بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
به صورت سنتی هر سال با شروع مهر ماه و گذر از دوره تسویه اعتبارات شرکت های کارگزاری روند صعودی در بازار سرمایه شکل می گیرد و همراه با آن حجم و ارزش معاملات افزایش می یابد. علاوه بر این، عواملی همچون افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی و در مقابل افت قابل توجه ارزش سهام شرکت ها طی سه سال اخیر موجب شده تا انتظارات برای بهبود روند معاملات و ایجاد رونق در آن شکل بگیرد.
کد خبر : ۱۶۹۳۷۴
نویسنده :
جمشیدی

بازار سرمایه از روزهای ابتدایی مهر ماه جاری روند صعودی را آغاز کرده که به نظر می رسد عواملی متعددی در شکل گیری این روند موثر واقع شده اند.

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: به صورت سنتی هر سال با شروع مهر ماه و گذر از دوره تسویه اعتبارات شرکت های کارگزاری روند صعودی در بازار سرمایه شکل می گیرد و همراه با آن حجم و ارزش معاملات افزایش می یابد. علاوه بر این، عواملی همچون افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی و در مقابل افت قابل توجه ارزش سهام شرکت ها طی سه سال اخیر موجب شده تا انتظارات برای بهبود روند معاملات و ایجاد رونق در آن شکل بگیرد.

ابوالقاسم آقا دوست افزود: در کنار موارد عنوان شده انتشار اخبار مثبت پیرامون اجرای طرح برجام علیرغم انتقادات و اما و اگرهای متعدد بیانگر این است که طرفین مذاکرات عزم و اراده جدی برای اجرایی شدن طرح برجام و رفع موانع پیش روی آن دارند و این موضوع امید و برآوردها برای گشایش روابط بین المللی و بهتر شدن اوضاع اقتصادی کشور افزایش می دهد. علاوه بر این انتظار می رود تا گزارش های عملکرد شرکت ها طی شش ماهه نخست سال مالی جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته بهتر باشد.

وی به کاهش جذابیت سرمایه گذاری بازار پول در پی کاهش نرخ سود سپرده های بانکی اشاره کرد و اظهار داشت: به نظر می رسد رفته رفته از جذابیت های بازارهای رقیب با بورس همچون بازار پول کاسته شده و سرمایه گذاران ریسک پذیر تمایل دارند تا آرام آرام همراه با افزایش حجم معاملات روزانه بورس در این بازار سرمایه گذاری کنند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص عدم اجرایی شدن دستورالعمل بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی اظهار داشت: بانک مرکزی و دولت پیگیری های جدی در خصوص اجرایی شدن این موضوع داشته اند و در صدد هستند تا نرخ سود بانکی کاهش یابد. حال آنکه بروز تخلفات از سوی برخی از بانک ها امری اجتناب ناپذیر است و آنچه که اهمیت دارد سیاست دولت جهت کاهش نرخ سود بانکی است. علاوه بر این، توجه به این نکته حائز اهمیت است که حجم نقدینگی در بازار پول نسبت به بازار سرمایه قابل توجه است و در صورتیکه کاهش نرخ سود بانکی اتفاق بیفتد سوق یافتن بخش کوچکی از سرمایه از بازار پول به بازار سرمایه سبب افزایش حجم نقدینگی، ارزش معاملات و در نهایت رشد شاخص و ارزش سهام شرکت ها خواهد شد. علاوه بر این بررسی روند معاملات بازار سرمایه و حجم معاملات روزانه بیانگر ورود نقدینگی به بازار سرمایه است.

آقادوست در خصوص روند معاملات صنایع مختلف بورسی نیز گفت: بازار سرمایه متشکل از گروه های مختلفی است که برخی از آنها همچون خودرو، پالایشی و پتروشیمی حجم بالایی دارند و با نوسانات متعددی مواجه هستند. به صورتیکه هر یک از این صنایع به شدت با اخبار و اتفاقات پیرامون آنها درگیر هستند و رخداد هر گونه اتفاق بر روند معاملات سهام شرکت ها اثر گذار است. به عنوان مثال در شرایط فعلی گروه خودرو متأثر از اخبارهای مختلف پیرامون انعقاد قراردادهای همکاری مشترک و مراحل اجرای آنها و نیز گروه پالایشی متناسب با روند بهای جهانی نفت حرکت می کنند و هر گونه تغییری در این موارد موجب افزایش یا کاهش تقاضا برای خرید سهام آنها می شود. علاوه بر این گروه قند و شکر نیز که بخش کوچکی از بازار سرمایه را تشکیل می دهند نسبت به سیاست دولت در خصوص تعرفه واردات شکر، قیمت فروش آن در بازارهای داخلی و نیز روند جهانی نرخ فروش شکر حساسیت بالایی دارند و همگام با آنها حرکت می کنند. از این رو نمی توان ادعا کرد که یک گروه به دلیل رشد ارزش سهام شرکت های فعال در آن طی مدتی کوتاه دیگر از پتانسیل رشد برخوردار نیست و می بایست وارد فاز اصلاحی شود. بلکه هر گونه تغییر در خصوص متغیرهای اثر گذار بر وضعیت سودآوری آنها یا انتشار اخبار مثبت با اهمیت در خصوص وضعیت عملیاتی و سودآوری شرکت ها می تواند محرکی برای روند صعودی قیمت سهام آنها تلقی گردد.

وی در خاتمه روند آتی معاملات بازار سرمایه را مثبت برآورد کرد و در این خصوص اظهار داشت: طی نیمه دوم سال جاری با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و کشورمان، تک نرخی شدن ارز و سیاست های پولی و مالی و انبساطی دولت تداوم روند صعودی بازار سرمایه چندان دور از انتظار نخواهد بود.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
تمام پولی که پشت خودروییا اومده همش اعتباره خریدارای سهام خودرویی بهوش باشن متضرر نشن خرید سهام خودرویی توجیهی نداره!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
دوستان بورس نیوز مردم را راهنمایی کنید فردایی که همه خودروییا صف فروش میشن به همه بد و بیراه نگن مقصر خودشونن سهام پرریسک وارد نشن
محمد
RUSSIAN FEDERATION
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲
نگفتم مافیای سایپا دارند سهمشون را خالی میکنند....حالا نوبت خزامیا و خودرو هست .....خودرویی ها رشد خودشون را کردند و حالا دارند با نوسانات و صفهای خرید ساختگی و چند تا معامله کد به کد عمده هیجاان در بازار ایجاد می کنند و مردم را فریب بدهند به عبارتی با این کار جلب توجه می کنند تا مردم فکر کنند این سهمها نقدینگی جذب کردند و آماده رشد هستند.....برعکس به زودی این سهم ها افت شدیدی در انتظار شون هست.....البته برای کسی که صبر داشته باشه و بخواهد دو سال دیگه به اصل پولش یا به سود برسه بد نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳
اگر ترامپ بیاید چی؟ با هم صعودی؟بعید می دونم..
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲
با در نظر گرفتن ماموریت و مسئولیت سازمان های اقتصادی که ایجاد تسلط سهامداران بر ثروتشان و ایجاد انگیزه های مالی است، چگونه سازمان بورس می تواند ریزش قیمت بسیاری از سهام ها را در چند ماه اخیر که امروز نیز شاهد آن بودیم توجیح کند؟