بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲
توسط سایت تحلیلی کارابورس بررسی شد:

"ختور" زیر ذره بین تحلیل بنیادی

شرکت رادیاتور ایران در سال 1341 با ظرفیت تولید سالانه 15 تا 30 هزار قطعه به عنوان اولین واحد صنعتی تولید کننده رادیاتور در کشور تاسیس شد و در حال حاضر با بهره گیری از امکانات پیشرفته و نیروی انسانی متخصص یکی از بزرگترین تولید کنندگان مبدل های حرارتی در خاورمیانه می باشد.
کد خبر : ۱۳۴۴۵۹

معرفی شرکت

شرکت رادیاتور ایران در سال 1341 با ظرفیت تولید سالانه 15 تا 30 هزار قطعه به عنوان اولین واحد صنعتی تولید کننده رادیاتور در کشور تاسیس شد و در حال حاضر با بهره گیری از امکانات پیشرفته و نیروی انسانی متخصص یکی از بزرگترین تولید کنندگان مبدل های حرارتی در خاورمیانه می باشد.

در حال حاضر شركت رادياتور ايران با بيش از نيم قرن تجربه به عنوان بزرگترين توليد كننده رادياتور خودرو و مبدل هاي حرارتی در خاور ميانه با سرمايه اي بالغ بر 140 ميليارد ريال و خطوط توليدي به مساحت 15000 مترمربع و ديگر بخش ها از قبيل آزمايشگاه ها، انبارها، تحقيقات، بازرگاني، اداري و مالي با مساحتي بالغ بر 31000 مترمربع و با داشتن دانش طراحي و فني، تجهيزات پيشرفته و متخصصين مجرب در حوزه طراحي و ساخت، توليد كننده انواع رادياتورهای خودرو سبك و سنگين (آلومينيومی، مسی- برنجی) و سيستم های خنک کننده از بخاری اتومبيل تا مبدل هاي عظيم حرارتی برای صنايع مختلف، اويل كولر، مبدلهاي آلومينيومي فشار قوي، اكسپندي، شبکه های جايگزين و قطعات رادياتور برای شرکتهای خودروساز و بازار قطعات يدکی مي باشد.

شركت رادياتور ايران در زمينه طراحي و ساخت انواع مبدلهاي صنعتي و حرارتي از قبيل انواع سيستمهاي خنك كننده فشار قوي جهت توربين هاي آبي و بخار مورد نياز پروژه هاي بين المللي نظير پروژه نيروگاه كرخه، دز، كارون 3، مسجدسليمان و گتوند كه كليه مراحل طراحي، ساخت و نصب توسط شركتهاي معتبر بين المللي از قبيل زيمنس و … مورد تاييد قرار گرفته است، فعاليت مي نمايد. همچنين در زمنيه طراحي و ساخت انواع رادياتورهاي آب، هوا و روغن مولدهاي دويتس، ام و ام،‌ هيتاچي و انواع رادياتورهاي فولادي هوا به هوا، روغن و آب براي كمپرسورهاي فشارقوي، انواع يونيت هاي استاندارد مورد نياز كوره هاي القاي، قوس الكتريكي و مبدلهاي حرارتي مورد نياز صنايع نفت مشغول به فعاليت مي باشد.

از نکات قابل توجه در مورد شرکت این است که، این شرکت در سال 92 اولین پروژه تولید انبوه کولر اتومبیل خود را شروع نموده است. آنچه در گزارش پیش بینی شرکت ذکر شده است تولید 45000 دستگاه کولر اتومبیل در سال 93 میباشد. به نظر میرسد برنامه ی شرکت افزایش تعداد و مدیریت بهتر بهای تمام شده این تولیدات در سالهای آتی است.

علاوه بر این در سال 92 تجهیزات تولید لوله آلمینیومی برای این شرکت به بهره برداری رسید و وابستگی این شرکت را برای مواد اولیه به واردات تا حد قابل توجهی کاهش داده و علاوه بر آن تولید مواد اولیه در خود شرکت بهای تمام شده تولیدات را نیز کاهش خواهد داد.

سهامداران این شرکت در تاریخ گزارش به شرح زیر میباشند:


برای تحلیل فعالیت این شرکت ابتدا مقایسه ای میان مقدار و نرخ فروش محصولات مختلف شرکت در سال 92 و پیش بینی 93 صورت گرفته است که در جدول شماره 2 ارائه شده است. محصولات این شرکت در 5 گروه کلی طبقه بندی شده اند. که تولید کولر اتومبیل از سال 93 آغاز گشته است. بنابراین برای این گروه محصول نمیتوان اطلاعات مقایسه ای ارائه نمود. پیش بینی شرکت برای تولید این گروه محصول تعداد 45000 واحد در سال مالی 93 میباشد.


در جدول شماره 2 به نرخ فروش پایان دوره ی مالی 92 و نرخ های 3 ماهه شرکت توجه شود. مشاهده می شود که نرخ فروش در پایان دوره مالی غالبا بیشتر از نرخ فروش در دوره 3 ماهه خواهد بود که این موضوع با تورم موجود در کشور امری کاملا طبیعی است.

در صورتی که اگر به نرخ فروش محصولات مختلف برای پیش بینی دوره مالی 93 دقت شود مشاهده میشود که این نرخ ها از نرخ فروش تحقق یافته 3 ماهه شرکت کمتر در نظر گرفته شده است. که نشان از محافظه کاری زیاد شرکت در ارائه گزارش دارد.

در جدول شماره 3 نسبت مقدار و ریالی فروش محصولات مختلف برای سهولت درک این تفاوت محاسبه شده است.


در جدول شماره 3 به نسبت میان نرخ فروش محصولات در دوره های مالی 92 و 93 نسبت به 3 ماهه های اول هر سال دقت شود. همان طور که قبلا نیز اشاره شده مشاهده میشود شرکت برای نرخ پیش بینی شده فروش محصولات مختلف در سال 93 محافظه کاری زیادی را رعایت نموده است. در صورتی که واضح است نرخ فروش محصولات در کل دوره ی مالی حداقل برابر با نرخ های تحقق یافته 3 ماهه میباشد ( و به احتمال زیاد حتی بیشتر از این نرخ ها خواهد بود).

بنابراین برای فرض اول تحلیل تنها این فرض ساده در نظر گرفته میشود که نرخ فروش شرکت در کل دوره مالی برابر با نرخ فروش تحقق یافته 3 ماهه خواهد بود. در این فرض اطلاعات بهای تمام شده نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت. اطلاعات مربوط به نرخ و مقدار مصرف مواد اولیه در جدول شماره 4 ارائه شده است.


لازم است این توضیح در مورد مواد اولیه شرکت ارائه شود که شرکت از روش میانگین موزون برای محاسبه بهای مواد مصرفی خود استفاده میکند. روش میانگین موزون به صورت مفصل در فرضیه دوم مطرح خواهد شد، ویژگی روش میانگین موزون این است که نرخ های مصرف شده در پایان دوره مالی به کمک این روش و در شرایط تورمی پایین تر از نرخ های خرید دوره ی مالی خواهد بود. در این قسمت به نرخ های مواد اولیه مختلف در پایان دوره ی مالی 92 و نرخ های 3 ماهه سال 92 دقت شود.


مشاهده میشود که این نرخ ها در پایان دوره ی مالی کمتر از 3 ماهه بوده، که دلیل آن استفاده از روش میانگین موزون است. در صورتی که شرکت در پیش بینی خود نرخ های دوره ی مالی 93 را بیشتر از نرخ های تحقق یافته 3 ماهه گرفته است. با این وجود در فرض اول تنها نرخ های فروش مورد بررسی قرار میگیرند و محافظه کاری شرکت برای بهای تمام شده تغییری داده نشده است.

اما در فرض دوم به بررسی روش شرکت برای محاسبه ی بهای مواد مصرف شده که روش میانگین موزون است پرداخته شده است. برای شرح این روش ابتدا از اطلاعات سال 92 استفاده شده و سپس میانگین موزون برای سال 93 محاسبه شده است. در روش میانگین موزون نرخ مصرف موجودیها از میانگین نرخ موجودی ابتدای دوره و خرید های طی دوره محاسبه میشود. به اطلاعات جدول 5 دقت شود.

به دو ستون آخر این جدول دقت شود، نرخ واقعی مصرف شده نرخی است که در گزارشات مالی شرکت ارائه شده است ، ستون قبل از آن یعنی نرخ میانگین حساب شده نرخی است که به کمک رابطه ی میانگین موزون برای هر یک از مواد اولیه با اطلاعات خرید و موجودی ابتدای دوره محاسبه شده است. مشاهده میشود که این 2 نرخ برابر میباشند بنابراین از همین روش محاسبه ی میانگین موزون برای سال 93 نیز باید استفاده شود. اما آنچه در گزارشات شرکت مشاهده میشود این است که شرکت در پیش بینی خود، آخرین نرخ خرید مواد اولیه را برای محاسبه مواد مصرف شده استفاده نموده است که در هر گزارش 3 ماهه این نرخ اصلاح خواهد شد تا نهایتا به نرخ میانگین موزون به روش شرح داده شده برای کل دوره ی مالی برسد. بنابراین در فرض دوم ابتدا نرخ میانگین موزون مواد اولیه مختلف طبق جدول زیر محاسبه شده و سپس بهای تمام شده پیش بینی شده بر اساس این محاسبات اصلاح خواهد شد.


بنابراین فرضیات در نظر گرفته شده به شرح زیر خواهند بود:

فرضیه اول:

· در این فرضیه نرخ های تحقق یافته فروش 3 ماهه برای کل دوره ی مالی در نظر گرفته شده است.

· سایر اطلاعات همان اطلاعات پیشبینی شده شرکت است.

· بهای تمام شده و همچنین نرخ مصرف مواد مقادیر پیش بینی شده شرکت میباشد.

· مالیات مطابق با درامد جدید محاسبه شده است.

فرضیه دوم:

· در این فرضیه تنها تغییری که در اطلاعات پیش بینی شرکت صورت گرفته اصلاح شیوه محاسبه مواد مصرف شده به روش میانگین موزون است.

· نرخ های فروش همان نرخ های پیش بینی شده ی شرکت است.

· مالیات مطابق با سود جدید اصلاح شده است.

صورت سود و زیان مطابق با این فرضیات در زیر ارائه شده است:


نتیجه گیری:

همان طور که مشاهده میشود تنها با در نظر گرفتن فرض اول سود هر سهم شرکت تقریبا 750 ریال اضافه شده و به مبلغ 1405 ریال خواهد رسید. از طرفی با اصلاح شیوه ی محاسبه ی بهای تمام شده نیز سود شرکت از 650 به 1365 ریال خواهد رسید.

در فرضیه های یک و دو به ترتیب نرخ های فروش و نرخ های بهای تمام شده به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته اند. در صورتی که در شرایط واقعی ترکیبی از این فرضیات اتفاق خواهد افتاد و حتی ممکن است مبالغ بالاتری برای سود به دست آید. در این بررسی سعی شده است جانب احتیاط در تخمین ها لحاظ شود و استراتژی شرکت در مورد بهای تمام شده و فروش رعایت شود. به گزارشگری سال 92 شرکت هم اگر مراجعه شود مشاهده میشود اولین پیش بینی شرکت از سود سال 92 مبلغ 18 ریال بوده که با تعدیل های مختلف این مبلغ به 582 ریال تحقق یافته پایان دوره رسیده است و محافظه کاری در گزارشگری سال 92 نیز وجود داشته است. بنابراین انتظار میرود سود سال 93 این شرکت نیز در دوره های مختلف اصلاح شده و ارقام بالاتری گزارش شود.


تهیه وتنظیم: خدیجه ابراهیمی / واحد تحلیل بنیادی سایت كارابورس

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳
حرکت جالبی بود. ختور صف خرید شد.