بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
کد خبر : ۱۶۷۲۰۱
با نزدیکی عید غدیرخم، اشتیاق خرید اسکناس و سکه نو در بین افراد افزایش پیدا می‌کند و اغلب با مراجعه به خیابان منوچهری و میدان فردوسی باید هزینه‌های بالایی را پرداخت.

به گزارش میزان، خرید اسکناس و سکه‌های نو در آغاز سال جدید و در پی نزدیکی عیدغدیر با رونق فراوانی رو به رو می‌شود و افراد برای تهیه آنها ممکن است سری به حوالی میدان فردوسی یا خیابان منوچهری بزنند.

در حوالی میدان فردوسی به نزدیکی بساط دلال‌های ارز که می‌رسیم در کنار زمزمه " دلار دلار" و مجموعه سکه و اسکناس‌های قدیمی، اسکناس‌های تا نخورده‌ای هم به چشم می‌خورد که هر دلال مظنه‌ای برای آن دارد.

با نزدیکی عیدغدیر هم که بهانه‌ای برای دادن نرخ‌های بالا برایشان مهیا می‌شود دیگر جای چانه و درخواست تخفیف از آنها فایده‌ای ندارد چون بازارشان فعلا داغ است.

یکی از دلال‌ها که در حوالی خیابان منوچهری به خرید و فروش ارز مشغول است در پاسخ به این سوال که مردم بیشتر  راغب به خرید چه اسکناس‌ و سکه‌ای هستند گفت: اغلب مشتری‌ اسکناس‌های ۵۰۰ تومانی برای عیدغدیر هستند و بازار سکه‌های ۱۰۰ تومانی، ۲۰۰ تومانی و ۵۰۰ تومانی هم در این روزها گرم است.

در میان اسکنانس‌های تانخورده موجود در دست دلال‌ها، فروش اسکناس ۱۰ هزار تومانی با تقاضای کمتری روبرو است از این رو در بین بساط دلال‌ها کمتر دیده می‌شود و معمولا به صورت تکی به فروش می‌رسد.

برای خرید یک بسته اسکناس ۵ هزارتومانی به ارزش ۵۰۰ هزار تومان در بازار دلال‌ها باید ۵۰ هزار تومان هم حق دلالی را درنظر بگیریم که مظنه برخی دلال‌ها برای این میزان پول به ۷۵ هزار تومان هم می‌رسد.

همچنین اسکناس‌های ۲ هزار تومانی و هزار تومانی هم که بازار نسبتا گرمی دارند با نرخ‌های مختلفی در بین دلال‌ها به فروش می‌رسد که خرید یک بسته ۲ هزارتومانی به ارزش ۲۰۰ هزار تومان ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان و خرید یک بسته هزار تومانی به ارزش ۱۰۰ هزار تومان ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان آب می‌خورد.

این قیمت‌ها با توجه به فراوانی اسکناس‌ها در بین دلال‌ها تعیین می‌شود که در این بین با توجه به این که اسکناس هزاری و  ۲ هزار تومانی در بین دلال‌ها بیشتر است قیمت پایین‌تری نسبت به رقم‌های درشت‌تر دارند.

با افزایش تقاضا خرید سکه‌های ۱۰۰ تومانی، ۲۰۰ تومانی و ۵۰۰ تومانی، قیمت آنها نیز تحت تاثیر نزدیکی عیدغدیر قرار گرفته و برای خرید یک بسته ۶۰ تایی سکه‌های ۵۰۰ تومانی که ۳۰۰ هزار تومان ارزش دارد، باید ۵۰ هزار تومان را به عنوان حق دلال درنظر گرفت.

حق دلالی برای تهیه سکه‌های ۲۰۰ تومانی با توجه به بسته‌های ۶۰ تایی آن که ۱۲۰ هزار تومان ارزش دارد، ۲۰ هزار تومان و سکه‌های ۱۰۰ تومانی نیز، ۱۰ هزار تومان از سوی دلال اعلام شد.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد با وجود اینکه افراد تمایل دارند برای تهیه اسکناس تانخورده، بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای به بانک‌ها مراجعه کنند اما دلال‌ها زودتر از مردم به فکر جمع‌آوری پول‌های نو از بانک‌ها و ایجاد بازار گرمی در زمان کمبود اسکناس‌های نو می‌کنند و افرادی که مجبور به تهیه آنها هستند باید هزینه‌های بالایی در قبال آن پرداخت کنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر