بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۶
عرضه محصولات شرکت های سیمانی در بورس کالا، دپوی 14 میلیون تن سیمان در انبارهای تولیدکنندگان این محصول و احتمال تعطیلی 20 کارخانه تولیدی تا پایان امسال در کنار مشکلات به وجود آمده بر سر راه صادرات سیمان به کشور عراق از جمله مهمترین مباحث و اخباری است که طی روزهای اخیر پیرامون این صنعت منتشر شده است.
کد خبر : ۱۲۹۶۱۰
نویسنده :
جمشیدی
عرضه محصولات شرکت های سیمانی در بورس کالا، دپوی 14 میلیون تن سیمان در انبارهای تولیدکنندگان این محصول و احتمال تعطیلی 20 کارخانه تولیدی تا پایان امسال در کنار مشکلات به وجود آمده بر سر راه صادرات سیمان به کشور عراق از جمله مهمترین مباحث و اخباری است که طی روزهای اخیر پیرامون این صنعت منتشر شده است.

دپوی 15 میلیون تن کلینکر

در همین ارتباط، رییس انجمن صنفی گروه سیمان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در حال حاضر حدود 15 میلیون تن محصول کلینکر در کارخانه های تولیدی دپو شده، اما در خصوص محصول سیمان می توان گفت که رقم مذکور صحت ندارد و به اشتباه در خبرگزاری ها درج شده است.

کاهش مصرف سیمان طی چهار ماهه گذشته

محمد اتابک به کاهش میزان مصرف و تقاضا برای محصولات سیمانی اشاره کرد و ابراز داشت: برای اولین بار طی سال جاری مصرف سیمان به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن و اجرای پروژه های عمرانی با افت مواجه شده، به گونه ای که تقاضا در بازار فروش طی چهار ماه گذشته حدود 7.8 درصد کاهش یافته است. حال آنکه میانگین رشد مصرف طی سال گذشته حدود شش درصد بوده است.

اقدامات انجمن سیمان برای جلوگیری از کاهش تقاضا

وی افزود: انجمن صنفی گروه سیمان مذاکراتی با معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت و نیز وزارت راه و شهرسازی به منظور ارایه راهکاری جهت جلوگیری از کاهش مصرف سیمان انجام داده که در همین راستا در نظر داریم در فرآیند تولید رویه های بتنی آسفالت، به جای قیر از سیمان استفاده کنیم که این امر علاوه بر کاهش هزینه های تولید این محصول، موجب افزایش تقاضا برای سیمان می شود. برهمین اساس می توان گفت با توجه به تمهیدات اندیشیده شده نگرانی از بابت کاهش مصرف سیمان و نیز تقاضا برای آن وجود ندارد.

بازپرداخت وام ارزی مشکل اصلی تولیدکنندگان

رییس صنفی گروه سیمان در خصوص احتمال تعطیلی کارخانجات تولیدی سیمان نیز ابراز داشت: شرکت های فعال در این گروه در حالی طی سال های گذشته وام ارزی با نرخ ارز مرجع از دولت دریافت کرده اند که در حال حاضر بازپرداخت اقساط این وام ها بنابه درخواست بانک های عامل می بایستی با نرخ ارز آزاد انجام پذیرد. اگرچه قیمت فروش سیمان طی سال های گذشته با رشد همراه بوده، اما متناسب با آن هزینه های تولید نیز افزایش یافته که در نهایت برآیند این دو متغیر موجب افزایش هزینه های مالی این مجموعه ها شده است. امیدواریم این مشکل با همکاری حمایت دولت و وزیر صنعت مرتفع شود.

کاهش 12.5 درصدی صادرات سیمان

اتابک همچنین با اشاره به کاهش 12.5 درصدی صادرات سیمان طی چهار ماه گذشته به کشور عراق ناشی از اوضاع نابسامان آن ابراز داشت: حدود 18.8 میلیون تن سیمان در حالی طی سال گذشته به کشورهای خارجی همچون عراق صادر شده که از ابتدای امسال تا پایان تیر ماه تنها 6.6 میلیون تن از 20 میلیون تن فروش صادراتی برآوردی برای امسال محقق شده است. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که صادرات محصول کلینکر طی سال جاری با رشد همراه بوده است.

عرضه سیمان صادراتی در بورس کالا برای کاهش رقابت منفی

وی پیرامون عرضه محصولات شرکت های سیمانی در بورس کالا تصریح کرد: انجمن گروه سیمان بر این باور است که به دلیل محدودیت های موجود بر سرراه تولید و نیز عرضه محصولات بیش از تقاضای موجود بر آن، نبایستی قیمت گذاری مصوب و دستوری بر روی این محصولات تعیین شود. برهمین اساس مذاکرات لازم از طریق انجمن با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام پذیرفته تا سیمان در بورس کالا عرضه شود و کمی از دخالت های مستقیم و غیر مستقیم دولت برسر قیمت گذاری سیمان مصون بمانیم.

رییس انجمن صنفی گروه سیمان در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: این امر بر عرضه و تقاضای محصولات تأثیری نخواهد گذاشت و تنها بر قیمت گذاری آن مؤثر واقع می شود. برهمین اساس، مقرر شده تا سیمان صادراتی در بورس کالا عرضه شود تا قیمت های فروش صادراتی به قیمت های واقعی آن نزدیک شود و رقابت منفی تولیدکنندگان برای صادرات این محصول در مرزهای کشور کاهش یابد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر