بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
کد خبر : ۱۶۴۲۰۹
وزیر امور خارجه در مورد بیانیه مشترک اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا مبنی بر تشویق بانک‌های بزرگ جهت سرمایه‌گذاری در ایران، تصریح کرد: آنچه که اتفاق افتاده یک قدم است ولی هنوز ما به صورت کافی به آن چه که باید می‌رسیدیم نرسیده‌ایم و باید اقدامات جدی‌تری از سوی آمریکایی‌ها در این ارتباط انجام شود.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف،‌ ظهر شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای نیوزلندی خود و در پاسخ به سوالی در مورد بیانیه مشترک اخیر آمریکا و چند کشور اروپایی جهت همکاری با ایران، گفت: در ماه‌ها و هفته‌های گذشته ما گفت‌وگوهای قابل توجهی در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور در قالب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و با استفاده از شرایط پسابرجام داشته‌ایم.

او با بیان این که گرایش و تمایل بنگاه‌های بزرگ اقتصادی جهت همکاری با ایران بسیار قابل توجه بوده است، گفت: در این راستا می‌بینیم که در جریان حضور هیأت‌های سیاسی مختلف در تهران همراه آن‌ها هیأت‌های بزرگ اقتصادی نیز به کشورمان سفر کرده‌اند و این نشان‌دهنده علاقه‌مندی جامعه اقتصادی دنیا جهت روابط با ایران است.

ظریف به موانعی که در طول یک دهه گذشته در ارتباط با روابط تجاری ایران با دیگر کشورها ایجاد شده اشاره کرد و افزود: قسمت عمده‌ای از این موانع به دلیل سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران و تحریم‌هایی است که علیه کشورمان وضع شده است.

وی با بیان این که این موانع به تدریج در حال کنار رفتن است و برخی از آن‌ها در قالب برجام کنار رفته است، خاطرنشان کرد: ما تأکید بر آن داریم که در کنار صدور بیانیه باید اقدامات عملی نیز جهت رفع موانع صورت بگیرد.

وزیر خارجه ایران با اشاره به بیانیه‌ای که چندی پیش در حاشیه دیدار ظریف با کری در نیویورک از سوی وزیر امور خارجه این کشور صادر شد و هم‌چنین بیانیه اخیر مشترک آمریکا و چند کشور اروپایی جهت تشویق بانک‌ها برای همکاری با ایران، افزود: این نشان‌دهنده یک فضای سیاسی است و این که مجموع این کشورها احساس می‌کنند که لازم است تعهد خود را به اجرای برجام نشان دهند. البته همان‌طور که گفتم باید در کنار بیانیه اقدامات عملی نیز داشته باشیم.

وی با اشاره به دیدار چند هفته پیش خود با کری در نیویورک و هم‌چنین دیدار اخیرش با کری، هاموند و موگرینی در وین، اظهار کرد: در جریان این دیدارها توافق کردیم که اقدامات عملی برای رفع موانع صورت بگیرد و همکاری‌های گسترده‌ای بین بانک مرکزی ایران و موسسات پولی و اعتباری آن‌ها انجام شود.

ظریف افزود: در همین راستا تصمیم بر این گرفته شد که بانک‌های اروپایی جهت همکاری با ایران تشویق شوند و قسمتی از این توافقات در این چارچوب انجام شده و قسمتی دیگر در حال انجام گرفتن است و همان‌طور که پیش از این گفتم اقدام اخیر صورت گرفته یک قدم است ولی ما هنوز به صورت کافی به آن چه که باید می‌رسیدیم نرسیدیم و باید اقدامات جدی‌تری از سوی آمریکایی‌های انجام شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر