بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک آینده عنوان کرد:

تک نرخی شدن ارز راهکار اصلی جذب سرمایه گذاران خارجی

یکی از راه کارهای اجرایی و عملیاتی جذب سرمایه گذاران خارجی رفع موانع پیش روی اجرای برنامه تک نرخی شدن ارز می باشد و علیرغم گشایش سوئیفت بانکی همچنان مراودات و انتقال پولی و ارزی به دلایل مختلف همچون سیاسی و عدم وجود ابزاری برای پوشش ریسک متوقف است.
کد خبر : ۱۶۹۵۹۶
نویسنده :
جمشیدی

تک نرخی شدن ارز، راه اندازی بورس ارز و معاملات ابزار مشتقه در این بازار از جمله برنامه هایی است که از ابتدای سال جاری مطرح شده و به نظر می رسد در شرایط فعلی با تأخیر زمانی چند ماهه در حال اجرایی شدن است. به طور قطع این موضوع می تواند تبعات مثبتی بر وضعیت اقتصادی و بازار سرمایه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک آینده با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: یکی از راه کارهای اجرایی و عملیاتی جذب سرمایه گذاران خارجی رفع موانع پیش روی اجرای برنامه تک نرخی شدن ارز می باشد و علیرغم گشایش سوئیفت بانکی همچنان مراودات و انتقال پولی و ارزی به دلایل مختلف همچون سیاسی و عدم وجود ابزاری برای پوشش ریسک متوقف است. بر این اساس می توان گفت یکی از تحولات اساسی که می تواند مراودات مالی شرکت ها را تسهیل ببخشد گشایش در خصوص تک نرخی شدن ارز است که انتظار می رود تا پایان سال جاری اجرایی شود.

فردین آقا بزرگی افزود: اگرچه پروسه ورود سرمایه گذاران خارجی، انتقال تکنولوژی جدید و تولید محصولات جدید زمان بر می باشد، اما اثرات روانی بر وضعیت معاملات بازار سرمایه در پی خواهد داشت.

وی در خصوص اثر پذیری صنایع مختلف از یکسان سازی نرخ ارز ابراز داشت: به طور مثال صنعت خودرو از جمله صنایعی است که از این تغییر و تحولات اثر مثبت می پذیرد، اما به نظر می رسد ابتدا شرکت های وابسته به این گروه همچون قطعه سازان، لیزینگی ها و شرکت های تأمین کننده منابع مالی برای آنها همچون بانک و بیمه مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار بگیرد و این گروه ها نسبت به خودروسازان سریعتر با افزایش اقبال مواجه شوند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه برنامه یکسان سازی نرخ ارز با مشکلات و موانع عدیده ای مواجه است که می بایست مرتفع گردد، در این خصوص ابراز داشت: به نظر می رسد این موضوع نباید صرفاً به صورت مصوبه به اجرا در بیاید بلکه باید به صورت واقعی اجرایی شود و در این بین موانع پیش روی رفع گردد. چرا که به طور قطع با آزادسازی نرخ ارز تورم ایجاد می شود، حال آنکه مهار نرخ تورم مهمترین برنامه و سیاست دولت است. بر این اساس می توان گفت تک نرخی شدن ارز با برنامه های اقتصادی دولت در خصوص کنترل تورم مغایرت دارد و پارادوکس در متغیرهایی همچون تورم، نیاز به سرمایه گذار خارجی و آزادسازی نرخ ارز ایجاد خواهد شد که دولت می بایست برای این موضوع چاره ای بیاندیشد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک آینده در خصوص روند آتی بازار سرمایه گفت: مشکل اصلی بازار سرمایه و اقتصاد کشورمان کمبود نقدینگی است که با سیاست دولت جهت کنترل نرخ تورم ایجاد شده و با تثبیت قیمت ها سبب کاهش نقدینگی شده است. به طوریکه می توان گفت در شرایط فعلی اقتصاد کشورمان بر مدار واردات محصولات می چرخد و علیرغم پتانسیل های شرکت های مختلف جهت حضور در بازارهای خارجی، اما موضوع صادرات محصولات نادیده گرفته شده است. از این رو ضروری به نظر می رسد تا موضوع تک نرخی شدن ارز در دستور کار دولت قرار بگیرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
ارسال نظر