بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲
کد خبر : ۱۶۵۴۸۶
عباسعلی حقانی‌نسب  با اشاره به کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی در مورد کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی اظهار کرد: اگر دولت به سیاست کاهش نرخ تورم که درست هم است ادامه دهد قطعا ما در سال آینده تورمی تک‌رقمی خواهیم داشت. البته این تورم تک‌رقمی در صورتی محقق می‌شود که دولت فعلی سیاست‌های خود را ادامه دهد و مانند دولت گذشته به سیاست‌های پوپولیستی روی نیاورد.

وی با اشاره به رشد شاخص کل بورس اوراق بهادار اظهار کرد:از دیدگاه من کاهش نرخ سود بانکی بیشترین تاثیر را روی رشد بورس اوراق بهادار نداشت بلکه آن چه بیشترین تاثیر را روی بورس گذاشت نهایی شدن قرارداد بوئینگ برای فروش ۱۰۰ فروند هواپیما به ایران و همچنین تایید نهایی قرارداد ایران‌ خودرو با پژو بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این‌که چقدر احتمال می‌دهد با توجه به صحبت‌های ولی‌الله سیف در آینده نزدیک سود سپرده‌های بانکی و همچنین تورم تک‌رقمی شود، گفت: این موضوع مربوط می‌شود به سیاست‌های دولت و بانک مرکزی. با توجه به این‌که چیزی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ باقی نمانده باید دید که آیا دولت بر همین سیاست‌هایش که منجر به انضباط مالی و کاهش تورم می‌شود پایبند می‌ماند یا در مقابل فشارهای داخلی که اغلب با هدف تاثیرگذاری روی انتخابات آتی وارد می‌شود سیاست‌هایش را عوض می‌کند.

حقانی‌نسب تاکید کرد: اگر سیاست فعلی دولت ادامه پیدا کند و نرخ تورم به زیر هفت درصد برسد، قطعا سود بانکی نمی‌تواند دوام بیاورد و طبیعتا تک‌نرخی می‌شود.

وی افزود: شورای پول و اعتبار سال گذشته مصوبه‌ای تصویب کرد که طی آن هر سه ماه یکبار بانک مرکزی و این شورا با توجه به نرخ تورم، باید نرخ سود بانکی و نرخ تسهیلات را کاهش دهند که متاسفانه این موضوع در ماه‌های بعد از آن مصوبه، اتفاق نیفتاد و شورای پول و اعتبار مصوبه خود را اجرایی نکرد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بخش عمده نقدینگی کشور در بازار مسکن قفل شده و دولت و مجلس نگرانند که با آزاد شدن نقدینگی، پول‌ها به سمت بازار دیگری برود و ایجاد مشکل کند. پیشنهاد من این است که باید از تجربه دنیا درس گرفت. ما باید کنار بازار مسکن که بخش عمده نقدینگی کشور را در خود قفل کرده بازار بزرگ دیگری را تعریف کنیم و نقدینگی از بازار مسکن به آن بازار سرازیر شود و آن بازار هم گنجایش این نقدینگی را داشته باشد.

حقانی‌نسب ادامه داد: از دیدگاه من بازار سرمایه می‌تواند آن بازار هدفی باشد که در مورداش صحبت کردم. متاسفانه بازار سرمایه ما در حال حاضر اندازه کوچکی دارد و دولت نیز به این موضوع توجهی نمی‌کند. بازار سرمایه ایران می‌تواند بالای ۲۰۰۰ میلیارد تومان افزایش نقدینگی پیدا کند.

وی با اشاره به روند خصوصی‌سازی صنایع دولتی گفت: متاسفانه در ایران خصوصی‌سازی واقعی صورت نگرفته است. خصوصی‌سازی اصلی این است که شرکت نفت و گاز پارس که ۲۴ فاز پارس جنوبی را دارد و بالای ۵۰۰ میلیارد دلار ارزش‌گذاری می‌شود با این‌که کنترل‌اش در دست دولت است وارد بازار سرمایه شود و حدود پنج تا ۱۰ درصد آن به مردم واگذار شود. با این اقدام هم خصوصی‌سازی صورت می‌گیرد و هم مشکل نقدینگی کشور حل می شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این‌که بازار سرمایه ما باید از بازار مسکن بزرگ‌تر شود، تاکید کرد: در حال حاضر شناوری بازار مسکن بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است، اما شناوری بازار سرمایه در حد ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است. اگر دولت بازار سرمایه را بزرگ کند دیگر خطر این‌که نقدینگی از بازار مسکن وارد بازار دیگر شود و خرابکاری ایجاد کند از بین می‌رود.

حقانی‌نسب در مورد بورس کالا نیز گفت: عرضه محصولات در بورس کالا باعث شفافیت می‌شود، اما در حال حاضر به دلیل مکانیزم قیمت‌گذاری که در کشور حاکم است سازوکار قیمت‌گذاری بورس کالا به آن اندازه که باید کارا نیست. البته بورس کالا زمینه‌های شفافیت زیادی را ایجاد کرده و من معتقدم شرایط حال حاضر نسبت به گذشته که محصولات در بورس کالا عرضه نمی‌شدند، بهتر شده است.

وی ادامه داد: دولت محصولاتی را که خارج از بورس قیمت‌گذاری می‌شود وارد بورس می‌کند که با روند عرضه و تقاضا قیمت‌اش کشف شود که این موضوع پارادوکسی را به وجود آورد. اگر اراده دولت این است که قیمت‌گذاری آزاد شود باید بگذارد که تنها عرضه و تقاضا قیمت را مشخص کند. البته با همه این توضیح‌ها بورس کالا تا حدودی توانسته در قیمت‌گذاری شفاف تاثیر مثبت بگذارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: من اعتقاد دارم که بازده بورس‌های ایران از جمله بورس کالا و بورس انرژی از مقدار کافی برخوردار نیست و دلیل آن ساختار اقتصادی کشور و اقتصاد دولتی ایران است. امیدوارم این زمینه ایجاد شود مشکلات بورس از بین برود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر