بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵
کد خبر : ۱۵۸۴۷۴
میزان نوشت: بیست و چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی امروز در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار شد.

سجاد سعیدی مهر وکیل مدافع ردیف سوم پرونده موسوم به فسادنفتی در بیست و چهارمین جلسه رسیدگی به این پرونده در ادامه قرائت دفاعیات خود مدعی شد: حمید فلاح هروی در سال 83 پس از بازنشستگی از وزارت اطلاعات به شرکت «غ» می رود و در سال 89 بابک زنجانی موکل را برای تاسیس بانک FIIB به مالزی می برد.

وی با اشاره به "قبول عضویت در شرکتهای زنجانی" به عنوان سرفصل دوم دفاعیات خود اظهار داشت: موکل به طور دائمی و دوشا دوش با بابک زنجانی همراه نبوده است و به نحو صوری به هیات مدیره برخی شرکتها انتخاب می شود و بخشی از سهام ها را زنجانی بدون اطلاع فلاح به وی داده بوده است.

سعیدی مهر به بخشهایی از اظهارات بابک زنجانی اشاره کرد و گفت: در اظهارات وی در جلد 16 و صفحه 207 مورخ 19/12/92 انگیزه جذب موکل اینگونه اعلام می شود که چون کارمند بازنشسته یکی از نهادهای امنیتی بوده است زنجانی به دنبال دیده شدن فعالیتهایش بوده است همچنین بنابر این اظهارات درباره قطع همکاری زنجانی اعلام می کند که فلاح مدام در حال گزارشگری و خبرچینی است و ناکارآمدی ایشان در بازرگانی محرز بوده است.

وی ادامه داد: از دیدگاه زنجانی حضور فلاح هروی نه برای همکاری اقتصادی بلکه در جهت اعمال نظارت از سوی نهادهای نظارتی بوده است در این خصوص زنجانی مدعی می شود چون فلاح هروی دردسر ساز برایم شده بود ایشان را از شرکت خارج کردم و همچنین مطالبی را در رابطه با ارتباط متهم با نهادهای امنیتی بیان می کند.

وکیل مدافع حمید فلاح هروی در مورد پرداخت برخی وجوه و هدایا از سوی زنجانی به موکلش مدعی شد: نگویید که زنجانی به فلاح هدیه عروسی و یا ماشین و چیزهای دیگر داده است چرا که هیچ کدام از اینها ربطی به نفت نداشته است و تاریخ پرداختهای آنها نیز قبل از قضیه نفت بوده است.

سعیدی مهر با بیان اینکه موکل در حسابهای دفتری زنجانی همیشه بدهکار بوده است گفت: صرف عضویت در هیات مدیره صرفا دلیل مشارکت در جرم نیست و این مقدار از همکاری نمی تواند به عنوان جرم تلقی شود و موکل در شرکتهای هیچ تصمیم مهمی اتخاذ نکرده است.

وکیل مدافع متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی در خصوص دریافت وجه از بانک نیز مدعی شد: موکل قبل و بعد از آشنایی با مجموعه زنجانی علاوه بر حقوق بازنشستگی فعالیت اقتصادی نیز داشته است و فرصت خاصی برای همکاری موکل با زنجانی پیش نیامده بود که وی بخواهد صورتجلسه ای را اعلام کند علاوه بر این بدهی های موکل به مجموعه ارتباطی به نفت ندارد.

سعیدی مهر با ارائه قرائت سرفصل سوم دفاعیات با عنوان ادعای حضور موکل به هنگام تصویب برخی مجوزها و قراردادها اعلام کرد: مصوبه 7/04/91 مورد تایید از سه وزیر، رئیس بانک مرکزی، مصوبه مورخ 27/09/91 در مورد تفاهم نامه با سازمان تامین اجتماعی و همچنین قرارداد فروش سهام FIIB و کنت به بانک ملت سه قراردادی هستند که در کیفرخواست به آنها اشاره شده است.


وی در خصوص مصوبه مورد تایید سه وزیر مدعی شد: این مصوبه زمینه جرم نبوده است و موکل بنده در خارج از جلسه اخذ این مصوبه دیده شده است علاوه بر این وزیر نفت وقت از 4 سال قبل به واسطه برخی فعالیتها برای دور زدن تحریم ها با بابک زنجانی آشنایی قبلی داشتند و تبادل ارز می کردند بنابراین بی نیاز از معرفی با واسطه بوده است.


وکیل مدافع متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی درخصوص مذاکرات با تامین اجتماعی اظهار داشت: فردی که با بابک زنجانی برای انعقاد تفاهم نامه به سازمان تامین اجتماعی می رفته است آقای (ح.م) و نه حمید فلاح بوده است و این در حالی است که کیفرخواست بنا به دلایلی اعلام می کند زنجانی با حمید فلاح به دیدار سعید مرتضوی می رود.


قاضی صلواتی پس از توهین های مکرر وکیل فلاح به کیفرخواست و دادستانی خطاب به وی گفت: شما حق توهین به هیچ کس را در این دادگاه ندارید و بارها در حین قرائت دفاعیات خود به دادسرا توهین کردید.


سعیدی مهر در ادامه دفاعیات خود گفت: بابک زنجانی در اعترافات خود در مورد نحوه آشنایی با سازمان تامین اجتماعی اعلام می کند که از طریق (ح.م) با این سازمان آشنا شده است علاوه بر این در بازجویی های اطلاعات سپاه نیز واسطه ملاقات را آقای (ح.م) معرفی می کند.


وی با بیان اینکه موکلم زنجانی را به سازمان تامین اجتماعی نبرده است، گفت: در رابطه با تفاهم نامه مذکور موکل نقشی نداشته است و تنها برای پیگیریها به سازمان تامین اجتماعی مراجعه می کرده است و تنظیم این تفاهم نامه زیر نظر موکل نبوده است و تنها نظر کارشناسی وی از سوی زنجانی خواسته می شود.

 


سعیدی مهر افزود: حتی اگر زنجانی به فرض محال قصد تحصیل مجانی شرکتهای سازمان تامین اجتماعی را داشت ربطی به حمید فلاح هروی به عنوان کارشناس ندارد.

مداخله فلاح هروی در خرید سهام توسط بانک ملت یکی دیگر از محورهای دفاعیات سعیدی مهر بود که وی در این خصوص مدعی شد: معرفی به بانک ملت ادعای نادرستی است چرا که زنجانی در این مورد بیش از این اعلام کرده است خود مدیران بانک ملت از من خواستند مذاکره ای با آنها داشته باشم.


وی مدعی شد: موکل دخالتی در قضیه بانک ملت نداشته است و طبق اظهارات بابک زنجانی قابل رسیدگی است و موکل نه فروشنده و نه خریدار بوده است و همچنین فلاح در هیات مدیره بانکهای مذکور در خارج از کشور عضویت رسمی نداشته است.


سعیدی مهر در خصوص گشایش 11 فقره ال سی و نقش فلاح در مصوبات مربوط به آن گفت: دو سوال از وکلای وزارت نفت داریم مبنی بر اینکه علت فروش نفت به بابک زنجانی چه بوده است و دوم اینکه تقدیم ال سی ها با امضای موکل بوده است یا خیر؟


وکیل حمید فلاح هروی با بیان اینکه موکلش در صدور ال سی ها دخالتی نداشته است مدعی شد: این مصوبات با امضای موکل نبوده است وطی همان مصوبات گشایش ال سی ها منوط به پرداخت وجه بوده است تحقیقات موجود در پرونده اصالت این مصوبات را تایید و اسکن بودن امضای فلاح را تایید می کند.


وی ادامه داد: در کیفرخواست موکل اعلام شده است که وی دارای اطلاعاتی بانکی قوی بوده است که این به هیچ وجه صحت ندارد چرا که فلاح در قسمت صنایع در وزارت اطلاعات مشغول به کار بوده است.

 

سعیدی مهر با اشاره به برخی گفته های بابک زنجانی مدعی شد: زنجانی اعلام کرده است که تمام کارها را با تلاش خود و به تنهایی انجام داده است بنابراین می توان نتیجه گرفت که فلاح نقش مهمی نداشته است.

وی در خصوص نقش فلاح در شرکت سورینت گفت: طبق گفته های بابک زنجانی نقش فلاح در این شرکت تنها خبرچینی و آوردن مافیا بوده است و خود زنجانی تصمیم گیرنده و تصمیم ساز بوده است و این در حالی است که زنجانی دارای دو امضاء بوده است و می توانسته است در بسیاری از قراردادها از این ظرفیت استفاده کند.


سعیدی مهر اعلام کرد: دادگاه در ابتدای هر جلسه تذکرات قانونی خود را اعلام می کند و امیدواریم که خود این دادگاه نیز پایبند به قانون باشد چرا که ما شاهد این هستیم که در رسانه ها برخی مطالب و اسامی نیز قید می شود.


قاضی صلواتی دراین خصوص گفت: مجوز اینکه در رسانه ها نامی از اشخاص برده می شود قانون آیین دادرسی کیفری است و در این خصوص از مسئولان عالی رتبه قضایی استعلام اخذ شده است.


رئیس دادگاه در پاسخ به برخی توهین های وکیل فلاح هروی اعلام کرد: شما بارها در کیفرخواست قرائت شده مدعی شدید که دادسرا و دادگاه سوالات پیش نوشته را خوانده اند اگر اینطور باشد علم شما نیز باید زیر سوال برود چرا که خودشما نیز از روی نوشته ها دفاعیات خود را می خوانید.

 

صلواتی در خصوص برگزاری جلسه غیر علنی گفت: تشکیل جلسه غیر علنی از سوی دادگاه امری مهم بوده است علاوه بر این شما در حالی دادگاه را به ایجاد وقفه در دفاعیات متهم می کنید که علاوه بر متهم های اول و دوم متهم ردیف سوم نیز این درخواست را داشته است و پیشتر اعلام کرده بودکه یکسره نمی تواند دفاع کند.

سعیدی مهر با اشاره به اظهارات معاون اقتصادی وزیر اطلاعات وقت مدعی شد آقای (ی) اعلام کرده اند که فعالیت های زنجانی مورد تأیید سپاه و اطلاعات بوده است. در تحقیق از سه وزیر که اسامیشان در مصوبه مذکور در پرونده آمده است و همچنین نهادها و سازمان های مختلف و کلیه کسانی که با زنجانی تعامل داشته اند و یا مصوبه ای صادر کرده اند می توانند صحت عدم نقش فلاح را اعلام کنند.

وکیل فلاح هروی با ارائه درخواستی خطاب به دادگاه گفت: با توجه به اینکه موکل مبتلا به برخی بیماریهای صعب العلاج است دادگاه با تخفیف تأمین موکل قبل از بروز اتفاق خاصی با سپردن تأمین تا صدور آراء با آزادی موکل موافقت کند.

صادقی وکیل مدافع شرکت HK در ادامه در خصوص سوالاتی که وکیل متهم ردیف سوم مطرح کرده بود، گفت: در این چند وقت همه تلاش دادگاه و همچنین مسئولان نفتی بازگرداندن اموال به بیت المال بوده است و ما در این راستا بارها به متهم ردیف اول اعتماد کردیم که متأسفانه هیچ کدام نتیجه نداشته است.

وی در خصوص کارشناسی اموال بابک زنجانی نیز اعلام کرد 2600 میلیاردر که به عنوان اموال کارشناسی شده است تنها از دید کارشناسی است واز دید مسئولان نفتی جزو اموال وی محسوب نمی شود و ما نمی خواهیم بابت نگهداری اموال بار دیگر از سوی زنجانی سرمان کلاه برود. امیدواریم که متهم تمامی بدهی خود را به طور نقدی پرداخت و اموال را پس بگیرد.

صادقی در خصوص امضای متهم ردیف سوم در خصوص گشایش اعتبارات اسنادی نیز گفت: در قبال نفتی که فروخته می شود یا پول و یا ال سی باید پرداخت شود و به طور خلاصه باید بگویم فلاح هروی زیر صورت جلسه گشایش ال سی ها را امضا کرده است.

نجفی نماینده دادستان در ادامه و با بیان اینکه متهمین در پرونده سعی در مظلوم نمایی داشتند، گفت: متهمان سعی داشتند با مظلوم نمایی ها دادسرا را به عنوان مرجعی که دارای موضع است متهم جلوه بدهند واین بی انصافی بزرگی در حق دادسرا است چرا که اگر موضعی وجود داشت دادسرا اسنادی که وکلا به عنوان استناد به آنها اشاره می کنند در پرونده نمی گذاشت.

نماینده دادستان در واکنش به صحبت های وکیل مدافع فلاح مبنی بر اینکه در بازجویی ها بازپرس سعی بر تغییر مسیر بازپرسی را داشته است، گفت: آقای وکیل شما مگر آنجا بودید؟ بروید و از خود آقای فلاح بپرسید ایشان بعضاَ بیست صفحه بیست صفحه پاسخ خود را به سوالات اعلام می کردند.

وی افزود: ایشان اعلام کردند برای مظلومی موکلشان باید خون گریه کرد بله باید هم برای بیت المال که به این شکل به غارت رفته است خون گریه کرد. درحالی وکیل متهم ردیف سوم مدعی هستند حضور فعال جهت نظارت داشته است، باید بگویم فلاح بارها با بی سیم به عنوان یک شخص از وزارت اطلاعات خود را معرفی می کرده است علاوه بر این طبق ماده 125 قانون مجازات اسلامی هر فردی که با دیگری در جایی مشارکت کند مجرم محسوب می شود.

نماینده دادستان در خصوص سازمان یافتگی جرایم رخ داده نیز توضیح داد: طبق بند سه قانون مبارزه با قاچاق کالا به راحتی می توان جرم سازمان یافته را توصیف کرد علاوه بر این در تبصره یک ماده 30 قانون مجازات اسلامی نیز به جرم سازمان یافته اشاره شده است.

نجفی با بیان اینکه اقدامات فلاح در بحث اجرایی بوده است، گفت: وی در طول دفاعیات بارها اعلام کرده اند که هیچ جایی سندی از سوی کیفرخواست ارائه نشده است و دادسرا خود اقدام به صدور کیفرخواست بدون برخی گزارشات کرده است. در پاسخ به بخش هایی از گزارش مراجع انتظامی و قضایی در خصوص نقش فعال فلاح اشاره می کنیم.

وی افزود: طبق گزارش ناجا فلاح فردی از عناصر واجا بوده است که در شرکت (غ) فعالیت داشته و در ستاد تدابیر ویژه دارای مسئولیت بوده و راهبرد برخی امور خاص را بر عهده داشته است و همچنین در بسیاری از شرکت های زنجانی سهامدار بوده است.

نماینده دادستان با قرائت بخش هایی از گزارش اطلاعات سپاه در این خصوص گفت: از برخی فعالیت های ایشان می توان به جابه جایی ارز، سرمایه گذاری در بانک، استخدام همکاران قدیم به عنوان عامل فروش نفت و هماهنگی بین یک بانک دولتی با بانک های زنجانی و همچنین برگزاری جلسات متعدد توسط فلاح اشاره کرد. علاوه بر این متهم در جلد سی صفحه 60 اعلام می کند در برخی جلسات حضور فعال داشته است.

نجفی در خصوص ادعای اسکن شدن و نبود امضای فلاح در برخی قراردادها توضیح داد: متهم ردیف اول اعلام کرده است با توجه به اینکه هر کدام از ما سه نفر در مسافرت های متعدد بوده ایم مصوبات به صورت ایمیلی رد وبدل می شدند و اسکن امضا نیز به همراه این مصوبات ارسال می شده است. ادعای سوءاستفاده از سوی این متهم بی معنا است چرا که مصوبات از ایمیل ایشان دریافت و همچنین ارسال شده اند.

نماینده دادستان به برخی اعترافات فلاح هروی اشاره و تصریح کرد: وی در اعتراف خود اعلام کرده بود با توجه به اینکه عضو هیات مدیره بوده است حضورش برای دیگران چشمگیر محسوب می شده است و زنجانی برای اینکه به طرف های مقابل و مورد معامله بفهماند تنها نیست وی را علم می کرده است بنابر این اکنون چطور خود را مبرا از اقدامات زنجیره ای و سازمان یافته می داند.

وی افزود: علاوه بر این متهم ردیف سوم در معرفی زنجانی به بانک مسکن نقش کمی نداشته است.

نجفی در خصوص نقش متهم ردیف سوم در قضیه سازمان تأمین اجتماعی گفت: حضور ایشان در سازمان تأمین اجتماعی به هیچ وجه برای پیگیری تفاهم نامه انعقاد شده نبوده است بلکه فلاح هروی درجلسات حضور داشته است و طبق اظهارات سعید مرتضوی فلاح مدعی بوده است که در خارج از کشور بانک و شرکت داشته است.

وی افزود: متهم در حالی بارها می گوید که من در این قضیه نقشی نداشتم و پورسانتی نگرفتم که طبق گفته زنجانی 14 میلیارد و 800 میلیون تومانی که از زنجانی گرفته است هیچ آورده ای برای زنجانی نداشته است.

قاضی صلواتی در پایان بیست و چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی گفت: دادگاه از همان ابتدا تلاش خود را برای اخذ وجوه بیت المال داشته است و با عنایت به درخواست متهم ردیف اول و ارائه یک فقره برات در کشور و در بانک خارجی مبنی بر تضمین آن و یا اینکه متهم اموالی را معرفی کند دادگاه با استفاده از اختیارات قانونی با درخواست یک ماهه جهت وصول مطالبات نفت موافقت می کند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۹
باید زمینه را از بین برد تا شخصی از یک نهاد امنیتی با داشتن مسئولیت مهم اقتصادی در ستاد یژه، سهامدار شرکتهای بابک زنجانی! نتواند از موقعیت شغلی‌اش سوء استفاده کند!