بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
کد خبر : ۱۶۱۲۴۸
ضرورت توسعه سیستم نظارتی بازار سرمایه*

سیمین سعیدی:

 

تالار حافظ روز گذشته بار دیگر نیز همانند روز شنبه با کاهش ۳۲۵ واحدی به کار خود پایان داد. اما به نظر می رسد فارغ از هیاهوی روزهای اخیر در بازار سرمایه، نکته حائز اهمیت این است که شرایط فعلی بازار سهام تا چه میزان می تواند پایداری خود را در آینده حفظ کند و ارزش ذاتی سهام ها به چه عواملی وابسته است که خود به تنهایی می تواند احتمال تداوم روند کنونی را قابل پیش بینی تر کند.

از طرف دیگر گزارش های میدانی از حاشیه نشینان تالار حافظ نشان میدهد که وجود برخی از کانال های بورسی که به تازگی پا به عرصه فضای مجازی گذاشته اند به قوت بخشیدن به برخی شایعات و در بعضی موارد افشای اطلاعات از شرکت ها به پیش بینی در رابطه با وضعیت  سهام ها و جهت بخشیدن به روند عرضه و تقاضا در بازار سرمایه تاثیر چشمگیری را داشته است، اما نباید به عدم شفافیت اطلاعات در بورس نیز بی توجه بود چرا که ضعف در این امر موجب بروز و فعالیت کانال های این چنینی و شایعه پراکنی آن ها در این بخش شده است.

از سوی دیگر عدم وجود نهادی ناظر برای رسیدگی به شکایاتی که مبنی بر افشای شایعات بی اساس است که می توان رد پای سفته بازان را در آن حس کرد، از دیگر عوامل موجود در ساختار این نهاد حاکمیتی است که بنظر می رسد مستلزم یک نظارت دقیق و محکم است.

بهر حال به نظر می رسد دستگاه های نظارت بورس اوراق بهادار تمام حمیت خود را به کنترل معاملات تالار و عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس معطوف کرده است و سایر عوامل که تاثیرات ناخوشایندی بر فعالیت های بورس دارند، بی توجه است. در حالی که این عوامل بخصوص در حوزه اطلاع رسانی و یا تصمیمات مخرب و بی موقع سهامداران از توجه دستگاه های نظارتی بورس به دور مانده است که به نظر می رسد سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس باید هرچه سریع تر به این مهم توجه کند تا دارایی های فعالان بازار سرمایه از تعدی های نرم افزاری و آسیب های مربوط به اقدامات نسنجیده بعضی از سهامداران حقوقی مصون بماند.

روز گذشته بازار سرمایه بار دیگر روند روز شنبه را در پیش گرفت اما در این بین بازار سهام تحت تاثیر معاملاتی بلوکی سهام در گروه خودروسازان (معامله سایپا) شاهد عرضه‌ سنگین سهام در این گروه پیش‌رو بود.در گروه بانکی حقیقی ها سهام این گروه را مورد عرضه قرار دادند و در نهایت منجر به تعدیل های منفی شد..بنظر میرسد پس از عرضه سنگین در گروه خودرو در اغلب نمادهای معاملاتی عرضه پر حجم سهام به چشم می‌خورد.

در نماد مخابراتی‌ها  همراه اول با توجه به اعلام گزارش بودجه عملکردی در سال آینده و تحقق پیش‌بینی‌ها در چند هفته باقیمانده تا پایان امسال شاهد رشد تقاضا بود.

همچنین در این روز بازار سهام شاهد واگذاری بلوک 6 درصدی سهام شرکت سایپا از سوی سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا به قیمت هر سهم 350 تومان در راستای تسویه مطالبات به سرمایه‌گذاری سایپا بود. همزمان با این عرضه بلوک 1.1 درصدی سهام سایپا از پرتفوی سرمایه‌گذاری ملی ایران که به طور یکجا و نقد و مبلغ 20 تومان کمتر از قیمت سهم عرضه شده از سوی «ورنا» روی میز فروش بورس گذاشته شد همانطور که انتظار می‌رفت، بدون مشتری ماند.در روز گذشته تالار حافظ روزی پر عرضه و نوسان گیر را پشت سر گذاشت.

بورس تهران درروزی که گذشت

شاخص کل بورس و اوراق بهادار در روز یکشنبه ۲ اسفندماه سال جاری  با کاهش 325 واحدی به رقم 77 هزار و 234 واحد رسید و به کار خود پایان داد. شاخص کل هم‌وزن نیز با 130 واحد رشد عدد 12 هزار و 752 واحد را تجربه کرد.

ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 519 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 2 میلیارد سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 121 هزار و 402 نوبت داد و ستد بود.شاخص سهام آزاد شناور اما با افت 735 واحدی به عدد 86 هزار و 609 واحد دست یافت.شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 300 واحدی به رقم 53 هزار و 599 واحد رسید که شاخص بازار دوم با 284 واحد رشد عدد 171 هزار و 602 واحد را تجربه کرد.

براساس این گزارش در این روز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت بانک صادرات با 69 واحد، بانک پاسارگاد با 68 واحد و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با 61 واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به جای گذاشتند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت همراه اول با 101 واحد،پالایش نفت اصفهان با 53 واحد و مخابرات ایران با 47 واحد رشد بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه نماگر به دوش کشیدند.

طی معاملات روز یکشنبه نماد معاملاتی شرکت‌های داروسازی دکتر عبیدی، تجارت الکترونیک پارسیان، دوده صنعتی پارس، کمک فنر ایندامین سایپا، شهد ایران، لیزینگ ایرانیان، فنرسازی زر، کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی، حق تقدم سهام ایران خودرو، نبرد لوله اهواز، پتروشیمی زاگرس، توکا رنگ فولاد سپاهان، پتروشیمی مارون، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، افرا نت، بیمه حافظ از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران متوقف شد.

همچنین در این روز شاخص کل فرابورس بدون تاثیر چندانی عدد 818 را به نمایش گذاشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر