بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
یک مجمع در حالتی صوری محسوب می شود که الزامات و مقدمات قانونی جهت برگزاری آن فراهم نشده باشد ولیکن هیات مدیره به دروغ، برگزاری آن را اعلام و آگهی کند.
کد خبر : ۱۲۹۳۸۲

برگزاری مجمع صوری توسط مدیران شرکت ها علاوه بر آن که نقض حقوق سهامداران شرکت محسوب می شود، از نظر قانون نیز جرم است.

یک حقوقدان در پی برگزاری مجمع صوری توسط برخی شرکت ها ، با بیان این مطلب گفت: متاسفانه اخیرا اخباری مبنی بر برگزاری مجمع صوری توسط برخی شرکت ها منتشر شده است که هدف اصلی آن، رفع مسئولیت می باشد در حالی که مطابق قانون ، مسئولیت کیفری برای مدیران این شرکت ها ایجاد می کند.

فخرالدین دادگر در ادامه افزود: برگزاری مجمع صوری از مصادیق بارز تقلب و نادرستی است زیرا در آن سوء استفاده از اختیارات، اعلام و ارائه مطالب و اطلاعات کذب و خلاف واقع به سهامداران و مراجع نظارتی، عدم رعایت الزامات قانونی و مفاد اساسنامه شرکت نهفته است.

وی تصریح کرد: یک مجمع در حالتی صوری محسوب می شود که الزامات و مقدمات قانونی جهت برگزاری آن فراهم نشده باشد ولیکن هیات مدیره به دروغ، برگزاری آن را اعلام و آگهی کند.

این حقوقدان با اشاره به الزامات مندرج در مواد 232 و 139 لایحه اصلاحی قانون تجارت مصوب سال 1347 تاکید کرد: یکی از الزامات برگزاری مجمع آن است که اسناد مالی از قبیل ترازنامه و حساب سود و زیان 20 روز قبل از مجمع در اختیار بازرس شرکت و 15 روز قبل از مجمع در اختیار سهامداران قرار گیرد که عدم رعایت این الزامات مطابق مفاد قانون تجارت، مشمول مجازات و دارای عنوان مجرمانه است.

دادگر با بیان این که این الزامات در بندهای 1 و 2 ماده 7 دستورالعمل دستورالعمل افشای اطلاعان ناشران فرابورسی نیز مورد تاکید و تصریح کرده قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: عدم حضور بازرس قانونی و حتی نماینده سازمان بورس در مجامع نیز خود از مصادیق تخلف است که مقام ناظر باید با دقت و جسارت این موضوعات را پیگیری و در خصوص مدیران متخلف اتخاذ تصمیم نماید.

وی در پایان یاداور شد: مدیران شرکت ها به هیچ وجه حق سوء استفاده از اختیارات خود را ندارند و باید رعایت امانت و صداقت و اصول اخلاق حرفه­ای را بنمایند و در جایی که آگهی برگزاری مجمع به دروغ منتشر می شود، علاوه بر بی احترامی به وقت و شخصیت سهامداران بی خبری که به مجمع می­آیند، منابع شرکت در جهت نادرست استفاده شده که می تواند از مصادیق خیانت در امانت باشد.

به نظر می­رسد با توجه به شرایط بازار و لزوم جلب اعتماد سهامداران و سرمایه گذاران ، مقام ناظر و سایر نهادهای نظارتی در این خصوص ورود جدی داشته باشند و به طور ویژه از حقوق سهامداران خرد حمایت و حراست شود تا اعتماد مردم بازیچه این رفتارهای نادرست، غیرقانونی و غیراخلاقی نشود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسین علیجان نژاد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۶
با سلام به بورس نیوز عزیز
خسته نباشید لطفا بفرمایید مجمع بیمه دی با چه پایه و اساسی تشکیل شد در صورتیکه هیچ صورتهای مالی به سازمان ارائه نکرده و چرا اگر پایه تشکیل مجمع فرستادن صورتهای مالیست پس چطور این مجمع برگزار شد با تشکر از شما
رضا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۳
اگر این کارها صورت نمیگرفت دل سرمایه گزار خون نمیشد و ترجیح نمیداد باضرراز این بازار آشفته فرار کند و حال هر کاری میکنند که بازگردد مفید فایده نمی افتد