بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
کد خبر : ۱۵۸۰۶۰
اکوفارس: فطانت‌فرد مرد اول بورس این روزها کاملا در سکوت خبری به سر می‌برد؛ هیچ خبری از او نیست! گزارش مستند و آمار نشان می‌دهد ۵۸ درصد شرکت‌های پتروشیمی با کاهش تولید مواجه شده‌اند و فطانت هنوز در این باره سخن نگفته است

به گزارش اکوفارس به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری «نسیم»:این روزها سخن گفتن از اوضاع و احوال بد بازار سرمایه دیگر به صحبتی تکراری در میان فعالان اقتصادی تبدیل شده است. وضع بورس و سهامداران آن این روزها به قدری ناامید کننده است که حتی ریش سفیدهای بازار سرمایه هم می گویند هر چقدر به ذهنمان فشار می آوریم بدتر از روزهای فعلی تالار شیشه ای را به یاد نمی آوریم!

با این تفاسیر به نظر می رسد ریشه مشکلات این روزهای سهامداران را باید در جایی خارج از تالار شیشه ای جستجو کرد. با توجه به این که در بورس ایران صنایع 80 درصد سهم دارند، رکود در بخش صنعت و تولید بلافاصله تاثیر خود را بر بورس می گذارد و دنیا را برای سهامداران تیره و تار می کند. در این میان صنعت سیمان، پتروشیمی و خودرو اصلی ترین بازیگران بازار سرمایه در ایران هستند که ضعف در هر کدام از این بخشها به اعتقاد تحلیلگران به نوعی کمر بورس را می شکند. این روزها هر سه ضلع اصلی صنایع موجود در بازار سرمایه تحت فشار رکودی شدیدی قرار دارند. بعد از این که مشخص شد 90 خودروسازان در نیمه اول امسال بازار سرمایه را با ضرردهی پشت سر گذاشته اند، بررسی آمار بازار سرمایه در نیمه اول سال جاری وضعیت تاسف باری را برای پخش پتروشیمی و شرکتهای شیمایی وابسته به آن را هم نشان می دهد.

بررسی جزئیات فعالیت شرکتهای شیمیایی در بورس نشان می دهد که 78 درصد از شرکتهای این گروه در نیمه اول سال 94 نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش فروش مواجه شده اند. 58 درصد این شرکتها هم تولید کمتری را در شش ماه اول امسال نسبت به شش ماه اول سال 93 داشته اند.

پتروشیمی جم، شازند، مبین، گروه صنعتی پاکشو و صنایع شیمیایی سینا به عنوان 22 درصد از شرکتهای شیمیایی حاضر در بورس توانسته اند سود خالص بیشتری در نیمه اول امسال نسبت به سال 93 پیدا کنند و باقی شرکتهای این گروه یعنی 78 درصد آنها یا با کاهش سود رو به رو بوده اند و زیان شناسایی کرده اند. همچنین سال مالی شرکتهای صنایع شیمیایی ایران، گلتاش و پاکسان انتهای آذرماه است و به همین دلیل در شهریورماه در دوره 9 ماهه قرار داشته اند.

در این میان شرکتهای کربن ایران، لعاب ایران ، دوده صنعتی پارس و پارس پامچال علیرغم پیش بینی سود در 6 ماهه زیان شناسایی کرده اند.

وضعیت پتروشیمی ها و شرکتهای وابسته به آنها در بورس به قدری نا امید کننده است که در این گروه 7 شرکت با اعلام تعدیل منفی پیش بینی سود سالیانه خود را با توجه به عملکرد 6 ماهه کاهش داده اند و هیچ شرکتی اقدام به افزایش پیش بینی سود سالیانه و اعلام تعدیل مثبت نکرده است.

با این شرایط می توان گفت که وضعیت بد بورس با رکود سختی که در صنایع پتروشیمی و شرکتهای شیمیایی وابسته به آنها دیده می شود، حداقل تا پایان سال همچنان تداوم خواهد داشت تا ضلع دوم صنایع قدرتند بورس هم مانند خودروسازان در آستانه یک بحران بزرگ قرار داشته باشد. بحرانی که شاید با اظهار نظرهای مسئولان بورس و برنامه های دولت قدری به سمت آرامش حرکت کند.

اما محمد فطانت فرد و دیگر دولتمردان تدبیر و امید ترجیح داده اند که این روزها اوضاع نگران کننده بازار سرمایه را در سکوت مطلق سپری کنند. باید دید این سکوت تا کی ادامه خواهد داشت و دولت روحانی بالاخره چه زمانی برنامه خود را برای خروج بازار سرمایه از رکود بی سابقه فعلی اعلام خواهد کرد؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
مشکل بورس واقتصاد کشور اول زنگنه می باشد که می خواهد کمر بخش خصوصی را بشکند و سپس روحانی تا 5 سال دیگر وضع همین است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
باید بخاطر این وضعیت اقتصادی و تیم ناکارامد اقتصادی دولت تدبیر و امید دستمال بگیریم دستمون زارزارگریه کنیم. انشاالله روی صندوق رای جبران اینهمه بدبختی رو میکنیم
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰
دوستان عزیز وقتی قیمت نفت اینقد اومده پایین هیچ راهی وجود نداره!
شوخیه مگه!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
روحانی روی احمدی نزاد را سفید کرده
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱
این خط و نشون اگه همین زنگنه فردا با پنج سنت قرارداد با خارجی ها نبست؟ فقط ما ادم نبودیم این فقط