بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰
نماد معاملاتی 21 بانک و موسسه اعتباری در بازار سرمایه معامله می شود به طوریکه 10 نماد در بازار بورس، هفت نماد در فرابورس و چهار نماد نیز در بازار توافقی فرابورس ثبت شده و سهام آن ها مورد داد و ستد قرار می گیرند و از میان آنها 16 بانک سود نقدی در مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی 93 میان سهامداران خود تقسیم کرده اند.
کد خبر : ۱۵۷۰۴۳
نویسنده :
جمشیدی
گروه بانک ها و موسسات اعتباری یکی از گروه های فعال در بازار سرمایه است که طی یک سال اخیر به دلیل دستاوردهای کابینه سیاسی دولت یازدهم برای دستیابی به توافق هسته ای و رفع تحریم های بین المللی بویژه سوئیفت بانکی مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفته و مجموعه عظیم و قابل توجهی از فعالان بازار سرمایه، سهامداران بانکی ها می باشند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، نماد معاملاتی 21 بانک و موسسه اعتباری در بازار سرمایه معامله می شود به طوریکه 10 نماد در بازار بورس، هفت نماد در فرابورس و چهار نماد نیز در بازار توافقی فرابورس ثبت شده و سهام آن ها مورد داد و ستد قرار می گیرند و از میان آنها 16 بانک سود نقدی در مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی 93 میان سهامداران خود تقسیم کرده اند.

به گونه ای که بانک ها در مجامع عمومی عادی سالیانه سهامداران سال مالی گذشته در مجموع دو هزار و 801 میلیارد تومان سود میان سهامداران خود تقسیم نمودند که این مبلغ نسبت به سود نقدی تقسیمی در مجمع عمومی عادی سال مالی 92 به مبلغ حدود پنج هزار و 495 میلیارد تومان با کاهش 49 درصدی همراه بوده است. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که مبلغ سود مصوب مجمع سال مالی 93 با احتساب اعمال افزایش سرمایه 33 درصدی بانک انصار و نیز 20 درصدی بانک پارسیان بدست آمده است.

علاوه بر این، از کل مبلغ دو هزار و 801 میلیارد تومان سود تقسیمی بانک ها و موسسات اعتباری، بیش از دو هزار و 440 میلیارد تومان متعلق به میزان سودی است که بانک های فعال در بازار بورس میان سهامداران خود در مجامع سال مالی 93 تقسیم نموده اند و مابقی به بانک های فعال در بازار فرابورس و توافقی اختصاص دارد.

اشتباه فاحش شرکت بورس در احتساب سود تقسیمی مجامع بانک ها

بر اساس این گزارش، آمار و ارقام لحاظ شده در جدول فوق بر اساس گزارشات منتشر شده از سوی ناشران روی سامانه کدال مبنی بر تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران برای سال مالی 93 و 92 محاسبه گردیده حال آنکه شاهد اطلاع رسانی نادرست و اشتباه از طریق شرکت بورس در این خصوص هستیم. چرا که مجموعه مذکور در حالی ماهانه گزارش عملکرد بازار اوراق بهادار طی یک ماه فعالیت شرکت های فعال در بازار بورس را از طریق سایت رسمی شرکت بورس منتشر می کند که درگزارش منتشر شده از سوی مجموعه مذکور طی عملکرد مهر ماه سال جاری اشتباهی فاحش در نحوه محاسبات میزان سود نقدی که بانک های فعال در بازار بورس از ابتدای سال جاری در مجامع عمومی عادی سالیانه سهامداران خود تقسیم کرده اند، رخ داده است. به گونه ای که در قسمت بررسی این فاکتور اشتباها میزان سود نقدی بانک های بورسی مبلغ حدود یک هزار و 600 میلیارد تومان محاسبه شده است.

اشتباه فاحش شرکت بورس در احتساب سود تقسیمی مجامع بانک ها

این اشتباه در نتیجه عدم احتساب سود نقدی تقسیمی در مجمع بانک پاسارگاد به مبلغ 840 میلیارد تومان رخ داده است. چرا که مجمع عمومی سال مالی 93 بانک پاسارگاد در تاریخ 31 تیر ماه امسال برگزار گردید اما بنا به دلایلی به تنفس کشیده شد و در نهایت مجمع مذکور در تاریخ 14 مرداد ماه امسال برگزار شد و طی آن تقسیم سود به مبلغ 840 میلیارد تومان سود به تصویب رسید. حال آنکه شرکت بورس در بولتن ماهانه گزارش عملکرد مهر ماه امسال علیرغم اطلاع رسانی بانک پاسارگاد در خصوص میزان سود تقسیمی در سامانه کدال از احتساب مبلغ فوق غافل مانده و در نهایت مجموع سود تقسیمی در مجامع را مبلغ حدود یک هزار و 600 میلیارد تومان اعلام کرده است. به نظر می رسد شرکت بورس بررسی های لازم را قبل ار ارائه اطلاعات رسمی به فعالان بازار سرمایه انجام نداده و بموجب آن مرتکب این اشتباه فاحش شده است. بر این اساس انتظار می رود تا مسئولان و کارشناسان در این مجموعه پس از مطلع شدن از اشتباه خود نسبت به تصحیح آن اقدام کنند. چرا که اطلاعات منتشر شده از شرکت بورس به عنوان مرجع اطلاعاتی برای بسیاری از فعالان بازار سرمایه و کارشناس مورد استفاده قرار می گیرد و بروز خطا در ارائه اطلاعات می تواند تبعات منفی را به همراه داشته باشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی شاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
یعنی الان مشکل بازار سرمایه اینه که ما بدونیم مجموع بانکها چقدر پول در مجمع تقسیم کردند ؟

میشه لطفا اسمش را نذارید سود ؟

بانک تجارت 109 تومان رفته مجمع ، زحمت کشیده با افتخار 1 تومان تقسیم کرده ، و بعدش برگشته بلافاصله 94 تومان باز شده.

اسم این سوده ؟
الان هم که 88 تومان
1 تومان داده ، 21 تومان نابود کرده

بقیه بانکها هم که چیزی شبیه به همین هستن
ناشناس
ESTONIA
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
متعادل شدن قشرین نتیجه تلاش مجدانه شما برای جلوگیری از روند افزایشی غیر قانونی سهم بود که در صورت ادامه پیامدهای بسیار خطرناک و ناگواری بهمراه داشت ؛ شما این فتنه رو در نطفه خفه کردید اینو مدیون پیگیری های شماییم بورس نیوز مرسی و ممنون
دستجردی اصفهان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
نماد بانک پارسیان حدود 4 ماه است بعد از برگزاری مجمع بسته است کسی هم پاسخگو نیست
علی شاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
یعنی الان مشکل بازار سرمایه اینه که ما بدونیم مجموع بانکها چقدر پول در مجمع تقسیم کردند ؟

میشه لطفا اسمش را نذارید سود ؟

بانک تجارت 109 تومان رفته مجمع ، زحمت کشیده با افتخار 1 تومان تقسیم کرده ، و بعدش برگشته بلافاصله 94 تومان باز شده.

اسم این سوده ؟
الان هم که 88 تومان
1 تومان داده ، 21 تومان نابود کرده

بقیه بانکها هم که چیزی شبیه به همین هستن
شاه محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
بر چشم بد لعنت
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۱
کدام سود؟بانکها سهامداران را مسخره کردن