{mosimage}هم اكنون صحبت هايي از ايجاد صندوقهاي سرمايه گذاري در مقياس سرمايه بالا به عمل مي آيد كه بنظر مي رسد با توجه به تجربه كم صندوقهاي سرمايه گذاري در كشور مي تواند ضرر هاي بزرگي به عملكرد بورس وارد نمايد.

"> برابري ميانگين بازدهي بورس و صندوق هاي سرمايه گذاري

بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ تير ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۲

{mosimage}هم اكنون صحبت هايي از ايجاد صندوقهاي سرمايه گذاري در مقياس سرمايه بالا به عمل مي آيد كه بنظر مي رسد با توجه به تجربه كم صندوقهاي سرمايه گذاري در كشور مي تواند ضرر هاي بزرگي به عملكرد بورس وارد نمايد.

کد خبر : ۱۳۷۸۷

برابري ميانگين بازدهي بورس و صندوق هاي سرمايه گذاري

از صندوق هاي سرمايه گذاري و بازدهي مناسب آنها در سال 1387 صحبت هاي زيادي در روز هاي اخير به عمل آمده است و بازدهي مناسب اين صندوق هاي مالي را نشانگر عملكرد حرفه اي آنها قلمداد مي كنند .

اما نكته اي كه در اين ميان مغفول مانده و از آن سخني به ميان نمي آيد اين است كه بورس كشور در سال جاري و بخصوص از اوايل خرداد ماه تاكنون همانطور كه اكثر كارشناسان هم پيش بيني مي كردند از رشد بسيار مناسبي برخوردار بوده است و مي توان گفت ميانگين بازدهي بورس در اين مدت بالاي30 درصد بوده است.

از طرف ديگر دكتر صالح آبادي در نشست اخير خود با خبرنگاران با اعلام ارقام بازدهي برخي از اين صندوقها كه عددي بين 25 تا 35 درصد بوده اين اعداد و ارقام را نشانگر عملكرد موفق اين صندوقها دانست همانطور كه گفته شد با توجه به ميانگين بازدهي بورس در سال جاري و ارقامي كه از بازدهي صندوقهاي سرمايه گذاري اعلام شده است به وضوح مشخص مي گردد كه عملكرد موفق صندوقهاي سرمايه گذاري تا حد زيادي وابسته به رشد و بازدهي بازار سرمايه در اين مدت بوده است و هنوز نمي توان در مورد اينكه آيا عملكرد صندوق هاي سرمايه گذاري موفق بوده يا خير اظهار نظر جامعي كرد زيرا از زمان آغاز بكار اين صندوقها كه اكثراً ابتداي سال جاري مي باشد بورس كشور در وضعيت بسيار مطلوبي بوده است و بايد منتظر ماند و ديد در صورتي كه روندكنوني بازار تغيير كرد و روند نزولي يا خنثي حاكم شود آيا اين صندوقها مي توانند عملكرد مناسبي از خود بروز دهند در همين رابطه دكتر والهي به خبرنگار بورس نيوز گفت : به طور كلي در كشور هاي توسعه يافته دو دسته صندوق سرمايه گذاري وجود دارد .

دسته اول صندوق هاي سرمايه گذاري باز مي باشند و كاركرد اين نوع صندوقها به اين نحو مي باشد كه ورود و خروج سرمايه گذار از اين صندوقها بسيار راحت مي باشد و سرمايه اين صندوقها سيال مي باشد و NAV آنها بصورت روزانه محاسبه و اعلام مي گردد و طبق آن مي توان در هر زمان كه سر مايه گذار بخواهد وارد يا خارج شود.

اما دسته دوم صندوقها ، صندوقهاي سرمايه گذاري بسته مي باشد كه ورود و خروج از اين صندوق ها نسبت به دسته اول مشكل تر مي باشد اما در خصوص كشور ما صندوق هاي سر مايه گذاري مشاع وجود دارد كه اغلب آنها در سال گذشته زيان ده نيز بوده اند اما به علت رشد بازار در سال جاري و استقبال سر مايه گذاران حقوقي اكنون از وضعيت مطلوبي برخوردار شدند .

دكتر والهي ادامه داد : اما مشكل عمده اي كه در كشور ما در اين زمينه وجود دارد بسته بودن نماد معاملاتي شركتها در بورس به مدت طولاني مي باشد كه تعيين NAV صندوق هاي سرمايه گذاري را با مشكل مواجه كرده است البته اخيراً يك ضريب تعيين شده است كه بوسيله آن قيمت كارشناسي براي سهام نمادهاي متوقف شده تعيين مي گردد كه اين مصوبه مي تواند تا حدي اين مشكل را بر طرف سازد .

اين كارشناس بازار سرمايه پيش بيني كرد با نزديك شدن به نيمه دوم سال و ركود سنتي بازار در اين موقع از سال و همچنين مسائل جهاني، مانند انتخابات آمريكا بازار حالت نزولي بخود مي گيرد كه در آن زمان مي توان عملكرد صندوق هاي سرمايه گذاري را بررسي كرد.

همچنين يوسفي كارشناس صندوق سرمايه گذاري سهم آشنا در خصوص عملكرد صندوقهاي سرمايه گذاري به خبرنگار بورس نيوز گفت : هم اكنون صحبت هايي از ايجاد صندوقهاي سرمايه گذاري در مقياس سرمايه بالا به عمل مي آيد كه بنظر مي رسد با توجه به تجربه كم صندوقهاي سرمايه گذاري در كشور مي تواند ضرر هاي بزرگي به عملكرد بورس وارد نمايد.

وي ادامه داد : مي توان با زمان دادن به صندوقهاي سرمايه گذاري موجود و كسب تجربه به صورت پلكاني به سوي تشكيل صندوق ها بزرگ سرمايه گذاري پيشرفت كرد و در صورت محقق شدن اين امر مي توان اميد داشت عملكرد صندوقهاي سرمايه گذاري از رشد پايداري برخوردار باشد.

اما درصورت تشكيل صندوقهاي سرمايه گذاري بزرگ بدون پشتوانه علمي و تجربي مناسب امكان رفتارهاي عجولانه و هيجان زده وجود خواهد داشت كه مي تواند ضررهاي هنگفتي را به بورس و فرهنگ سر مايه گذاري دركشور وارد نمايد .

وي در پايان به خبر نگار بورس نيوز گفت : در صورتي كه روند بورس در آينده از حالت كنوني تغيير نمايد و روند نزولي بخود گيرد به احتمال زياد صندوق هاي سر مايه گذاري براي پوشش سود خود و جلوگيري از زيان به سمت سرمايه گذاريهاي با سود تضميني بالا مانند اوراق مشاركت تمايل پيدا مي كنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر