بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱
مدیر صندوق سرمایه گذاری سپهر اندیشه نوین عنوان کرد:

نظارت بر رفتار حقوقی ها، جلوگیری از عرضه های نابجا در بورس

روند منطقی بر بورس حاکم نمی باشد در حالی که بازار سرمایه باید منطبق بر تحلیل پیش برود اما متأسفانه همه صنایع با هم در یک جهت همواره حرکت می کنند.
کد خبر : ۱۲۷۲۹۳
نویسنده :
اعتماد
بازار سرمایه طی روز گذشته شاهد رشد 1285 واحدی بود بطوریکه شاخص کل بورس به 72162 واحد رسید.

در همین راستا، هیودی، مدیر صندوق سرمایه گذاری سپهر اندیشه نوین در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار کرد: متأسفانه بطور کلی روند بازار سرمایه منطقی نمی باشد بطوریکه شاهد حرکت دسته جمعی سهام مختلف در بازار سرمایه می باشیم این در حالی است که در شرایط افت قیمت ها اکثریت سهام با صف فروش و در زمان رشد قیمت ها اکثریت سهام با صف خرید همراه هستند.

هیودی تصریح کرد: بنابراین روند منطقی بر بورس حاکم نمی باشد در حالی که بازار سرمایه باید منطبق بر تحلیل پیش برود اما متأسفانه همه صنایع با هم در یک جهت همواره حرکت می کنند.

وی افزود: اگرچه پس از هر نزول، باید شاهد صعود باشیم و در شرایط حاضر اکثر سهام به دلیل کاهش قابل توجه قیمت، ارزنده می باشد و باید انتظار رشد قیمت ها را داشت اما تداوم همسویی حرکت دسته جمعی سهام در بورس غیر منطقی می باشد.

هیودی بیان کرد: همچنین علت این امر که مذاکرات و هر اتفاق سیاسی، تأثیر مستقیم بر بازار سرمایه می گذارد این است که با روشن شدن وضعیت مذاکرات، ریسک سیستماتیک در بازار کاهش می یابد این در حالی است که وضعیت فعلی مذاکرات همچنان منجر به وجود ابهام در بازار سرمایه شده است.

مدیر صندوق سرمایه گذاری سپهر اندیشه نوین عنوان کرد: از جمله دلایلی که منجر به کاهش قیمت ها و روند نزولی در بازار سرمایه شد می توان به افزایش نرخ سپرده های بانکی، ابهام در روند مذاکرات، عدم حمایت سهامداران حقوقی به علت کمبود نقدینگی اشاره کرد. همچنین کاهش EPS و افزایش بهای تمام شده شرکت ها که به دلیل افزایش نرخ حامل های انرژی به وجود آمد عامل دیگر افت قیمت ها در بورس می باشد. در شرایط کنونی حمایت نمایندگان مجلس و جلسات رییس سازمان بورس و وزیر اقتصاد می تواند تأثیر مثبت کوتاه مدتی بر روند بازار سرمایه بگذارد.

هیودی اظهار کرد: چنانچه به دنبال راهکارهایی جهت تأثیر مثبت بلندمدت بر بازار سرمایه می باشیم بایستی به عوامل متعددی از جمله نظارت بر رفتار حقوقی ها، جلوگیری از عرضه های نابجا در بازار سرمایه، ابزارهای مناسب جهت پوشش ریسک و همچنین ارایه گزارشات شفاف سازی توسط شرکت ها توجه کرد.

وی در خاتمه افزود: به اعتقاد بنده احتمال تغییر روند بازار سرمایه بالا می باشد این در حالی است که حصول نتیجه مثبت مذاکرات می تواند تأثیر مثبتی بر این قضیه بگذارد، اگرچه رسیدن به شرایط اولیه قبل از ریزش قیمت ها زمانبر می باشد. همچنین توصیه بنده به سهامداران این است که پس از شفاف شدن نتیجه مذاکرات و مشخص شدن سیاست های دولت جهت افزایش نرخ محصولات شرکت ها در راستای حمایت از تولیدکنندگان، اقدام به سرمایه گذاری در بازار سرمایه کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر