بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۵
رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید امنیت اجتماعی را از مسائل مهم خود بدانند، گفت که کالبدشکافی در مورد ناامنی‌های اجتماعی مثل تجاوز به عنف، سرقت‌های مسلحانه و اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان بسیار مهم است.
کد خبر : ۱۳۸۰۱۰
1415460797440_mirzazadeh-11.jpg

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها باید امنیت اجتماعی را از مسائل مهم خود بدانند، گفت که کالبدشکافی در مورد ناامنی‌های اجتماعی مثل تجاوز به عنف، سرقت‌های مسلحانه و اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات که عصر امروز در مصلای تهران برگزار شد، ناامنی‌های اجتماعی را از مشکلات کشور عنوان و خاطرنشان کرد: همین اسیدپاشی‌هایی که در اصفهان رخ داد گوشه‌ای از این ناهنجاری‌ها را نشان داد یا مسائل دیگر مثل تجاوز به عنف و سرقت‌های مسلحانه که کالبدشکافی این بخش بسیار مهم است.

وی با اشاره به انتصاب سرافراز به عنوان رییس جدید سازمان صداوسیما، اظهار کرد: آقای سرافراز که مسئولیت رادیو و تلویزیون را بر عهده گرفته نزد من آمده بود و من به ایشان گفتم که باید به موضوعاتی که برای مردم ملموس است پرداخته شود چرا که این امر باعث پیشگیری می‌شود، در واقع ما باید از رسانه‌ها استفاده کنیم که مانع قباحت‌ها شوند. این چیزی نیست که اگر آن را مخفی کنیم مشکل حل شود بلکه باید قباحتش عیان شود تا بازدارنده باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که رسانه‌ها باید امنیت اجتماعی را از مسائل مهم خودشان بدانند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش از دولت خواست لایحه ساماندهی وضعیت معیشتی خبرنگاران را به مجلس ارائه کند.

رییس مجلس اظهار کرد: گاهی دوستان رسانه در ملاقات‌هایی که دارند می‌گویند که وضعیت معیشتی‌شان، بازنشستگی و کمک‌های دیگر پایداری ندارد و این آرامش روانی آنها را به هم می‌زند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: برای کسانی که کار فکری می‌کنند آرامش روانی حداقل چیزی است که مورد نیاز می‌باشد لذا ما از دولت می‌خواهیم لایحه‌ای را در همین رابطه به مجلس بیاورد تا ما ان‌شاءالله این لایحه را به ثمر برسانیم که این نگرانی و اضطراب از خانواده مطبوعات مرتفع شود.

لاریجانی با اشاره به شعار «آزادی مسئولانه» که به عنوان شعار بیستمین نمایشگاه مطبوعات انتخاب شده اظهار کرد: امیدوارم تحقق این شعار به طریقی باشد که از کار، فکر و اندیشه اصحاب مطبوعات استفاده صحیحی شود.

وی با تاکید بر اینکه بدون وجود رسانه‌های مسئول، حیات اجتماعی دچار مشکل می‌شود گفت: زندگی مردم با رسانه‌ها عجین است، امروز رسانه یک امر تفننی نیست بلکه فکر خلاقی که بخواهد در هر بخش سرزندگی داشته باشد باید با رسانه‌ها مرتبط باشد.

لاریجانی کار مطبوعات را رکنی مهم برای پایداری اجتماعی دانست و افزود: هرچه حوزه رسانه وسیع‌تر و کارآمد تر باشد پایداری اجتماعی نیز بیشتر خواهد بود.

رییس مجلس با اشاره به پیش بینی برنامه نظام جامع رسانه‌ها در قانون برنامه پنجم خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت پیگیر این برنامه نشد و لایحه‌ای ارائه نکرد اگرچه پیش‌نویس هایی آماده شد اما اقدامات نهایی انجام نشد اخیرا در دولت تحرکی در این زمینه به وجود آمده و لازم است در این زمینه کار شود که قانون مدونی در این حوزه داشته باشیم.

وی با تاکید بر لزوم تدوین قانون تبلیغات نیز تاکید کرد: تبلیغات بخش مهمی در رسانه‌هاست که آن‌ها بتوانند روی پای خود بایستند، اگر دولت این لایحه را به مجلس ارائه کند ما در مجلس از آن پشتیبانی خواهیم کرد.

وی با اشاره به پیگیری قانون نظام صنفی رسانه در دولت نیز تصریح کرد: ما بخش‌های تخصصی زیادی در کشور داریم که صاحب نظام هستند و این کمک کرده کارها حرفه‌ای تر و دقیق‌تر باشد مثل نظام پزشکی و نظام مهندسی. اگر نظام صنفی رسانه داشته باشیم نیز رسانه‌ها می‌توانند نظارت بر کار خود را داشته باشند و با توجه به نگرانی‌هایی که وجود دارد که از استمرار کار برخی رسانه‌ها جلوگیری شود قانون می‌تواند این اختیارات را به نظام صنفی رسانه بدهد که این می‌تواند به ثبات کار رسانه کمک کند.

لاریجانی با اشاره به عدم اجرای قانون نشر اطلاعات در گذشته نیز گفت: این قانون مربوط به این است که مردم در چه زمینه‌هایی حق دارند از اطلاعات استفاده کنند و درواقع این بخشی از حقوق مردم است که از اطلاعات بهره مند شوند، لذا امیدواریم به نحو درستی نسبت به اجرای این قانون اقدام شود.

وی با بیان اینکه با وجود آزادی فکر در جامعه رسانه‌ها نیز قوت می‌گیرند تصریح کرد: طبعا داشتن نظاماتی برای این موضوع برای این امر، موضوع مهمی است، درست است که در همه کشورها و جوامع مرزهایی برای آزادی وجود دارد اما معمولا این مرزها را دور درنظر می‌گیرند تا فضا برای تعامل فکری وجود داشته باشد، شعار نمایشگاه امسال مطبوعات هم شعار پسندیده‌ای است به این معنا که این مسئولیت‌ به رسانه‌ها واگذار شود که خودشان مصالح را تشخیص دهند.

وی با اشاره به برخی مشکلات اقتصادی در کشور اظهار کرد: بخشی از این مشکلات مربوط به مدیریت‌های ناصحیحی است که شرایط کشور را به این روز انداخت و بخشی از آن به تحریم ها مربوط است اما به هر حال در شرایط فعلی ما از نظر اقتصادی دچار بیماری هستیم، البته دولت فعلی مسیرهای درستی را در حوزه اقتصاد طی کرده اما ما هنوز فاصله زیادی با شرایط مطلوب داریم و رونق اقتصادی رخ نداده است.

رییس مجلس با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اقتصادی مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری تاکید کرد: مجلس مصوباتی در این زمینه داشت و دولت هم به این سیاست ها پرداخت اما یک بخش مهم هم مربوط به رسانه هاست اگر رسانه ها به موضوع اقتصاد به اندازه خودش بپردازند ذهن جامعه هم وقوف کامل پیدا می‌کند، بنابراین اگر به این موضوع در رسانه ها پرداخته نشود ابلاغ ها و بخشنامه‌ها نیز دردی را دوا نمی کند، چرا که شاخک های جامعه باید به سمت رونق اقتصادی و تولید حساس شود و اراده ملی نیاز است تا اقتصاد کشور شکوفا شود.

لاریجانی با تاکید بر مردمی شدن اقتصاد گفت: متاسفانه شرکت‌های بزرگ دولتی مزاحم اقتصاد هستند، همچنین مردم به جای اینکه در ادارات اشتغال پیدا کنند باید کارآفرین شوند. ما در دولت نیروی مازاد داریم و از مشکلات بودجه این است که بخش جاری کشور سنگین شده در حالی که باید به سمت تولید برویم.

رییس مجلس با اشاره به اهمیت مساله هسته‌ای کشورمان و همچنین مسائل سیاسی مهم خاطرنشان کرد: این مسائل واقعا اهمیت دارند اما دوز اینها باید در رسانه‌ها مورد توجه قرار گیرد، در مساله هسته‌ای راهی که دولت و 1+5 دنبال می‌کنند یک طریق عقلایی است؛ اینکه از طریق مذاکرات جدی به توافق برسیم.

وی با بیان اینکه ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست گفت: فتوای رهبری در این زمینه بالاتر از هر قانونگذاری است و برای همه دولت ها متاع است، خوشبختانه در این مذاکرات مقداری پیشرفت اتفاق افتاد و افکار نزدیک شد و این فرصت خوبی است که مساله هسته‌ای کشورمان حل شود چرا که این مساله در مسائل دیگر منطقه هم اثرگذار است.

لاریجانی ادامه داد: حل مساله هسته‌ای به این است که ایران دانش هسته‌ای صلح آمیز را داشته باشد، در مقابل ایران نظارت‌های بین‌المللی را در چارچوب قواعد بین‌المللی می‌پذیرد. ما امیدواریم با حضور افراد خبره در وزارت خارجه این مذاکرات به نتیجه برسد که در این صورت دستاوردهای خوبی برای کشورمان و صحنه بین‌المللی در بر خواهد داشت.

لاریجانی با اشاره به اهمیت مسائل منطقه برای ایران اظهار کرد: مسائل پیرامونی کشور ما بسیار مهم است و به امنیت ملی ما مربوط می‌شود، ما نباید بنشینیم که دشمنان هتاک و نفهم به مرزهای ما برسند. اگر ایران به عراق و سوریه برای قلع و قمع دشمنان بشریت کمک می‌کند برای این است که امنیت خودمان حفظ شود چرا که در غیر اینصورت سر ریز ناامنی ها به ما هم می‌رسد.

لاریجانی اضافه کرد: ما به دولت عراق کمک کردیم که در حوزه‌هایی از حکومت خود دفاع کند. ما هم به کردها و هم به سنی‌ها و هم به شیعیان عراق در مقابل وحشی‌های داعش کمک کردیم. آن موقع هیچ کدام از کشورهای دیگر منطقه در عراق حضور نداشتند و به آن‌ها کمک نکردند، ما به سوریه هم کمک می‌کنیم و این به خاطر علوی بودن آن‌ها نیست، زیرا نباید باب شود که افرادی را از خارج از کشوری بر سر دولتی بریزند و آن دولت را دچار مشکل کنند. این رفتارها برای منطقه خوب نیست. آن زمانی که ما می‌گفتیم نباید این رفتار با سوریه شود برخی کشورها آن را قبول نداشتند و می گفتند دموکراسی در سوریه معیوب است و ما برای دموکراسی می‌جنگیم اما حالا مکشوف شده که این‌طور نبوده است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران مسئولانه وارد صحنه مسائل منطقه شده گفت: افتخار بزرگی برای ملت ایران است که مقابل تروریست‌های وحشی ایستادگی کرد، ایران صادقانه ومسئولانه در این زمینه عمل کرده است. ما فکر می‌کنیم بعید است با ائتلافی که صورت داده‌اند مساله حل شود. بمباران‌ها هم حادثه مهمی را شکل نداد اما به هر حال ذهن‌ها باید به این موضوع حساس شود و پیگیر این قضیه باشد.

انتهای پیام


اشتراک گذاری :
ارسال نظر