بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
زیرا این بازار اوراق بدهی عین جاروبرقی بزرگ پول بازار را می بلعد و اشتیاقی برای فعالیت پولهای بزرگ در بازار بورس نمی گذارد .
کد خبر : ۱۷۰۳۹۷
نویسنده :
بابک آموخته

با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 95.08.12 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 13 واحد افزایش به رقم 56049 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 4 واحد کاهش عدد 172446 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 4 واحد افزایش به رقم 28131 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فملی" با 47 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فارس" با 32 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 1 واحد افزایش به رقم 842 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1758 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1149 میلیارد ریال رسید.

در معاملات روز جاری به عنوان آخرین روز از معاملات هفته نه چندان خوب بورس اگرچه شاهد افت قیمت اغلب سهام شرکت ها بودیم اما در ساعات پایانی معاملات سه نماد "فملی"، "فخوز" و "بفجر" به داد شاخص رسیدند و شاخص توانست راه خود را از بورس جدا نماید.

بر اساس گزارش بورس نیوز، هفته جاری بورس ابتدا طوفانی و گرم آغاز شد و درانتها سرد و بی رمق به کار خود پایان داد. البته با توجه به رشد بیش از هزار واحدی شاخص در ابتدای معاملات این هفته می شد حدس زد که روند اصلاحی همراه با افت قیمت سهام شرکت ها آخر کار یک هفته فعالیت بازار سرمایه خواهد بود چرا که رشدهای هیجانی کل آنهم به واسطه چند نماد خاصی در اکثر اوقات افت قیمت سهام شرکت ها را در پیش خواهد داشت زیرا بطور معمول روندهای صعودی بورس به نام بازار و به کام شاخص کل می باشد.

بر این اساس امروز اگرچه شاخص کل بورس نسبت به چهارشنبه هفته گذشته رشدی در حدود 372 واحد را نشان می دهد اما قیمت اغلب سهام شرکت ها افتی بین 5 تا 10 درصدی را تجربه کرده اند که این یعنی ناهمخوانی شاخص کل بورس با واقعیات بازار سرمایه.

از سوی دیگر نکته قابل توجه و البته بسیار قابل تأمل صحبت های مسئولین و متولیان بازار سرمایه در نمایشگاه کیش اینوکس نشان می دهد که فعلاً اولویت اول مدیران بازار سرمایه اوراق بدهی و گسترش آن است تا اوراق بهادار به عبارت ساده تر در جاییکه بنظر می رسید تغییر و تحولات بازار سرمایه سبب ارتقاء سطح کمی و کیفی این بازار با حل معضلات و مشکلات باشد اما ظاهراً بورس و مشکلات اوراق بهاداری آن در حاشیه قرار گرفته و سهامداران بدهکار هم شده اند و فعلاً قرار نیست اقدام راهبردی برای حرفه ای تر شدن بازار سرمایه و کمک در جهت کارا تر شدن آن به عمل آید و فقط با فروش اوراق بدهی قراره فشار از روی دولت بیاد روی دوش سهامداران خرد . 

زیرا این بازار اوراق بدهی عین جاروبرقی بزرگ پول بازار را می بلعد و اشتیاقی برای فعالیت پولهای بزرگ در بازار بورس نمی گذارد .

متأسفانه آغاز مجدد برخی سیاست های ناکارای گذشته همچون توقف های طولانی مدت نمادها، درخواست های مکرر شفاف سازی به جهت علت رشد قیمت سهام و عدم درخواست برای شفاف سازی علت افت قیمت سهام، مشکلات سامانه معاملاتی و نیز شیوع مجدد برخوردهای سلیقه ای در بازار سرمایه از جملات اتفاقاتی است که اهالی تالار طی هفته های گذشته با آن ها مواجه بوده اند.

از همین رو شاید امروز تنها نقطه امید اهالی تالار به جهت ورود خودجوش نقدینگی به بورس و رهایی از کمند نوسانات خسته کننده و زیان بار این بازار، مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا باشد تا شاید انتخاب بد نسبت به بدتر سبب تداوم برجام و زنده ماندن امیدها در بین اهالی تالار نسبت به آینده اقتصادی و بازار سرمایه گردد، به هر حال حضور هیلاری کلینتون به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا می تواند سبب افزایش اقبال به بازار سرمایه به تبع تداوم سیاست های فعلی سیاسی و اقتصادی ایران با دیگر کشورهای صاحب نام گردد.

به هر حال اگرچه تا به امروز اجرای برجام تأثیر محسوس و مشخصی بر اقتصاد ایران و وضعیت صنایع نداشته است اما به هر حال همان امید به تغییر در آینده توانست باعث ایجاد خوش بینی در گزارشات مالی شرکت ها و روند بورس شود.

چه خوب است متولیان بازار سرمایه به یاد داشته باشند که آنچه موجب رشد و پویایی بازار سرمایه یک کشور می شود سیاست های اقتصادی داخلی و برنامه ریزی مدون و مشخص برای این بازار است و نه عوامل خارجی و اتفاقات دیگر کشورها.

اما با نگاهی به معاملات امروز شاهد افت قیمت اغلب سهام شرکت های فعال در گروه های مختلف بازار سرمایه نسبت به هفته گذشته می باشیم.

گروه های پالایشی، خودرویی، فلزی و پتروشیمی جزء گروه هایی هستند که علی رغم حجم معاملات نسبتاً قابل قبول اما نتوانستند رشد قیمتی را تجربه کنند البته در بین گروه های یاد شده هستند برخی تک نمادهایی که با رشد نه چندان قابل توجه رو برو شده اند.

قندی ها هم امروز روزی سبز و همراه با رشد حجم معاملات بودند اهالی تالار معتقدند رشد قیمت و افزایش اقبال بازار به سهام قندی به دلیل روند نزولی ایجاد شده در بورس و افت قیمت سهام دیگر شرکت ها نیست بلکه نزدیک شدن به پایان سال و رویداد عوامل بنیادین سبب ایجاد اقبال به آنها شده و احتمالاً این روند هر چه به گزارشات 9 ماهه نزدیک شویم شدت بیشتری هم پیدا خواهد کرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
آفرین بورس نیوز با این که بسیاری از نظرات من رو نمی ذاری اما این حرفا رو گل گفتی دمت گرم
علي توكلي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵
تنها چيزي كه من نميفهمم اين است كه چرا هر از چند گاهي مديران بورس عوض ميشوند و اوني كه در حال رفتن است انچنان از كارهاي خودش تمجيد ميكند كه انگار بنيادگذار بورس جهاني بوده و بعدشم رياست مهمتري ميگيرد و اوني كه حديد مياد سواي دكتر بودنش انچنان از تغيير و تحول حرف ميزند كه انسان شگفته ميشود چكار ميخواهد انجام دهد و بعدش اب از اب تكون نكيخورد، خوب پس چرا تعويض!!! بورسي كه هنوز مدل جهان پنجم هست از نوسان قيمت تا حجم مبنا و ماليات از كل فروش و نه سود فروش ( حتي اگر سهامدار از فروش ضرر كرده باشد) توقف طولاني نمادها كه بهاي هاشون مثل شپلي بالاي نه ماه و بانكها بالاي چهار ماه و دايم حرف از سرمايه گذاري خارجي در بورس ميكنند انگار سرمايهگذار خارجي اين مسائل را نميبيند كه پولش ممكن است ماه ها در توقف باشد . چرا كسي را نمياوريد كه چندين سال در بورسهاي امريكا و اروپا تجربه كاري دارد و احتياج به دكتر بودن هم ندارد تا بتواند ايده هاي جديد بياورند و بورس ايران را شكوفا كند اما كو گوش شنوا و غرورهاي كذب كه حاظر به شنيدن هيچ پيشنهادي ندارند چون مدرك دكترا دارند!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵
شیطان چون مقرب در گاه خداوند بود از بهشت رانده شد از خداوند در خواست کرد که توسط قشون خود مردم را اغفال کند شیطان توسط یاران خود به دل ما مردم رخنه کرده هر کدام از ما شیطانی در درون داریم یکی با شیطان اعظم ویکی با نوچه های او در گیریم مثلا در کارهایمان می دانیم که دستور خلاف است ولی با این وجود به ان عمل می کنیم با توجیه اینکه ما مامور هستیم معذور سال ها پیش روحانیت می فرمودند در برابر دستور های خلاف مقاومت کنید واز امر فرماندهان خود سر پیچی کنید .... حال دربورس ما هم اتفاقات این چنین می افتد نماد سود ده را به بهانه شفاف سازی مدتی مسدود می کنند (امر شیطان )زمان سود را مضمحل می کند گر چه باقیمت بالا باز شود ولی امر اجرا شده وسود به زیان تبدیل شده شیطان وعواملش از مامور مجری راضی هستند که بمقصود رسیده اند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۱
سلام هرکز جیزی به نام بد وبدتر وخوب وخوبتر نداریم یک خوبی هست یک بدی نه هیلاری ونه ترامب برای ما خوب نبوده وهمواره بد بودند واکر خوبی باشد به همه مردم دنیا وامریکا مربوط می شود واکر بدی باشد هم جنان منتهی امید داریم انسانها مصلح شوند وخوب وبامنطق وتفاهم وظاهرا تاکنون ترامب نشان دادهاست که انسانی است که تمایل خوب شدن ومنطقی بودن را دارد تا در عمل چقدر به تواند خوب باشد ودر مورد داخل ایران ظاهرا جوسازیهای توسط جیره خواران عربستان وغیره می شود تا منطق وتفکر داخلی همراه با امیال خارجیها نشان دهد وو نوعی هدایت تفکرات وتوفعات را به سازند ودولت نشان می دهد دنبال امتیاز بی زحمت ورنج وزانتی از امریکا هستند وبه جای تدبیر واستفاده از موقعیتها ایران واز جمله اعلام تروریستی بودن دلار امریکا وحذف دلار از اقتصاذ ایران اکنون بهترین موقعیت انجان این کار است که مزایای زیادب برای ایران دارد کاری که سال 70 رفسنجانی انجام نداد وتا حالا بزرکترین منبع فساد در ایران همین دلار امریکا است وهمه جنایتهای وترورها چنکها وطلمها توسط دلار امریکا انجام شذه است اقتصاد مقاومتی زیر بنای اصلی ومعنائی ان حذف دلار تروریستی امریکا است وجرم ترورریستی اعلام کردن اناست ومجازات واردکنندکان ان ودلار امریکا باید ارز انخصاری در اختیار دولت باشد برای مصارف خاص حکومتی وابزاری و دولت از مصرف دلار در اقتصاد عمومی ایران شدیدا منع شود اصلاحات واصلاح کری واقعی این است ومجلس که ادعای اصلاحکری می کند حتی در خواب هم می تواند این کار را انجام ذهذ هرگز این مدعیان دروغین فقط ادعا می کنند برای فریب مردم اگاه ایران برای فساد خودشان همجنانکه از اول انقلاب تاکنون هیج دولت ودانشکاهی وهیج مدعی دکترا وتخصص در علم اقتصاد حرفی در این مورد نمی زنند ام الفساد ویکی از اصلی ترین ذیشه فسادها در ایران وجهان همین دلار تروریستی وضد حقوق بشری امریکای جهان خوار است ببینم مجلس مدعی اصلاحات ورئیسجمهور به اصلاح با تدبیر وزنرال وفرا جناحی ووو عقل این کار را دارند یا نه
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲
به باور من حداقل در چند سال اخیر ما از مدیرای بیسواد داخلی بیشتر ضربه خوردیم تا آمریکا ، آمریکا دشمن خارجی هست و ذاتشم معلوم شده و علنی هم میگه من دشمن شمام ، ولی این مدیرا که حرفاشون با آیه و حدیث شروع میشه و عمکردشون افتضاحه رو چه کنیم ؟؟؟؟؟؟
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
با آن شرايطي كه آپ را عرضه كردند، نشان ميدهد نمي توان انتظار يك بورس پويا وبدون رانت را داشته باشيم.
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱
بورس نیوز عزیز که همیشه پیگیر مطالبات سهامدار جز هستید با سلام
شپترو بیش از دو هفته است بسته بدلیل ابهام در اطلاعات
نه خبری از گزارش شرکت هست نه بازگشایی ان
لطفا پیگیری کنید بسیار ممنون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳
یا نفت ۴۵ دلاری, دولت چاره ای جز انتشار اوراق قرضه و اوراق اجاره ندارد برای تکمیل پروژه های عمرانی
مالک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
با سلام شرکت کمنگنز سال سود 93 را نداده اقای ریس بورس لطفند به داد سهامداران این شرکت برس متشگر از جناب عالی و همکاران محترم