهه به زودی آماده انتشار هستند.

اما یک ریسک مهم در این بخش داریم و اون ریسک عدم نتیجه دادن مذاکرات هست که بسیار بسیار هم مهمه. شاید وضعیت بلاتکلیفی همه بازارها رو بتوان به همین موضوع ربط داد اینکه هیچ کس نمی داند مذاکرات به کجا می انجامد.

 من به شخصه دیدم روی مذاکرات مثبت است. دوره 15 روزه ای از مذاکرات رو پیش رو داریم15 روز! واقعا اگر قرار بود اتفاقی نیفتد 15 روز دور هم می نشستند. این نشان از جدی بودن طرفین برای رسیدن به نقطه اشتراک دارد. کاری نمی توانیم بکنیم جز دعا چرا که نتیجه نهایی نه فقط برای بازار بورس که برای کل کشور و اقتصاد اون حیاتی است.

موضوع داعش و موضوع روسیه از دید من در مقطع فعلی بیشتر از اینکه ریسک محسوب شوند پتانسیل مثبت هستند. ایران قابلیت های زیادی برای جایگزین شدن گاز روسیه و نفت عراق دارد و همین موضوع باعث توجه بیشتر غرب به این موضوع در مذاکرات خواهد شد...

زاویه سوم - قهر برخی حقوقی ها 

شکی در این نکنید که قهر جدی در برخی حقوقی ها وجود دارد. هرآنچه این روزها می بینیم بیش از هر چیزی نشات از همین قهر است و  به نظر میرسد دستهای پنهای سعی در خراب جلوه دادن بازار بورس به منظور خاص دارد اما بارها گفته ام و باز هم میگویم که حقوقی تا یک جایی می تواند جلو برود و نهایتا مجبور به کوتاه اومدن خواهد شد.

 بنده در اینکه سازمان کاستی هایی دارد شکی ندارم اما اینکه همه تقصیرها رو گردن سازمان بیندازیم اشتباه هست و حقوقی ها در این بازی به مراتب مقصرتر هستند.

نکته مهم دیگر طرح اخیری بود که به منظور بسته شدن کف ضرر سهامداران در 20 درصد مثبت ارایه شد.  به نظرم این طرح هنوز به خوبی برای حقیقی ها جا نیفتاده وگرنه امروز باید شاهد خرید در 29 سهمی می بودیم که مشمول این طرح می شدند. در هر حال اعتقاد دارم به مرور زمان همه متوجه این طرح خوب برای حقیقی ها خواهند شد.

زاویه چهارم - وضعیت تکنیکال بازار

به شخصه انتظار شکسته شدن کف 73500 واحد رو نداشتم اما از اونجایی که در بازار همواره با احتمالات سروکار داریم این تحلیل ما اشتباه از آب در آمد و قیمت کفهای جدیدی رو داره تسخیر می کند.

 در حال حاضر کلاستر فیبوناچی 127 و 162 در محدوده 70 تا 72 هزار واحد قرار میگیره.... دایورجنس قدرتمندی که در بیشتر اسیلاتورها داره نهایی میشه این امیدواری رو میده که شاخص به محدوده زیر 70 هزار واحد نفوذ نکنه... با این حال تحلیل های تکنیکال در این چند وقته همگی بی اثر بوده اند...

زاویه پنجم- سیاست های انقباضی دولت

با توجه به این عادت غلط که تصور می کنیم افزایش سود باید در افزایش سود نقدی نهفته باشه، سیاست های انقباضی دولت بیشترین ضربه رو به ما سهامدارها زده است.

 از همین الان صدای اعتراض ها به این سیاست های کوبنده  شنیده میشه و انتظار داریم دولت به تدریج در مورد افزایش نرخ ها تن به رضایت هایی بدهد چرا که در غیر این صورت این خطر وجود داره که با هدف کاهش بیشتر تورم کشور در رکودی بسیار عمیق فرو برود

قبلا اشاره کردم که اولویت دولت کنترل تورم بود نه رونق اقتصادی و به همین دلیل از سیاست های انقباضی شروع کرد اما حالا که تورم کاهش شدیدی پیدا کرده به تدریج روی به سیاست های انبساطی برای رونق دهی به اقتصاد می آورد راهی جز این ندارد و ادامه سیاست های فعلی منجر به تعطیلی کل بنگاه های اقتصادی میشود در انتها اینطور وضعیت این روزهای بازار بورس رو اشاره داشته باشم که در انتظار یک شوک اساسی است.

 مثبت صحبت کردن در مورد بازاری که بی دلیل منفی می خورد کاری عاقلانه نیست اما این بازار خرسی با این خرس گنده به خواب رفته به تلنگری اساسی نیاز دارد تا به گاوی وحشی بدل بشود

 هر چه داده ها رو بالا و پایین می کنم می بینم که هم نظام و هم دولت و هم من نوعی به عنوان فردی که سعی در خواندن دستشان دارم اعتقاد راسخ به توافق هسته ای دارند.

این روزها در سر سفره های ماه رمضان علاوه بر دعا برای نیازمندان، دعا کنیم تا این توافق به نحو بهینه انجام بشه تا به تدریج شاهد برگشت اقتصاد به روزهای پویای خودش باشیم و مردم از این وضعین بد معیشتی رهایی یابند.

اگر این اتقاق بیفتد ما بورسی ها هم بی نصیب نخواهیم ماند و با این خبر خوب و دورنمای مثبتی که برای رشد اقتصادی کشور ایجاد میشه روزهای طلایی خواهیم داشت...

به امید آن روزها که زیاد دور نیست.....

ارادتمند- بهزاد بهزادی
اشتراک گذاری :
ارسال نظر