بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱
با روی کارآمدن دولت یازدهم و تیم اقتصادی آن، امیدواری ها و خوش بینی هایی مبنی بر بهبود شرایط اقتصادی کشور و وضعیت سودآوری صنایع مختلف به وجود آمد و در پی آن روزنه های امید مبنی بر نمود رونق اقتصادی در وضعیت بازار سرمایه نیز پدید آمد.
کد خبر : ۱۴۲۴۷۳
نویسنده :
جمشیدی
با روی کارآمدن دولت یازدهم و تیم اقتصادی آن، امیدواری ها و خوش بینی هایی مبنی بر بهبود شرایط اقتصادی کشور و وضعیت سودآوری صنایع مختلف به وجود آمد و در پی آن روزنه های امید مبنی بر نمود رونق اقتصادی در وضعیت بازار سرمایه نیز پدید آمد. به گونه ای که بسیاری از سهامداران نسبت به پتانسیل های این بازار جهت اعطای بازدهی مناسب به سرمایه گذاران ترغیب شدند.

بنابر گزارش بورس نیوز، این در حالی است که علیرغم وعده های دولت و تیم اقتصادی آن مبنی بر حمایت از بازار سرمایه و تزریق نقدینگی بانک ها به بورس نه تنها برنامه هایی در راستای شکوفایی بازار سرمایه اجرایی نشده بلکه سهامداران از دی ماه سال گذشته تاکنون شاهد تداوم افت قیمت سهام شرکت های بورسی و شاخص کل هستند و در نهایت کسب بازدهی های منفی قابل توجه تنها دستاورد بورس برای فعالان بازار سرمایه بوده است. سهامدارانی که بر مبنای اعتماد به اظهارات تیم اقتصادی و با تکیه بر حمایت آنها از بورس سرمایه های خود را به این بازار تزریق کرده اند. اما با گذشت یکسال از حاکمیت روند منفی بر بورس هیچ راهکاری از سوی وزیر اقتصاد و متولیان بازار سرمایه جهت جلوگیری از تداوم این روند اجرایی نشده است.

اما در شرایطی که سهامداران نسبت به حمایت تیم اقتصادی دولت از بورس بی اعتماد شده اند، بانک ها بر سر افزایش نرخ سود سپرده های بانکی رقابت می کنند. عاملی که با تشدید جو روانی حاکم بر بورس به تدریج منجر به خروج نقدینگی از این بازار شده است.

برهمین اساس، با توجه به تداوم افت قیمت ها و روند نزولی شاخص کل در کنار عدم ارایه راهکاری اساسی جهت جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر سهامداران از سوی دولتمردان به ویژه وزیر اقتصاد این پایگاه خبری نیز اقدام به برگزاری نظرسنجی با عنوان "آیا از عملکرد تیم اقتصادی دولت در خصوص بازار سرمایه رضایت دارید" نموده است.


همانطور که از نمودار فوق مشخص است، از میان تعداد شرکت کنندگان در این نظرسنجی، حدود 90 درصد از آراء بر عدم رضایتمندی خود از عملکرد تیم اقتصادی در حوزه بازار سرمایه رأی داده اند و مابقی آراء به گزینه های کاملاً و تا حدودی اختصاص دارد.

در همین ارتباط، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: تیم اقتصادی دولت یازدهم در شرایطی آغاز به کار کرد که در بدترین وضعیت ممکن قرار داشت، به گونه ای که به نظر می رسد بهبود شرایط اقتصادی نیازمند گذر زمان و اجرای برنامه های اساسی در این راستا می باشد.

محمدرضا نجفی منش افزود: با توجه به اقدامات انجام شده و سمینارهای برگزار شده به نظر می رسد به مرور شاهد بهبود اوضاع اقتصادی باشیم. برهمین اساس می توان گفت عملکرد تیم اقتصادی کشور در حوزه بازار سرمایه تا حدودی مناسب بوده و نمی توان عدم رضایتمندی کامل نسبت به عملکرد آنها داشته باشیم.

وی به رشد اقتصادی کشور طی این دوره اشاره کرد و ابراز داشت: شاخص رشد اقتصادی کشور در حالی از منفی 6.8 درصد به بازه های مثبت افزایش یافته که این دستاورد در شرایط اعمال تحریم ها و کاهش صادرات نفت حاصل شده است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی در مقابل به کاستی های موجود در وضعیت اقتصادی اشاره کرد و ابراز داشت: رقابت بانک ها بر سر افزایش نرخ سود سپرده های بانکی یکی از مهمترین ضعف های عملکرد تیم اقتصادی کشور است که این امر در کنار عدم اجرای برنامه اعطای تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی به بدنه تولید صنایع مختلف آسیب وارد می کند.

نجفی منش در خاتمه با اشاره به وضعیت تولید صنعت خودرو در شرایط روی کارآمدن تیم اقتصادی دولت، در این خصوص افزود: وضعیت تولید شرکت های خودروساز طی سال جاری نسبت به سال گذشته با رشد 64.5 درصد همراه بوده و در مقابل آن قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت انجام می پذیرد که این امر یکی از ضعف های تیم اقتصادی به شمار می رود. علاوه بر این واردات خودروهای خارجی با رشد فزاینده ای همراه بوده که این امر آثار منفی بر وضعیت تقاضا برای خودروهای داخلی اعمال می کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رحمت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹
نظرسنجی هم نمیذاشتید مشخص بود. بهتر است آقای روحانی درباره تیم اقتصادیش رفراندوم برگزار کند تا موضوع هسته ای!!!!! اینطوری حساب کار بیشتر دستش می آید چه تیم اقتصادی ناجوری دارد؟!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱
رشد اقتصادی بر خلاف انچه کارشناسان اظهار می دارند در هیچ زمینه ای ملموس نیست و دولت تنها درز مینه سود بانکی ضعف ندارد بلکه در تمامی زمینه های اقتصاد بطور کلی ضعیف عمل می نماید و ضعف دارد
اماندا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳
نه اوضاع سیاسی نه اقتصادی هیچ کدام خوب نیست.
بوی جنگ میاد.دست اوباما در مصاحبه امروزش رو شد
انها تمامیت خواهند. توافق انکانپذیر نیست.
ناشناس
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
منابع فرانسوی: آمریکا تحریم‌های ایران را لغو نخواهد کرد
یک منبع آگاه فرانسوی به روزنامه عربستانی الحیات گفت که به نظر می‌رسد آمریکا تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را لغو نخواهد کرد.
خبرگزاری فارس: منابع فرانسوی: آمریکا تحریم‌های ایران را لغو نخواهد کرد
-
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
ای تیم اقتصادی رنگ و رویم را ببین واحوال رخسارم بپرس
حیدری کیش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴
بخدا بدبخت شدیم و رفتیم.. 70درصد سرمایمان رفت که رفت ، کی هست که پاسخگو باشه؟ 50درصد منفی 5درصد مثبت ، تازه ما هیچ گاه ندیدم که رسانه مطالبی را در مورد منفی شدن بورس منتشر کنه اما وقتی یک روز مثبت میشه تمام رسانه ها و روزنامه ها تیتر اولشون خبر مثبت بودن بورسه...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
الان که وضعیت صلح هست از سال قبل تا حالا بورس تهران یکضرب در حال سقوط هست اگر جنگ میشد چی میشد.لابد الان قیمت مثلا خودرو بود منفی 1000- تومن.
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
اگرواقع بینانه فکرکنیم دولت یک اقتصادورشکسته تحویل گرفته وبه دنبال ان بابدشانسی مواجه شده وقیمت نفت کاهش پیدا کردومجلس هم برنرخ خوراک پتروشیمی 13سنت پافشاری کرد واقای صالح ابادی هم تعدادی ازنمادهارا به بازار پایه انتقال دادواین دو باعث بی اعتمادی شدوشاخص روبه ریزش کردولی باهمه اینها دولت میتوانست بهترعمل کندویالااقل مردم را دعوت به سرمایه گذاری دربورس نمیکرد واقای وزیراقتصادهم دم ازحباب بورس نمی زد بالاخره همه وهمه دست به هم دادونتیجه ان باعث نصف شدن سرمایه سهامداران شد
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷
واقعا علت گفتن این همه دروغ چیه !!!!
آخه عزیزان من کجای اقتصاد ما با رشد مواجه بوده ما حتی توان تولید قند و چای خودمون نداریم و دولت مدام داره از وارد کننده ها حمایت میکنه ...
اتفاقا به نظر من این دولت آن چنان ضربه ای به اقتصاد و تولید داخلی واعتماد سرمایه گذاران زده و خواهد زد که دولت های بعدی فقط باید بیان و طی چند سال اعتماد از دست رفته رو ترمیم کنند
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۷
واقعا که خجالت دارد با این تیم باصطلاح اقتصادی
دستاورد این تیم اقتصادی فقط این بوده که اکثر شرکتهای تولیدی ورشکسته و صرفا حرف میزنند تا عمل . متاسفانه مردم را ترغیب کردند در بورس سرمایه گذاری کنندو از این طریق سرمایه اندک مردم را نابود کردند
کاظم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
اگه شما یک کاسب بداخلاق وبدور از مناسبات اجتماعی باشی ونتوانی با مردم ارتباط برقرار کنی خیلی زود ورشکسته میشوید.حالا دولتی که روابط بین الملل را کاغذ پاره میخواند وغیر از نفت فروشی چیزی بلد نیست تیم اقتصادی چه معنی میدهد.وقتی کیسه پول مردم تهش سوراخه و چند کشور گشنه ان را میخورند تیم اقتصادی به کجای این کیسه دست ببرد تا از توش نان مردم در بیاد.کل بازار ایران در حال رکود تورمی است وبزودی دچار بیماری جنس تورمی هم میشود وفروش تعطیل میشود ودر ان زمان صدتا تیم هم کاری نمیتونه بکنه.البته خوردن هسته اتم توسط مردم برای این تیم مهمتر از رفاه اجتماعی است.تنها راه حل استفای دسته جمعی همشونه .جان مادرتان برید فقط برید دست از سر مردم بردارید
امين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴
جو نديد جنگي در كار نيست، منظور اوباما جنگ در 20 30 سال آينده بوده كه اگر مذاكرات نشه ممكنه پيش بياد
اقتصاد خوان
AUSTRALIA
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۲
سلام،
من یک سوال اقتصادی دارم، وقتی پول از بازار بورس میاد بیرون و بخشی از اون میره توی بانک، خب خود بانکها نمیتونن با همون پولها توی بورس سهام بخرند؟ اگر این کار را بکنند مگه چی میشه؟
ممنون میشم اگر کسی جواب بده.