بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱
در گفتگو با معاون سابق سازمان خصوصی سازی مطرح شد:

کدام پالایشگاه ها از مصوبه هیأت دولت تأثیر مثبت بیشتری می پذیرند؟

در جلسه یکشنبه هفته جاری هیأت دولت، مصوبه کمیته ثبات بازار سرمایه در خصوص پالایشگاه ها به تصویب رسید و براساس آن برای شرکت های پالایشی جهت ارتقاء کیفیت فرآورده های اصلی و سوخت هوایی آنها یک دوره پنج ساله تعیین گردید.
کد خبر : ۱۴۲۷۵۶
نویسنده :
جمشیدی
در جلسه یکشنبه هفته جاری هیأت دولت، مصوبه کمیته ثبات بازار سرمایه در خصوص پالایشگاه ها به تصویب رسید و براساس آن برای شرکت های پالایشی جهت ارتقاء کیفیت فرآورده های اصلی و سوخت هوایی آنها یک دوره پنج ساله تعیین گردید.

در همین ارتباط، معاون سابق سازمان خصوصی سازی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: فرآورده های تولیدی شش شرکت پالایشگاهی فعال در بورس می بایست براساس استانداردهای تولید شرکت غیر بورسی پالایش نفت شازند کیفی سازی شوند.

این در حالی است که نماد معاملاتی شرکت های مذکور به دلیل ابهام در صورت های مالی و پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی جاری ناشی از عدم تعیین تکلیف نرخ خوراک مصرفی و قیمت فروش محصولات متوقف مانده است.

غلامی به مصوب هیأت دولت مبنی بر محاسبه قیمت پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی مطابق سال 93 و بدون اعمال کیفی سازی اشاره کرد و گفت: اجرای این برنامه مانع از زیان دهی مجموعه های پالایشی می شود. چراکه به طور قطع در غیر این صورت شرکت های مذکور زیان محقق می کردند.

وی با اشاره به آثار مثبت ناشی از تعویق پنج ساله اجرای طرح کیفی سازی بر مجموعه های پالایشی، در این خصوص افزود: این امر بر وضعیت سودآوری شش مجموعه پالایشی آثار مثبتی اعمال می کند که در این بین اثرپذیری مجموعه ها از این مصوبه متفاوت خواهد بود.

معاون سابق سازمان خصوصی سازی افزود: براساس آخرین اطلاعات موجود، طرح کیفی سازی در شرکت پالایش نفت تهران در مراحل پایانی به سر می برد و علاوه بر آن، "شبندر" و "شاوان" تا اوایل سال آینده طرح مذکور را به طور کامل اجرا می کنند.

این در حالی است که مجموعه هایی همچون پالایش نفت شیراز، تبریز و به ویژه اصفهان تاکنون پروژه کیفی سازی را اجرا نکرده اند و به نظر می رسد به دلیل عدم پرداخت هزینه های مترتب از این بابت و در مقابل آن فروش محصولات تولیدی براساس قیمت های سال 93 بیشترین تأثیر مثبت را از به تعویق افتادن اجرای طرح کیفی سازی بپذیرند.

غلامی در خاتمه به افت بهای نفت نیز اشاره کرد و گفت: اگرچه همه شرکت های پالایشی از اجرای این مصوبه ذینفع هستند، اما نباید فراموش کنیم که روند کاهشی قیمت هر بشکه نفت در بازارهای جهانی آثار منفی را بر درآمدهای حاصل از فروش فرآورده های تولیدی این مجموعه ها اعمال می کند. از این رو انتظار می رود نماد معاملاتی شرکت های مذکور در اسرع وقت و پس از رفع ابهام کامل قیمت خوراک مصرفی و فروش محصولات تولیدی که عامل اصلی توقف نماد بوده، بازگشایی شوند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
پالايشگاه كيلو چند، تا چند روز ديگه كه نفت بياد زير 30 دلار ببينيم اين وزير اقتصاد چه راهكارهاي جديدي پيش بيني ميكنه. يكسال گذشت و هنوز يك دود غليظ بر سر بازار مانده. همون پولايي كه دود شد
عبدی
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۷
دوست من اینها همه بهانه اند از سال پیش هر بهانه ای پیش میاد ... میندازیم گردن اون....چاره کار فقط راه اندازی مجدد .. معاملات گروهی .. د د د هست والسلام..
شکرستان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳
توپ تانک فشفشه دیگر اثر ندارد.حتی اگر....
نفت گران میشود میگویند چون خریدمان گران شده سود نمیکنیم.
نفت ارزان میشود میگویند چون فروشمان ارزان شده سود نمیکنیم.
سعيد
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
حال کردم از اين نظرت اينها شترمرغي عمل ميکنند
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷
یعنی اگر پالایشگاه تهران و بندر عباس و ... کیفی سازی نمی کردنند، سود بیشتری می بردند؟ این هم پاداش شرکتهایی که نمی خواهند هوای آلوده بخورد مردم بدهند!
خالقي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
اين بنده خدا رو زياد جدي نگيريد ،جديدا رو پالايشي ها زياد فعال شده ...

پالايشگاه تهران رو7500قيمت گذاشتن (البته براي خوديها) بعد يكماه گندش دراومد كه 75000تومن بوده و اين بنده خدا حتما اون زمان يا يك صفر شو نديده بود ويا پاك كرده بود ...!!!!!!بقيه پالايشگاهها هم همينطور.
حالاشده كارشناس قيمت گذاري بازگشايي پالايشيها و زرت و زرت اين سايت و اون سايت وروزنامه مصاحبه ميكنه كه پالايشي ها حتما قيمتشون ميريزه ...باشه بابا تو راست ميگي
امين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
دوستان نفت ديروز 1$ كاهش داشته، خيلي مراغب باشيد. سهم بي سهم فعلاو تا اين نفت كوفتي هم بي خيال شه. ريسك در بازار مثل اين شده يه اسكناس 100 توماني بندازي بين مردم ببيني كي برش ميداره. به زمين نرسيده 2 تا كشته مي ده. بعد ميفهمي طرف 100 ننداخته.
امين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹
يكي ديگر از دلايل آلودگي هوا معلوم شد، دود ناشي از بازار.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
این پالایشگاهها ثابت کردن که بعضی ها با این پست هایشان تخصص که ندارند هیچ , تعهد هم ندارند دیگه از من سهامدار حقیقی چه توقعی میشه داشت
امين
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳
يه جوري حرف مي زني انگار طلا هستن. همه ميدونيم پالايشي ها بازهم بشن فرقي به حال بازار ندارن. ما كه نگفتيم باز نكنن فقط مي گيم اگر باز مي كني همرو با هم باز نكن و در بازار بد هم بازشون نكن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
یعنی تو این 5 سال هر چه به خورد ملت دادن.... دادن
نفت باید تصفیه شده به ملت عرضه بشه
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰
اگر همه سهامداران پالایشگاهها اتحاد داشته باشند و سهامشان را ارزان نفروشند پالاسشگاهی ها نه تنها صعود میکنه بلکه ورق بورس را هم بر میگردونه و سیر صعودی شاخص را استارت میزنه.عقل هم حکم میکنه سهامدارایی که بعضا بیش از یکسال هم سهمشون در پالایشگاه بسته بوده سهامشون را مفت نفروشند و بذارن در قیمت سقف تا ضرر قریب یکساله خودشونو جبران کنند.
نادر
ROMANIA
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۸
عمو جو منفی نده بابا

فقط کی کلام ختم کلام شاوان دمت گرم

گل کاشتی
سامان
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵
شاوان چیکار کرده مگه؟
افشین
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۶
تو شاوان چه خبره؟
ناشناس
ROMANIA
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۹
پالایشگاه اصفهان کیفی سازی را اجرا نکرده چطور بنزین یورو 4 تولید می کند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۳
يعني به نظر شما اگه باز بشه دوباره به يه دليل من دراوردي ديگه بسته نميشه عوض اصرار بر باز شدن لطفا فكري بر جمع شدن دلايل اين چنيني كه معلوم نيست از كجا سبز ميشوند بنماييد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۵
دلت خوشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۵
به نام خداوندی که یاور سهامداران پالایشی است
اثرات تعریق کیفی سازی تا سال 98
نکته: موضوع اینکه دولت پالایشگاهها را مکلف کرده است هرساله 30 درصد از سود تقسیمی را برای اجرای طرح های کیفی سازی کنار بگذارد و این مبلغ که شبندر طرح توسعه ای تا چهار ماه دیگه افتتاح مکند سوال اینکه این 30 درصد چه تاثیری روی شبندردارد ؟
الف- خودمونی بگیم مثل این که شما مقداری از پولتان را به جای اصراف کردن در بانک پس انداز کنید و بعد از مدتی شما پولدار میشوید و به اصطلاح وضع مالیتان خوب میشود در مورد شبندر هم این امر صادق است .
ب- شبندر میتواند از این 30 درصد درخواست افزایش سرمایه از محل سود انباشته را به سازمان محترم بورس بدهد .
پ-چون سال 94 طرح توسعه افتتاح شده واگر شبندر بخواهد این مبلغ ( 30 درصد دی پی اس) را حتی هرسال هم افزایش سرمایه بدهد به جرات میتوان گفت که تا سال 1398 بیشترین افزایش سرمایه ازلحاظ ریال خواهد داد .
فرضیه : فرض اینکه هر کدام از سهام موجود در بازار موجود در هر گروه مثلا بانکی یا ساختمانی یا پتروشیمی و... که تا سال 98 هرچقدر افزایش سرمایه بدهد (نام ان صنعت ایکس) شبندر تا سال 98 چندین برابر بالاترین صنعت موجود در بورس (ایکس ) افزایش سرمایه خواهد داد.
ت-شبندر میتواند با این مبلغ 30 درصد چون نیاز به مصرف در قسمت طرح توسعه ای ندارد ازمحل سود این 30 درصد تعدیل مثبت بدهد.
ث-با تعویق طرح کیفی سازی تا سال 98 پالایشگاهها میتواند بدون عجله بهترین وعالی ترین دستگاهها و مواد مورد نیاز برای اجرای طرح کیفی سازی محیا کنند .
ح-با کنار گذاشتن این 30 درصد در پایان سال 98 شبندر مبلغ خوبی از این 30درصد درحساب اندوخته خود خواهد داشت
خ- با ذخیره 30 درصد باتوجه به گفته وزارت نفت که پالایشگاهها باید درپایان سال98 مطابق استانداردهای روز دنیا باشند فرض میگنیم شاید سال 98 استاندارد روز دنیا بنزین یورو5 و محصولات با کیفیتی بالاتر از سال 93 باشد که با داشتن مبلغ پول در حساب شبندر از محل 30 درصد دی پی اس عملا شبندر میتواند مطابق استانداردهای روز دنیا کیفی سازی کند وعکس العمل بالاتری نسبت که بهانه های پالایش وپخش داشته باشد.
ج-این مبلغ 30 درصد قدرت چانه زنی شبندر را درمورد قیمت خوراک و محصولات تولیدی در مقابل پالایش وپخش بالا میبرد.
چ-مشتریان جهانی شبندرکه قسمت صادرات شبندر را تشکیل میدهند مطمئن میشوند که شبندر برای همیشه محصولاتی را استاندارد های روز دنیا به انها تحویل میدهد وان روی سکه اینکه شبندرنیز علاوه بر افزایش قیمت محصولات خود قرادداد های بلند مدتی بامشتریان بسته و عملا با اختلال در وسعت بازار عرضه شبندر ایجاد نخواهد شد
د-برای همیشه سایه کیفی سازی از سر شبندر رفع شده و ان روی سکه اینکه با افتتاح طرح توسعه ای شبندر کیفی سازی با موئلفه ای برای چند برابر شدن سود شبندر تبدیل خواهد شد .
درپایان ذکریک نکته ضروریست : اینکه سهامداران شبندر میفرمایند سود 4 رقمی شبندردرسال 94 وقیمت 5 رقمی( تومان) موقع بازگشایی خدای ناکرده اشتباه فکر نشود که اگر شبندر در 9 ماهه 93 سود 4 رقمی را محقق نکرد خدای ناکرده قیمت 5 رقمی موقع بازگشایی محقق نمیشود . ذکر چند نکته ضروریست اول اینکه سود 4رقمی برای سال 94 وبا افتتاح طرح توسعه ای است که کف سود شبندر در سال 94 است و دوم اینکه با توجه با نزدیک بودن طرح توسعه ای وصدها دلیل مثبت برای افزایش سود و افزایش سرمایه شبندر موقع بازگشایی بازار بورس به استقبال طرح توسعه ای شبندر خواهد رفت و مطابق با سود 4 رقمی شبندر قیمت 5 رقمی به این سهم خواهد داد .
نتبجه کلی : از موقع بسته شدن سهم تا الان همه اخبار موئید وتاکیید کننده اینده درخشان شبندرو قیمت 5 رقمی شبندردر روز بازگشایی بوده اند وهمه موارد بالا میتوانند از شبندرچهره ای دیگر درهمه مواردشامل تولید ؛ صادرات ؛ ازلحاظ زیست محیطی ودرکل یک صنعت نمونه درسطح جهانی به ایرانیان و جهانیان معرفی کنند .
تشکراز اینکه وقت شما را گرفتیم
سامان
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴
حالت خوبه عزیزم؟ تب نداری گلم؟ شاید منظورت از 5 رقمی(تومان) شترانه؟ یه نگاه به قیمت نفت بنداز. فکر کنم مثل اصحاب کهف تازه بیدار شدی!
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۲
تا دیروز همه کارشناسهای بازار می گفتند که پالایشگاه اصفهان تنها پالایشگاهی که تا آخر سال 93 طرح کیفی سازی رو به اتمام می رسونه و الان هم داره بنزین یورو 4 تولید می کنه حالا یارو داره بر عکسشو می گه !
آخه تورو خدا خودتون بگین ما به کدوم کارشناستون باور کنیم !
به ساز کدوم گزارشاتتون برقصیم ؟ اصلا اینها رو از خودتون هم سوال کردین ؟؟؟ !!!!
وای بر سهامدارای بورس ایران با اینهمه دروغ و کلک و اختلاص و تناقض ! وای بر ما !!!
شايان
UNITED STATES
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۱
سهامدار حقيقي تحليل نميكنه : شتران در درجه اول سود و پتانسيل سود است و سبندر در رتبه دوم .
شراز و شبريز و شپنا هم به ترتيب بعدي
پالايشگاهي صنعت پر سوديست خصوصا با نفت ميانگين ٦٠ تا ٧٠ دلاري ...
شتران ١٢٠٠٠ تومان بعد از ١٥٠٠٪ افزايش سرمايه
سبندر ٣٥٠٠تا ٣٠٠٠
شراز ٤٠٠٠
آرش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷
دوستان فکر میکنید شبندر چند باز بشه؟
ناشناس
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۷
18000ریال
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
من خواب هستم یا بیدار ؟ لطفا اطلاع رسانی کنید؟