بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲
آنچه که در شرایط فعلی موجب نگرانی فعالان بازار سرمایه شده و امیدها برای رونق و بهبود وضعیت بورس را هر روز کمرنگ تر می کند، کاهش حجم و ارزش معاملات روزانه بورس است. چرا که ارزش اندک معاملات روزانه بورس که طی روز جاری در مجموع در هر دو بازار حدود 250 میلیارد تومان محاسبه می شود، بیانگر خروج نقدینگی از این بازار و عدم تمایل سرمایه گذاران بویژه بزرگان بازار سرمایه جهت تزریق نقدینگی در بورس است.
کد خبر : ۱۶۸۱۰۳
نویسنده :
یارمحمدی

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 95.06.15 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 5 واحد افزایش به رقم 53687 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 48 واحد افزایش عدد 166522 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 4 واحد افزایش به رقم 27259 واحد رسيد.

همچنین در این روز "تاپیکو" با 36 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "حکشتی" با 15 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 4 واحد افزایش به رقم 797 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1350 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1173 میلیارد ریال رسید.

معاملات روز جاری بازار سرمایه همچون روز گذشته در مسیر نزولی و افت ارزش سهام شرکت ها همراه بود و در این بین تنها برخی از گروه ها همچون پالایشی و نیز سرب و روی در کنار بعضی از تک نمادها از گزند روند منفی قیمت ها در امان بودند و بموجب آن شاخص کل 12 قدم مثبت در محدوده نیمه مدار 76 هزار واحدی برداشت.

بر اساس گزارش بورس نیوز، آنچه که در شرایط فعلی موجب نگرانی فعالان بازار سرمایه شده و امیدها برای رونق و بهبود وضعیت بورس را هر روز کمرنگ تر می کند، کاهش حجم و ارزش معاملات روزانه بورس است. چرا که ارزش اندک معاملات روزانه بورس که طی روز جاری در مجموع در هر دو بازار حدود 250 میلیارد تومان محاسبه می شود، بیانگر خروج نقدینگی از این بازار و عدم تمایل سرمایه گذاران بویژه بزرگان بازار سرمایه جهت تزریق نقدینگی در بورس است.

در این شرایط اما یک موضوع در روند معاملات قابل تأمل است، موضوعی که به نظر می رسد طی ماه های اخیر به دفعات اتفاق افتاده است. چرا که در شرایط فعلی بسیاری از سهامداران حقیقی از اینکه هر روز شاهد افت قیمت سهام شرکت ها و کاهش سرمایه خود باشند، خسته شده اند و به موجب آن سهام موجود در پرتفوی سرمایه گذاری خود را دقیقاً در محدوده قیمتی به فروش می رسانند و زیان شناسایی می کنند که بسیار نازل ارزیابی می شود و اتفاقاً بر اساس تحلیل ها و برآوردهای کارشناسی قیمت های فعلی برای خرید سهام مناسب است.

اما به هر حال سهامداران حقیقی به دلیل افزایش نا امیدی ها و بی اعتمادی ها نسبت به برگشت و بهبود بازار سرمایه، سهام موجود در پرتفوی سرمایه گذاری خود را به سهامداران حقوقی که اکنون در قیمت های پایین در قامت خریدار حاضر می شوند به فروش می رسانند. بر این اساس در شرایطی که طی روزهای آتی روند اصلاحی بازار سرمایه طی دوره ای کوتاه مدت به اتمام می رسد و جو مثبتی در بازار سرمایه ایجاد می شود، آنگاه حقوقی هایی که سهام شرکت ها را در قیمت های پایین خریداری کرده اند و اکنون بازدهی مثبت 10 تا 20 درصدی را بدست آورده اند، اقدام به عرضه سهام شرکت ها در روندهای مثبت معاملات جهت شناسایی سود می کنند و فشار فروش از سوی آنها مانع از پایداری روند مثبت می شود در مقابل اما دقیقاً همان سهامداران حقیقی در نقش خریدار حاضر می شوند که سهام خود را در قیمت های نازل فروخته بوده اند.

به نظر می رسد شکل گیری چنین روندی میان دو گروه از سهامداران حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه ای که حجم و ارزش معاملات آن اندک است و برنامه مدونی برای بهبود آن در نظر گرفته نشده، همچون دور باطلی است که در روندهای مثبت و منفی بورس رخ می دهد و همیشه سهامداران حقوقی برنده این روند بودند و حقیقی ها بازنده.

بر اساس این گزارش، فارغ از موضوعی که مطرح شد طی معاملات روز جاری دو گروه ذغال سنگ و پالایشی در پی اخبار مثبت منتشر شده پیرامون آنها با افزایش تقاضا برای خرید سهام و تشکیل صف خرید مواجه شدند.

در گروه پالایشی، افزایش بهای جهانی نفت و عبور آن از مرز 47 دلار موجب شد تا اقبال سرمایه گذاران بار دیگر به سمت مجموعه های فعال در این گروه سوق یابد.

از سوی دیگر طی روز گذشته جلسه ای میان وزیر صنعت، معدن و تجارت و برخی از فعالان حوزه ذغالسنگ و فلزات برگزار شد و طی آن موضوع آزادسازی نرخ ذغال سنگ مطرح گردید تا این امر طی10 روز آتی مشخص تعیین تکلیف شود. از این رو بموجب خبر مذکور سه نماد فعال در گروه ذغال سنگ همچون "کطبس"، "کشرق" و "کپرور" با رشد قیمت سهام معاملات خود را به پایان رساندند. البته در خصوص بررسی اثر گذاری قیمت ذغال سنگ در کشورمان که طبق فرمولی انجام خواهد پذیرفت، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که می بایست تمامی متغیرهای اثر گذار در بررسی سودآوری شرکت های ذغالسنگ شفاف اعلام شود تا در نهایت میزان اثر پذیری شرکت های فعال در این حوزه مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد.

در پایان این گزارش می افزاید، امیدواریم تا با نزدیک شدن به پایان شهریور ماه و تسویه اعتبارات شرکت های کارگزاری که این روزها اصلی ترین دلیل و بهانه روند نزولی بورس عنوان می شود، شاهد بهبود شرایط بازار سرمایه باشیم و در مهر ماه بار دیگر مهر بازار سرمایه بر دل سرمایه گذاران بنشیند.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸
اگه ناراحت نمیشین خبری از کنتور بگیرین سرمایمون نصف شد حالاهم نماد بخاطر ابهام بستن چند نفر باید سکته کنن تا اقایون کمی از اخرتشون بترسن
سلام
ROMANIA
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵
سلام درسته که حقوقیا در منفی خریدارند و چند وقت دیگه میفروشند با قیمتی بالاتر به خود حقیقیا ولی این روند دو تا سه بار که تکرار بشه وقتی حقوقیا بخرند باید با سهم ازدواج کنند . چون حقیقیا یی که با خاطره بد درحال خروج اند دیگه برنمیگردند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱
آقا کسی نهمید نمیفهمه،حالا هی بگو،بقول بزرگی بعضیها تاآخرعمرشون تریدر مبتدی باقی میمونند...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹
حقوقی ها خجالت هم نمی کشند و با ترفند های مختلف سرمایه ی مردم را غارت می کنند و کسی هم نظارتی ندارد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
بورس همین است