بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
کد خبر : ۱۳۰۲۷۰
الف:بحران داعش در عراق رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک نگرانی بین المللی است و در این میان لزوم تشکیل یک ائتلاف منطقه ای-بین المللی برای از بین بردن آن ضروری به نظر می رسد.

گروه داعش اقدامات خود را از سوریه به عراق منتقل کرده و نزدیک به دو ماه است که این کشور را به شدت درگیر خود کرده و هر روزه اخبار گوناگونی درباره اعمال جنایت کارانه نیروهایشان در رسانه ها منتشر می شود.
شدت خشونت به کار رفته از سوی نیروهای داعش به حدی است که حتی سناتور "جان مک کین" چهره شناخته شده جمهوری خواهان آمریکا، این گره را خطرناک ترین گروه تروریستی تاریخ نامیده است. بحران سوریه را به موجب آن که سبب نقل مکان چهره های افراطی از سراسر جهان به ویژه آمریکا و اروپا به خاورماینه شد، شاید بتوان به عنوان یک موهبت برای غرب توصیف کرد.

میزان هراس کشورهای غربی از بازگشت این نیروها به اروپا و آمریکا به حدی است که نشست های متعددی برای مقابله با بازگشت آنها در کشورهای غربی برگزار شده که آخرین مورد آن در می سال جاری میلادی با شرکت نزدیک به ۱۵ کشور در بلژیک انجام شد.
اما در این میان آغاز تحرکات داعش در عراق و گسترده شدن آن به اغلب مناقط این کشور موجب شد تا جنگویان غربی حاضر در سوریه نیز به عراق مهاجرت کنند . یعنی در واقع حضور تروریست ها در عراق موجب شده تا خیال آمریکا و کشورهای اروپایی برای مدتی از بازگشت این افراد به غرب راحت باشد.

دقیقا از همین روست که کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا اقدام قابل توجهی برای مهار این گروه عجیب ترورریستی انجام نمی دهند. در این میان هر چند "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، فرمان انجام عملیات هوایی علیه داعش را صادر کرده، اما بر اساس اعلام کاخ سفید این عملیات نظامی برای حفظ جان شهروندان آمریکایی است و نه نجات عراق از وضعیت فعلی.
نگاهی به نقشه تحرکات داعش در عراق نشان می دهد که این گروه فعالیت خود را در نزدیکی مرزهای ایران و ترکیه متمرکز کرده است. از سوی دیگر نیروهای این گروه میان سوریه و عراق در حال تردد هستند. از همین رو تهران، دمشق، آنکارا و بغداد باید هر چه سریعتر با برگزاری نشست هایی ائتلافی قوی را برای برخورد با این گروه تشکیل بدهند.

هر چند مواضع ترکیه در مورد بحران سوریه موجب شد تا اختلافاتی میان آنکارا با دمشق و تهران پیش بیاید، اما نظر به خطری که داعش برای کشورهای مختلف ایجاد کرده بهتر است این کشورها اختلافات را کنار گذاشته و به توافقی در این راه دست پیدا کنند.
برای قدرتمند شدن این ائتلاف بهتر است از یک کشور غربی نیز استفاده شود. بهترین گزینه در این میان آمریکاست. دلیل این ادعا آن است که امریکا بر روی اغلب کشورهای منطقه نفوذ دارد و حضور این کشور در ائتلاف ذکر شده از شیطنت برخی کشورها همچون عربستان و امارات در امر مبارزه با داعش جلوگیری خواهد کرد.
اما در این میان یک نکته وجود دارد و آن اینکه سخنان مقامات آمریکایی با عملکرد آنها در خصوص مبارزه با تروریسم چندان همخوانی ندارد. گزارش و اخبار متعددی در مورد تشکیل و حمایت گروه هایی همچون القاعده، طالبان و داعش از سوی آمریکا منتشر شده است. از سوی دیگر عملکرد آمریکا در امر مبارزه با طالبان و القاعده در افغانستان و عراق نیز نشان می دهد که چندان نمی شود روی صداقت کاخ سفید در این رابطه اعتماد کرد.

اما با وجود تمام این تردیدها حضور این کشور در ائتلاف ۴+۱ مانعی خواهد بود در برابر اقدامات کشورهایی همچون عربستان و امارات چون این کشور فعالیت داعش را عاملی برای افزایش قدرت و نفوذ خود در منطقه قلمداد می کنند.
البته یافتن یک نقطه مشترک میان این چهار کشور و امریکا و یا به عبارت دیگر رسیدن به منافع مشترک، می تواند تشکیل این ائتلاف را امکان پذیر تر کند.

در این میان کشورهای غربی بدون آنکه مانوری روی قضیه بدهند خود ائتلافی را علیه داعش تشکیل داده اند، اما این ائتلاف فقط برای حفظ غرب از خطر این گروه است. فعالیت داعش در خاورمیانه به کشورهای غربی اجازه حضور و دخالت در امور منطقه را می دهد از همین رو چندان نمی شود روی کمک آنها در این امر حساب باز کرد.
بر همین اساس ایران، ترکیه، عراق و سوریه باید هر چه سریعتر و پیش از آنکه داعش منطقه دیگری را گرفتار تحرکات خود کند، ائتلافی را برای مقابله با آن تشکیل بدهند زیرا از بین بردن این گروه منافع همه را تامین خواهد کرد. اما صرف نظر کردن از شرکت در این ائتلاف و عنوان داشتن این که این بحران مشکل عراق و سوریه است موجب خواهد شد که دیر یا زود آتش آن دامن سایر کشورهای منطقه را نیز بگیرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر