بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۳
میزان تولید شرکت بستگی شدیدی به کوره های ذوب دارد که با توجه به ورود کوره ذوب جدید 10 هزار تنی در سال گذشته به خطوط تولید ظرفیت تولیدی شرکت برای سال 93، با رشد 7 هزار تنی نسبت به سال کذشته در نظر گرفته شده است.
کد خبر : ۱۳۰۳۴۰

معرفی شرکت

در سال 1366 شرکت ریخته گری به عنوان یک شرکت مستقل تاسیس و ثبت شده و شروع به فعالیت نموده است . این شرکت دراری سه خط قالبگیری تمام اتوماتیک برای تولید انواع قطعات چدنی در رنج کوچک ،متوسط و بزرگ بوده و دارای یک خط ریخته گری به روش لاست فوم می باشد .دراین شرکت انواع قطعات چدنی ، ازقبیل قطعات تراکتور ، موتور صنعتی، خودرو(پژو ،پراید ، نیسان )، بدنه موتور شش سیلندر تراکتور ، قطعات مخصوص کامیون ، میل لنگ های کمپروسور ، کلاهک مقره برای صنعت برق و غیره تولید می شود. در تاریخ 89/11/20 کارگاه ریخته گری شرکت تراکتور سازی ارومیه نیز به این شرکت واگذار گردید که دارای یک خط قالبگیری اتوماتیک و تجهیزات مربوطه می باشد . شرکت ریخته گری تراکتور سازی ایران در حال حاضر به عنوان بزرگترین و یکی از اصلی ترین تولید کنندگان قطعات ریخته چدنی تراکتور و بویژه خودرو در کشور فعالیت می کند .

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در حال حاضر 21 میلیارد و 300 میلیون تومان است که با عنایت به صحبت های مدیر عامل شرکت در مجمع عادی سال 92 ، برنامه افزایش 100 درصدی در دست اجرا می باشد.

آیا


تولید و فروش

آیا

*میزان تولید شرکت بستگی شدیدی به کوره های ذوب دارد که با توجه به ورود کوره ذوب جدید 10 هزار تنی در سال گذشته به خطوط تولید ظرفیت تولیدی شرکت برای سال 93، با رشد 7 هزار تنی نسبت به سال کذشته در نظر گرفته شده است.

*شرکت یک کوره ذوب 10 هزار تنی دیگر نیز در ترکیه دارد که به دلیل مشکلات ایجاد شده هنوز وارد کشور نشده است. به نظر می رسد این کوره ذوب در سال 94 بتواند به مرحله بهره برداری برسد.

نرخ فروش

آیا

*حدود 24 درصد از فروش "ختراک" صادراتی بوده و میانگین قیمت صادرات هر تن از قطعات ریخته چدنی حدود 1 یورو می باشد.

بهای تمام شده


آیا

*عمده ترین ماده اولیه مورد استفاده شرکت آهن قراضه است که حدود 70 درصد از بهای تمام شده تولید را تشکیل می دهد. میانگین نرخ خرید هر کیلو آهن قراضه در سال 1392 حدود 12860 ریال بوده است. شرکت برای سال 1393 نیز میانگین نرخ هر کیلو آهن قراضه مورد نیاز خود را 13800 ریال در نظر گرفته است. این در حالی است که در حال حاضر آهن قراضه با قیمتی حدود 13000 تا 14000 ریال در هر کیلو در بازار موجود است.

وضعیت سودآوری

آیا

مطالبات ارزی

بر اساس صورتهای مالی سال منتهی به 29/12/1392 مبلغ 5700 میلیون یورو مطالبات ارزی بابت فروش های خارجی وجود دارد که جمعا معادل ریالی آن 186 میلیارد ریال در نظر گرفته شده است (هر یورو 3260 تومان). اختلاف ریالی این مبلغ با نرخ یورو آزاد در بازار حداقل مبلغ 3 میلیارد تومان است، یعنی به ازای هر سهم شرکت 14 تومان به سود شرکت اضافه می شود.

ارزش جایگزینی شرکت

بر اساس بند 2-10 صورتهای مالی حسابرسی شده 6 ماهه منتهی به 31 شهریور 1392 دارایی های ثابت شرکت که ارزش دفتری آن 19 میلیارد تومان است به مبلغ 78 میلیارد تومان بیمه شده است. به عبارت دیگر اضافه ارزش دارایی های ثابت حدود 60 میلیارد تومان است(به ازای هر سهم 300 تومان) که با توجه به ارزش حقوق صاحبان سهام در ترازنامه مورخ 29 اسفند 1392 می توان گفت ارزش جایگزینی هر سهم شرکت حداقل 440 تومان است .

برآورد سود هر سهم 93

آیا

*مقدار تولید شرکت معادل بودجه برآوردی شرکت لحاظ شده است چرا که با اطلاعات سه ماهه اول "ختراک" نیز دستیابی به تولید مذکور دور از ذهن نخواهد بود.

*با توجه به عدم اعلام مصرف مواد اولیه مصرفی، بهای تمام شده معادل 98 درصد از فروش شرکت لحاظ شده است.

*با توجه به ضعیف بودن احتمال افزایش نرخ های فروش در سال جاری، قیمت های فروش معادل نرخ های محقق شده سه ماهه اول امسال لحاظ شده است.

نتیجه گیری

با توجه به گزارش سه ماهه منتشر شده ،برای سال 93 تحقق سود 33 تومانی به ازای هرسهم ،که تقریبا معادل سود سال گذشته شرکت می باشد، قابل دسترس است. چه بسا در صورت رشد میزان تولید و یا کاهش بهای تمام شده مصرفی این سود افزایش نیز خواهد یافت­­­.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر