بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
کد خبر : ۱۵۷۸۷۳

 امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران از تشکیل صف شرکت‌های «کوچک، متوسط، دانش‌بنیان و های‌تک» خانوادگی برای ورود به فرابورس و راه‌اندازی یک تابلوی ویژه برای آنها در آینده نزدیک خبر داد.وی گفت: این شرکت‌ها به لحاظ سهم، تقریبا 16‌درصد GDP را تشکیل می‌دهند و 45‌درصد اشتغال کشور نیز در شرکت‌های «کوچک، متوسط، دانش‌بنیان و های‌تک» است، لذا این آمار و ارقام ما را بر آن داشت که در خصوص این موضوع بی‌تفاوت نباشیم. هامونی، سهم کنونی شرکت‌های «کوچک، متوسط، دانش‌بنیان و های‌تک» را در بازار سرمایه بسیار ناچیز دانست و گفت: این در حالی است که تعداد آنها به چند 10‌هزار شرکت می‌رسد.

مدیرعامل فرابورس ایران اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین کارهایی که شخصا پیگیر آن هستم و دیگر همکاران فرابورس هم آن را پیگیری می‌کنند، راه‌اندازی یک تابلوی ویژه برای شرکت‌های «کوچک، متوسط، دانش‌بنیان و های‌تک» است، چرا‌که این اقدام، فرآیند پذیرش این شرکت‌ها را کاملا تسهیل و تقاضای بسیار بالای آنها را برای ورود به فرابورس آسان می‌کند. وی افزود: مطالعاتی را در کشورهای مختلف از جمله در بورس‌های اروپا، آمریکا و آسیای شرقی و آسیای جنوب شرقی انجام دادیم و مشخص شد که این مسئله امروز برای همه بورس‌های مطرح جهان نیز مسئله جدیدی است و در کنفرانس‌های بین‌المللی، بحث روز آنهاست، لذا برای آن به شکل جدی در حال برنامه‌ریزی‌ هستند.

هامونی با بیان اینکه آنچه برای این شرکت‌ها اهمیت دارد حضور فعال و برند آنها در بازار سرمایه است،گفت: شرکت‌های «کوچک، متوسط، دانش‌بنیان و های‌تک» در هر حال متقاضی ورود به فرابورس‌اند، اما اینکه وارد چه بازاری (اول یا دوم) بشوند، شاید برای آنها تفاوت چندانی نداشته باشد و تعیین‌کننده این مسئله، هیات پذیرش و کمیته عرضه است.

مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه هم‌اکنون باوجود نوسان در بازار با صف شرکت‌های متقاضی ورود به فرابورس مواجهیم، افزود: با راه‌اندازی بازار جدید، قطعا انرژی عظیمی از اقتصاد در بازار سرمایه کشور آزاد خواهد شد، ضمن آنکه ریسک چنین شرکت‌هایی نسبت به شرکت‌های موجود در بازار سرمایه بالاتر است، بنابراین فقط سهامداران حرفه‌ای قادر به معامله در این بازار خواهند بود.

وی در عین حال، راه‌اندازی این بازار را نیازمند آموزش شرکت‌های کوچک و مدیران آنها دانست و گفت: بسیاری از این شرکت‌ها واقعا صورت‌های مالی شفافی ندارند به همین منظور با مرکز مالی ایران ترتیبی داده‌ایم تا مدیران این شرکت‌ها، اعضای هیات‌مدیره، مدیر مالی و مسئول امور سهام آنها قبل از ورود به بازار دوره‌های آموزش بنیادی را ببینند تا با آگاهی بیشتر وارد این بازار شوند.

مدیرعامل فرابورس ایران همچنین افزود: ما در فدراسیون بورس‌‌های اروپایی و آسیایی (فیاس) کارگروهی را تحت عنوان SME platform (چارچوب شرکت‌های کوچک و متوسط) ایجاد کردیم که البته پیشنهاد آن از سوی دوستان در ترکیه بود، ولی به هرحال در آن کارگروه قرار شد بازار سرمایه، ترکیه و قزاقستان روی موضوع کار کنند تا یک پلت‌فرم بین‌‌المللی برایSME market (بازار شرکت‌های کوچک و متوسط) داشته باشیم.

به گفته هامونی، متقاضیان سرمایه‌گذاری خارجی که وارد بازار می‌شوند، بیشتر مایلند با شرکت‌هایی که واقعا خصوصی هستند سرمایه‌گذاری و شراکت کنند به دلیل اینکه ساختار تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی آنها در بخش خصوصی بسیار چابک‌تر است و راحت‌تر می‌توانند با هم کنار بیایند. وی اطمینان داد: با توجه به اینکه ما پیشنهاد پلت‌فرم بین‌المللی آن را داریم، اگر این بازار راه بیفتد، طرح کسب‌و‌کار آن هم آماده خواهد شد، هرچند که بین‌المللی شدن آن زمان می‌برد.

هامونی در پایان گفت: هم‌اکنون دستورالعمل پذیرش، معاملات، انضباطی و افشا در خصوص شرکت‌های «کوچک، متوسط، دانش‌بنیان و های‌تک» طراحی و به سازمان ارسال شده و قرار است طبق جلساتی که با مسئولان سازمان بورس برگزار شده، این بازار راه‌اندازی شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
شرکت های تعاونی توسعه و عمران شهرستان ها
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۰
سلام شما با عقل ومنطق وحساب کتاب سریع این بازار را راه بنداز در طی طریق هر روز بهتر خواهد شود سرعت لازم در اجرا مهارت وقدرت ودور اندیشی مدیران را اشکار می کند