بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
کد خبر : ۱۵۶۴۲۷
تهران - ایرنا - یک کارشناس مسایل اقتصادی ایران معتقد است: کنترل رشد نقدینگی، ثبات نرخ ارز، انضباط مالی و استقلال بیشتر بانک مرکزی از جمله عوامل موثر در محقق شدن تورم تک رقمی که دولت وعده آن را داده، است.

برهمین مبنا آلبرت بغزیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان آنکه وعده رییس جمهور برای تحقق تورم تک رقمی شدنی است، افزود: آزادسازی منابع بلوکه شده ایران و تشدید نشدن تحریم ها علاوه بر عوامل پیش گفته و اعمال سیاست های کنترلی توسط دولت، رسیدن به تورم تک رقمی را دور از دسترس قرار نمی دهد.
وی با تاکید بر اینکه دولت باید ملزم به رعایت انضباط مالی باشد، تصریح کرد: انضباط مالی به دولت کمک خواهد کرد از نابسامانی مالی جلوگیری کرده و از این طریق تورم را تحت کنترل خود درآورد.
بغزیان با اشاره به اینکه تورم را نرخ رشد قیمت ها می دانیم بنابراین اگر دولت اشاره به کاهش تورم می کند در واقع نرخ رشد آن کم نه آنکه منفی شده است، گفت: منفی شدن نرخ رشد تورم به این معنا است که قیمت کالایی مانند خودرو یا نرخ لبنیات نسبت به ماه قبل کاهش یافته باشد.
به گفته این استاد اقتصاد دانشگاه، علت حس نشدن کاهش تورم در جامعه افزایش قیمتی است که هرچند شیب آن زیاد نبوده اما به هرحال رخ داده و همین موضوع باعث شده کاهش تورم محسوس نباشد.
وی، عوامل افزایش قیمت ها را که پیش از این صورت گرفت، سه برابر شدن نرخ ارز، تحریم ها، افزایش هزینه های تولید و سوءاستفاده افراد خاص برای آنکه کالای خود را با نرخ بالاتر عرضه کنند، ذکر کرد و گفت: از آنجا که اکنون این اتفاقات دیگر رخ نمی دهد و نرخ ارز نه تنها تغییر نداشته بلکه کاهش هم یافته و از طرفی دیگر آن رشد نقدینگی پنهانی دولت قبل هم نداریم، دلیلی برای افزایش قیمت ها وجود ندارد زیرا اکنون با رکود ناشی از تقاضا که زمانی ناشی از عرضه بود که به افزایش قیمت منتهی شد، مواجه هستیم.
بغزیان با تاکید بر اینکه اکنون تقاضا کم شده و دیگر نباید شاهد افزایش بلکه باید کاهش هم داشته باشیم، تصریح کرد: اینکه مردم کاهش تورم را حس نمی کنند به دلیل آن است که نرخ رشد منفی نشده بلکه کند شده و مثلا از 25 به 15درصد رسیده و در حالی که این 15 درصد هم به نظر قابل توجیه نیست زیرا ممکن است، شما دستمزدها را هم بالا نبرید ولی در مقابل همه چیز 20 درصد افزایش یابد که این امر در نهایت به ضرر کارمندان دارای حقوق ثابت است.
این کارشناس مسایل اقتصادی ایران با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیاری از مجوز افزایش قیمت ها را تایید می کرده است و همین موضوع عامل افزایش غیرمنطقی قیمت هاست، توصیه کرد: دولت و خصوصا وزیر صنعت نباید هرگونه درخواست افزایش قیمت را بپذیرند بلکه باید در واقع آن را با دلیل منطقی قبول کنند تا شاهد افزایش قیمت ها و به دنبال آن تشدید نرخ تورم نباشیم.
وی استقلال بانک مرکزی در تحقق تورم تک رقمی را مهم ارزیابی و تاکید کرد: این بانک نباید وابسته به دولت باشد تا هر زمان که خواست از این بانک استفاده کند.
بغزیان با بیان آنکه وزارت امور اقتصادی و دارایی هم باید بیشتر به سمت استفاده ازمنابع مالیاتی باشد، گفت: با جلوگیری از فرار مالیاتی و اقتصاد زیرزمینی علاوه بر آنکه درآمدهای دولت افزایش خواهد یافت، تورم نیز کاهش می یابد و تک رقمی شدن آن ممکن خواهد شد.
رئیس جمهور در حالی وعده داده که نرخ تورم را تا پایان دوره ریاست جمهوری خود تک رقمی می کند، که وزیر اقتصاد می گوید تورم به هسته سخت خود رسیده و روند نزولی آن کند شده است لذا اقتصاددانان روند نزولی تورم را وابسته به عملکرد دولت در حوزه تامین مالی و چگونگی پاسخ به تقاضای نقدینگی می دانند.
یادآور می شود، علم اقتصاد تورم را به معنی افزایش سطح عمومی قیمت ها در طول یک زمان مشخص تعریف کرده و نرخ تورم نیز برابر است با تغییر در یک شاخص قیمت که معمولا شاخص قیمت مصرف کننده است.
اقتصام(4)2078**1558
منبع:ایرنا

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
کارخانجات کمباین سازی و آونگان و واگن پارس اراک در شرف ورشکستگی قرار گرفتند و صدها نفر از کارگران را اخراج کردند