بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲
در بررسی علت تداوم صف فروش طی 46 روز معاملاتی مطرح شد؛

"شسینا" بچه سر راهی "وتوشه"/ آقای ناظر؛ چرا سهم وارد گره نشد؟!

"شسینا" در حالی از 19 خرداد ماه امسال صف فروش بوده که از آن تاریخ تا زمان بسته شدن نماد در تاریخ 17 مرداد ماه جاری، در مجموع تنها 28 هزار و 306 آن سهم مورد معامله قرار گرفته و 27 روز معاملاتی را بدون انجام معامله حتی یک سهم سپری کرده است.
کد خبر : ۱۶۷۲۴۲
نویسنده :
کیوان فر

نماد معاملاتی سهام شرکت صنایع شیمیایی سینا در حالی با ارایه پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 95 بر اساس عملکرد 3 ماهه همراه با تعدیل منفی 44 درصدی متوقف شد که سهام آن 46 روز معاملاتی با صف فروش مواجه بوده و طی این مدت اکثراً بدون معامله حتی یک سهم روزهای خود را سپری کرده است.

به گزارش بورس نیوز، "شسینا" در حالی از 19 خرداد ماه امسال صف فروش بوده که از آن تاریخ تا زمان بسته شدن نماد در تاریخ 17 مرداد ماه جاری، در مجموع تنها 28 هزار و 306 آن سهم مورد معامله قرار گرفته و 27 روز معاملاتی را بدون انجام معامله حتی یک سهم سپری کرده است.

سهمی که بیش از 43 درصد آن در اختیار شرکت سرمایه گذاری پارس توشه بوده که خود یک مجموعه بورسی است.

اما سوال اصلی اینجاست که چرا این سهامدار عمده حقوقی هیچ واکنشی در مقابل این صف های فروش و نیز عدم معامله سهم از خود نشان نداده و کاملاً در مقابل این روند بی تفاوت بوده است. بگونه ای که به نظر می رسد طی این مدت سهام "شسینا" برای "وتوشه" همانند یک بچه سر راهی به حال خود رها شده بود.

حال آنکه "وتوشه" خود یکی از مجموعه های با سابقه بورسی بوده و به دلیل آنکه خود یک شرکت سرمایه گذاری است، ماهیت اصلی فعالیت این شرکت حمایت از پرتفوی و سهام زیر مجموعه خود است. اما گویا این حقوقی چندان قصد ندارد به این بخش از وظایف خود عمل کند.

البته اعلام تعدیل منفی 44 درصدی "شسینا" کاملاً گویای علت عدم حمایت سهامدار عمده طی این مدت بوده که با توجه به این میزان تعدیل منفی، "وتوشه" حتی یک سهم نیز نخریده است.

ضمن اینکه نکته جالب توجه اینجاست که پیش از شروع این روند نزولی و حاکمیت صف فروش متوالی در نماد "شسینا سهم حدود پنج روز معاملاتی مثبت و سه روز آن را با صف خرید همراه بود و به یکباره روند آن به نزول قیمت تغییر جهت داد.

همچنین بایستی این سوال را نیز مطرح کرد که چرا طی این مدت ناظر بازار هیچ اقدامی برای اجرای دستورالعمل رفع گره معاملاتی جهت ایجاد تعادل قیمتی در سهم نکرده و اجازه داده سهم طی 46 روز معاملاتی در مجموع حتی به اندازه حجم مبنای سهم که اندکی بیش از 33 هزار سهم است، معامله نشود؟!

آیا نباید سهم مشمول رفع گره معاملاتی می شد تا شاید زودتر به تعادل رسیده و این چنین سرمایه سهامداران در پشت صف های فروش بلوکه نشود؟؟

در پایان شایان ذکر است "شسینا" طی گزارش اخیر خود علت تعدیل منفی 44 درصدی سود هر سهم سال مالی جاری را کاهش حجم صادرات هگزامین از 720 تن به مبلغ 700 هزار و 686 دلار، فروش به مبلغ 290 هزار و 747 دلار را اعلام کرده که علاوه بر از دست رفتن سود حاصل از فروش، کاهش تولید را نیز در بر داشته و هزینه های سربار مربوط به کاهش تولید این محصول را نیز به آن افزوده است و در نهایت جالب تر اینکه سه شنبه هفته گذشته در حالی سهم پس از تعدیل با اهمیت سود سال مالی 95 به تابلوی معاملات برگشت که به دلیل عدم وجود تقاضای مطلوب و افزایش تحرک فروشندگان و نیز به دلیل عدم حضور فعال سهامدار عمده خود نتوانست طي دو روز معاملاتي اخير کشف قیمت شود و نزدیک به 45 هزار سهم برای فروش در سیستم در انتظار خریدار بود تا باز هم سرمایه سهامداران "شسینا" بلوکه مانده و در انتظار معاملات فردا باشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر