بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
کد خبر : ۱۵۶۹۰۱

صنعت فلزات اساسی از جمله صنایع مورد توجه در بازار سرمایه است. از شرکت‌های مطرح این صنعت بورسی می‌توان به فولاد مبارکه، ذوب‌آهن اصفهان، ملی صنایع مس و دیگر شرکت‌های فعال در این زمینه اشاره کرد. در بررسی صنعت موردنظر شایان ذکر است که مس، سرب، روی، نیکل، فولاد، آلومینیوم و قلع از جمله عناصری هستند که در تولیدات صنایعی مانند خودرو، ساختمان و... نقش اساسی دارند.

بنابراین تولید خودرو و ماشین‌آلات، بازار مسکن و همچنین طرح‌های عمرانی بر صنعت فلزات تأثیر بسزایی دارد. اما چندی است که فلزات اساسی هم در مسیر رکود بازار در تنگنا قرار گرفته و علاوه بر رکود حاکم بر اقتصاد داخلی دستخوش کاهش قیمت‌های جهانی در بخش فلزات نیز شده است که تأثیر مستقیم بر سودآوری شرکت‌های این گروه داشته و از ارزش بازار این صنعت کاسته است. 

25626246261236236234378372347347358

البته از منظری دیگر کاهش قیمت نفت نیز می‌تواند به‌عنوان عاملی دیگر در کاهش قیمت فلزات تأثیر‌گذار باشد، چرا که نفت درصد زیادی از سوخت مصرفی تولید فلزات پایه را تشکیل می‌دهد و درصورت کاهش قیمت، هزینه استخراج و فرآوری و مخصوصا هزینه حمل‌و‌نقل زمینی و دریایی فلزات را نیز کاهش می‌دهد. بنابراین کاهش‌های اخیر قیمت نفت در منطقه این صنعت را با مازاد عرضه و کاهش سودآوری مواجه کرده است.

همچنین موضوع قابل بحث دیگر در این خصوص رکود بازار مسکن است که رابطه مستقیمی با بازار فولاد داشته و تقاضای داخلی را در این بخش با کاهش مواجه کرده است. در نهایت با برطرف شدن مسائل مطرح شده درخصوص صنعت فلزات بالطبع مشکلات این صنعت نیز از بین خواهد رفت. به هر حال تمام صنایع تابع محرک‌ها و ضد محرک‌های خود هستند و نسبت به تغییرات محرک‌ها و عوامل مؤثر بر روند پیشروی‌شان واکنش نشان خواهند داد.

اما بررسی عملکرد نمادهای این گروه در گزارشات 6 ماهه با توجه به دلایل فوق‌الذکر بیانگر این امر است که شرکت‌های این گروه نیز گزارش‌های چندان مناسبی ارائه نداده‌اند و با تعدیل منفی در برخی نمادها همراه بوده‌اند همچون فولاد مبارکه که در پیش‌بینی 6 ماهه خود با تعدیل منفی مواجه شده و سود پیش‌بینی شده خود را از 453 ریال به 137 ریال کاهش داده است. ملی مس نیز در گزارش 6 ماهه خود تعدیل منفی اعمال کرده و پیش‌بینی سود خود را به 153 ریال کاهش داده است و تنها توانسته در این مدت 28 درصد از این پیش‌بینی را پوشش دهد.

* مدیر مالی و اداری کارگزاری بانک شهر

اشتراک گذاری :
ارسال نظر