بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۵
کد خبر : ۱۵۸۴۱
خبرگزاري فارس: عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي گفت: اكثر پيش بيني كارشناسان بر اين است كه قيمت نفت تا مدتها روند كاهنده داشته باشد كه به احتمال زياد، اين كاهش تا ابتداي سال 2009 ادامه دارد.

محمدحسين مهدوي عادلي در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس اظهارداشت:متاثر از شوكي كه بر بازارهاي جهاني ناشي از ركود اقتصادهاي كشورهاي توسعه يافته و به همان نسبت كشورهاي در حال توسعه حادث شد، قيمت نفت با كاهش مواجه شد و پيش بيني مي شود اين كاهش ها همچنان ادامه داشته باشد.

وي با بيان اينكه اين ركود در بازارهاي مالي شروع شد و بعد به بخشهاي صنعت و ... نيز سرايت كرد گفت: علي رغم تلاشهاي بسيار براي كنترل بحران، هنوز اين بحران ادامه دارد و همچنان نيز آثار منفي آن در قيمت نفت هويدا است.

اين اقتصاددان با بيان اينكه تاثير نشست اوپك مي تواند در قيمت نفت موثر باشد افزود: به جز اين مساله، روي كار آمدن دموكراتها و گرايش آنها در توجه به شركتهاي توليد كننده مي تواند در كاهش ركود و به همان نسبت در افزايش قيمت نفت موثر باشد.

وي افزود: آنچه مسلم است اينكه تا 5 يا 6 ماه آينده قيمت نفت با كاهش مواجه است و از آنجا كه قرار است تا قبل پايان سال نيز تكليف بودجه 88 و قيمت نفت در آن مشخص شود، بهتر است تا دولت جانب احتياط را رعايت كرده و قيمت نفت را در بودجه سال آينده بيش از 40 دلار در نظر نگيرد.

*تدوين بودجه 88 با حداقل 3 سناريو

مهدوي عادلي با تاكيد بر اينكه بايد بودجه ريزي كشور در سال 88 از حداقل 3 سناريو برخوردار باشد گفت: در صورتي كه بودجه ريزي براساس سه سناريو نفت زير 40 دلار، بين 40 تا 50 دلار و بالاي 50 دلار تنظيم شود، مبتني بر هر يك از سه سناريو پروژه هاي مربوطه تهيه و آمادگي و انعطاف لازم براي برخورد صحيح با شرايط پديد خواهد آمد.

وي افزود: هماهنگي هاي لازم بين دولت و مجلس بيش از هر زمان مي تواند دولت را به سمت اتخاذ تصميمات لازم در اين شرايط هدايت نمايد.

عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي با بيان اينكه قيمتهاي فزاينده نفت تا سقف 150 دلار ناشي از برخي معاملات صوري حاصل شده بود افزود: همان مكانيزمي كه سبب شده تا قيمتها از رونق به ركود برسد مي تواند مجدد اعمال شود تا عكس اين مساله رخ دهد.

وي در خصوص ميزان تاثير اوپك در قيمت نفت در شرايط فعلي گفت: در حال حاضر توليد كننده هايي چون روسيه و مكزيك و ... وجود دارند كه با داشتن نفت زياد مي توانند در بازار نفت موثر باشند، لذا گرچه اوپك مي تواند با كاهش ميزان توليد در قيمتها موثر باشد ولي با توجه با ساير عوامل تاثير گذار، نقش اوپك نيز در اين بحث تا حدي خواهد بود.

* دولت تهديدها را به فرصت تبديل كند

عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي با بيان اينكه كاهش قيمت نفت فرصت بسيار خوبي براي تحقق آرزوي ديرينه تمام مسئولان كشور است افزود: مبتني بر سخنان مقام معظم رهبري، روزي كه آخرين چاه نفت پلمب شود روز جشن ملت ايران است، بايد شرايطي را فراهم كرد تا اتكاي اقتصاد تا حد زيادي به نفت كاهش يابد .

وي اضافه كرد: توليد ارزش افزوده، كسب سود و اخذ ماليات از همين سود، تنها راههايي هستند كه مي تواند اتكاي اقتصاد به نفت را كاهش دهد و از ديگر سوي، در تامين بودجه هاي جاري ديگر نيازي به ذخاير زير زميني نباشد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر