بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹
کد خبر : ۱۴۱۲۷۴

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته امید می رود طی 5 سال آینده اقتصاد از بانک محوری به بازار پایه محوری حرکت کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب فوق گفت: سنوات گذشته زحمات زیادی برای توسعه بازار سرمایه کشیده شده و هم اکنون نیز حجم زیادی کار پیش روی ماست.

دکتر محمد فطانت با بیان اینکه در طراحی بازار اوراق بهادار اقدامات خوبی صورت گرفته ابراز داشت: در نگاه من این طراحی به مثابه طراحی خودروست که هم اکنون باید به تولید انبوه برسد و تولید انبوه وظیفه ایست که باید هم اکنون به آن توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه بانکها متعهد شده اند تا 260 هزار میلیارد تومان به تأمین مالی بنگاه ها کمک کنند تشریح کرد: سهم بازار سرمایه از تأمین مالی اندک بوده و نسبت تشکیل سرمایه ثابت نسبت به تولید ناخالص ملی کمتر از 10 درصد است. در این راستا باید بازار سرمایه حجم بالایی برای تأمین مالی اختصاص دهد.

وی تأکید کرد: این امر محقق نمی شود مگر اینکه محیط قانونی اطراف ما نگاه یکسانی به بانک و بازار سرمایه داشته باشد و مشخص شود که این دو رقیب هم نیستند و با همکاری در کنار یکدیگر به فعالیت خود ادامه دهند بنابراین باید نگاه تصمیم گیران کشور در سیاست گذاری یکسان در بانک و بازار سرمایه باشد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: این توازن باید به گونه ای رقم بخورد که بازار سرمایه در کنار بانکها به صورت متعادل نگاه شود و اقتصاد بازار محور نیز شکل بگیرد که این امر لازمه رشد و توسعه اقتصاد است.

فطانت ابراز امیدواری کرد: امیدواریم با طراحی ابزارهای جدید کمتر شاهد آسیب پذیری فعالان از نوسانات بازار باشیم.

وی گفت: این موارد مقدماتی برای پیشبرد اقتصاد کشور است و این امر محقق نمی شود مگر اینکه توجه ویژه ای به بازار سرمایه داشته باشیم.

فطانت با اشاره به نوسانات روزهای اخیر گفت: باید به دلیل این نوسانات دقت شود به طوریکه پیش بینی سود شرکتها در سال 92، 18 درصد رشد داشته و نسبتP/Eنیز از 7.2 با کاهش 33 درصدی به 5.3 مرتبه رسیده است که این می تواند نشانه از ارزنده بودن قیمت سهام باشد.

وی با طرح این سوال که چرا این کاهش ها اتفاق افتاد، ادامه داد: برای پاسخ این پرسش به ریسکهای سیستماتیک توجه شود که بخشی از این موضوع ناشی از شایعات شکل گرفته و فضای غبارآلود برمی گردد. این درحالیست که در همین مدت محدود با رایزنی های صورت گرفته با بخش های تصمیم گیرنده کلان اقتصادی مقرر شده تا همه ارکان نظام و دولت به کمک بیایند و در جهت رفع این ابهامات و برگرداندن رونق به بازار سرمایه کمک کنند تا در کوتاه مدت شاهد رفع ابهامات و برگرداندن رونق به بازار سرمایه باشیم و آثار و طبعات بهبود ناشی از این تصمیمات در بازار سرمایه احساس شود.

فطانت اظهار داشت: سازمان بورس تمام تلاش خود را انجام می دهد تا نظارت ها در چهارچوب قانون باشد و سهامدار حقیقی و حقوقی را هرگز از نظر دور نخواهیم داشت و تلاش می شود صدای مناسبی از بازار سرمایه برای تصمیم گیران به گوش برسد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم در مجموع یک برنامه منسجم برای فعالان بازار سرمایه رقم زنیم که موفقیت این کار به حمایت تمامی اهالی بازار سرمایه نیاز دارد و تلاش می شود تا در کوتاه مدت راهکاریی برای بازگشت رونق در کوتاه مدت به بازار سرمایه اندیشیده شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مردمي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹
يعني يه 5 سالي صبر كنيم البته ما عادت داريم چشم پس تا 5 سال ديگه/