بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
طی ارسال گزارش وزارت اقتصاد به ریاست جمهوری

دولت آماده باش اعلام کرد/ صنایع در صف دریافت مطالبات

رییس دولت یازدهم در حالی طی ارایه گزارش عملکرد 100 روزه بر ساماندهی تعهدات مالی دولت و تسویه بدهی های پیمانکاران در سریع ترین زمان ممکن تأکید کرد که گویا "خبرهایی در راه است".
کد خبر : ۱۵۸۱۹۲
نویسنده :
کیوان فر
یکی از مهمترین عوامل در بی انضباطی های مالی و بی ثباتی های اقتصادی عدم ثبات رفتار مالی دولت از طریق بودجه های نوسانی است که طبق گفته رییس جمهور رفتار دولت در حوزه مالی متأسفانه تفاوتی با کشاورزان دیمکار ندارد که هر گاه باران ببارد (قیمت نفت افزایش پیدا کند) اوضاع بر وفق مراد است و هر گاه خشکسالی شود( کاهش درآمدهای نفتی) از ارایه خدمات خبری نیست. آنچنان که تداوم این رویه موجب افزایش روز افزون حجم مطالبات صنایع و پیمانکاران از دولت شده است.

به گزارش بورس نیوز، رییس دولت یازدهم در حالی طی ارایه گزارش عملکرد 100 روزه بر ساماندهی تعهدات مالی دولت و تسویه بدهی های پیمانکاران در سریع ترین زمان ممکن تأکید کرد که گویا "خبرهایی در راه است".

بر این اساس طبق گفته های هفته گذشته معاون نظارت مالی وزارت اقتصاد و خزانه دار کل کشور و بنا بر دستور حسن روحانی در تیر ماه امسال، گزارش اولیه احصای بدهی های دولت برای ارایه به رییس جمهور برای وزیر اقتصاد ارسال شده است.

بدین ترتیب، مسلم به نظر می رسد که ارایه این گزارش می تواند اعلام آماده باش دولت به صنایع مختلف و پیمانکاران بخش خصوصی جهت دریافت مطالبات معوق آنها باشد که از سنوات گذشته و دولت های قبلی برای این دولت به ارث مانده است.

بطوریکه طبق برخی آمارها رقمی بیش از 250 هزار میلیارد تومان بدهی های دولت به سیستم بانکی، سازمان ها و پیمانکاران بوده و تعهدات دولت نیز بابت طرح های نیمه تمام تا سال 93 به مبلغ حدود 300 هزار میلیارد تومان رسیده بود که بایستی به رقم بدهی های دولت اضافه شود.

بر همین اساس، گرچه این آمار و ارقام نیز چندان دقیق نبوده و قابلیت اتکای بالایی ندارد، اما هدف از تهیه گزارش اولیه احصای بدهی های دولت مشخص شدن حجم دقیق این بدهی ها بوده است.

به عبارتی انتظار می رود پس از تأیید این ارقام توسط حسن روحانی شاهد صف آرایی صنایع و پیمانکاران بخش خصوصی جهت دریافت مطالباتشان باشیم که در این حالت صنایع و شرکت های بورسی نیز قطعاً از این اتفاق مثبت بی نصیب نخواهند بود.

البته رییس جمهور در حالی از سال گذشته دستور ارایه این گزارش را به وزیر اقتصاد داده که تهیه آن تاکنون و زمانی در حدود یکسال و پنج ماه به طول انجامیده است.

حال آنکه در روزهای ابتدای صدور این دستور صنایع خوشحال از دریافت مطالباتشان گمان نمی کردند تحقق این وعده تا این حد طول بکشد. با این حال از شواهد و قوانین چنین به نظر می رسد که دولت با دستیابی به آمار دقیق طبق گزارش ارسالی وزارت اقتصاد، بزودی جهت پرداخت بدهی های خود به بخش خصوصی و پیمانکاران گام بردارد؛ بدهی هایی که حجم آن طبق گفته برخی اعضای کابینه دولت یازدهم به بیش از 250 میلیارد تومان می رسد.

بدهی هایی که مبلغ آن هر چه باشد دور تسلسلی در اقتصاد کشور به راه انداخته که قدر مسلم عدم پرداخت آن توسط دولت کلیت اقتصاد را درگیر ساخته است. چرا که عدم پرداخت این بدهی ها، پیمانکاران بخش خصوصی و در مرحله بعد بانک ها را با چالش مواجه کرده است. به عبارتی دولت توان بازپرداخت بدهی پیمانکاران را ندارد و پیمانکاران امکان وصول مطالبات خود و پرداخت بدهی هایشان به بانک ها را ندارند. در ادامه حرکت این دومینو، بانک ها در حالی نمی توانند مطالبات معوق خود را وصول کنند که در مقابل توانایی آنها برای تخصیص مجدد وام و تسهیلات به واحدهای تولیدی و پیمانکاران به شدت کاهش یافته است. بدین ترتیب بدهکاری دولت در این دور تسلسل دومینویی را در اقتصاد کشور به راه انداخته که تبعات منفی آن به سایر بخش ها سرایت کرده و آنها را با رکود شدید مواجه ساخته است.

از این رو انتظار می رود دولت در راستای پرداخت بدهی های خود تدابیری عملی اندیشیده و به این دور باطل در اقتصاد ایران پایان دهد که نتیجه آن بهبود شرایط اقتصادی به ویژه در صنایع و بنگاه های خصوصی فعال در کشور است.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
نوش دارو پس از مرگ سهراب
بروید فکر اساسی کنید برای این مملکت و اقتصاد این مملکت
ایینستین
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
واقعا حیف از این مملکت با این همه منابع ثروت باید یک چنین اقتصاد ورشکسته و داغونی را داشته باشد
شکرستان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
بله دیگه .شبندر را در عرض یک هفته از 360 تومان به 310 تومان میرساند
ناشناس
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
آخه قیمت نفت به دولت چه.ببین کیا شدن سهامدار
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
تنها سوْال من از بورس نيوز عزيز اين است كه أيا اين شايعات درست است كه چون اكثر شركتهاي بورسي بصورت ٩٩ در صد دولتي و متعلق به ارگانهاي ديگر است، سود اين شركتها چندين برابر سود اعلامي است ولي به حقيقي بيچاره كه هيچ كنترلي در حسا برسي ندارد، بسيار كمتر اعلام ميكنند و تازه ان را هم در بسياري از موارد فقط ١٠ در صد را ميدهند. ايا با ورود سرمايه گزاري خارجي اميدي به روشنايي است؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
این چه انظباط مالی است که نقدینگی از500هزار میلیارد تومان به900هزار میلیارد تومان رسیده؟
کاری که محمود در8سال انجام روحانی در 2سال کجای این افزایش نقدینگی جای تشکر داره
فرهاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
ببینیم و تعریف کنیم. اگه تهیه گزارش بدهیهای دولت به تنهایی یک سال و نیم طول کشیده حساب کنید روند پرداخت این بدهیها از چه زمانی آغاز و تا چه زمانی به طول خواهد کشید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
می خواهد چه کند؟ حتما اول دلار و بعد سوخت و سپس خدمات دولتی را گران خواهد کرد، مگر کار دیگری بلد است؟!
ساسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲
در این دولت بدهیها بیشتر هم خواهد شد که کمتر نمیشود.....به زودی شرکتهای پیمانکاری اعلام ورشکستگی می کنند....خواهید دید
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹
ميشود بگوييد طبق كدام قانون و سانسور حرفهاي من را در مورد سود شركتها چاپ نكرديد؟ پس چرا اجازه نوشتن ميدهيد!!!
من نه به كسي توهين كردم و فقط گفتم كه ايا اين شايعه درست است كه سود شركتها چندين برابر سود در شركتها اعلام ميكنند است و چون دولت و ارگانها سهامدار اصلي هستند، پس حسابداري هم نميتواند مورد اطمينان باشد و ايا با ورود سرمايگزاري خارجي ايا اين مسيله حل ميشود؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳
فعلا همه چی موکول شده به بعد از برداشتن تحریم.هم نرخ سود بانکی هم پرداخت مطالبات.برید 6 ماهه دیگه بیایید شاید دولت خواست دست از این پدر سوختگی برداره.
رهاورد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
از این حرفها زیاد شنیدیم تا اخر این دولت همه چیز رکوده...........
الفاتحه...!
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹
یکسال مانده ماموریت دولت تمام بشه اماد باش داده اون 100روز رونق اقتصادی چی شد اون بسته اقتادی یکماه قبل چی شد دروغ پشت سرهم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴
حيف كه در اقتصاد مملكت ما نگرش خصوصي با تفكر دولتي حاكم است ، به قول آقاي ظريف در حاضر حاصل جمع صفر در اين دوران جايگاهي ندارد و ميبايست طرحي نو در انداخت و صرف الگو برداري از كشورهاي غربي بدون پياده سازي ساير فاكتورها هيچ ارزشي ندارد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۷
انتشار اوراق خزانه اسلامی و اوراق صکوک برای پرداخت بدهی پیمانکاران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹
انتشار اوراق مشارکت شهرداریها برای پرداخت مطالبات پیمانکاران راهسازی و مترو سازی, انتشار اوراق بدهی