بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶
عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌و‌گو با بورس نیوز مطرح کرد؛

رقابت‌پذیری کردن قیمت‌ها در بورس‌کالا صفر است/ افزایش گلایه‌مندی فعالان اقتصادی

عملکرد بورس کالایی ایران همواره با اعتراض فعالان در بخش های مختلف همراه بوده است و آنان سوالات را در خصوص عملکرد بورس کالا مطرح می کنند.
کد خبر : ۱۷۶۸۴۸
به گزارش بورس نیوز، با بررسی نقدها و انتقادهای مطرح در زمینه عملکرد بورس کالا به مواردی اینچنین برمی خورید: بورس کالا در عوض تمرکز بر یک بازار محصول و توسعه آن دائما به دنبال کشف بازارهای جدید بدون مطالعه است.

فعالان و دلسوزانی که این سوال را مطرح می کنند برای ادعای خود به راه اندازی بازار آتی کنجاله سویا اشاره می کنند که هیچ وقت مورد استقبال کشاورزان قرار نگرفت.

فعالان بازار سکه نیز، بازار آتی سکه بورس کالا را متهم به برهم زدن بازار سکه می کنند که همواره با بی توجهی بانک مرکزی روبه رو بوده است.

اخیرا بورس کالا اقدام به راه اندازی بازار آتی زعفران کرده است و اکنون این سوال در ذهن فعالان پررنگ تر شده است که آیا واقعا ایجاد بازارهای جدید بدون مطالعه سنجی کمکی به کشاورز می کند یا خیر؟

در همین زمینه عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است بورس کالا متاثر از سایر مسائل اقتصادی امروز است و بر این اساس نمی توان بورس کالا را متفاوت با سایر بخش های اقتصادی و نزدیک به استاندارهای حاکم در دنیا تعریف کرد.

مجید رضا حریری تاکید کرد اصولا اقتصادی که شفاف نیست، با مسائل ریز و درشتی از قاچاق کالا تا فساد، مواجه است.

حریری تاکید کرد: در اقتصاد ما فساد وجود دارد و مدیریت بر اساس صلاحیت های حرفه ای یا تمایل سرمایه گذاران شکل نمی گیرد.

وی ادامه داد: بورس تحت نظارت و مدیریت دولت است حالا به هر طریقی اسم آن را عوض کنند و  هیات مدیره ای را در آن به کار بگمارند و مدیران مختلفی  نیز داشته باشد ولی سرانجام همه سرنخ ها  به دولت ختم می شود و رشته امور در دست دولت است.

حریری تاکید کرد: نتیجه بورس دولتی همین وضعیتی است که شاهد هستیم، مدیر بورس برای اینکه در مسند قدرت  و مدیریت باقی بماند، در عوض اقدامات اصولی به امور نمایشی و در عوض فعالیت واقعی به پیش فعالی رو می آورد و در نتیجه شاهد هستیم که بورس کالای ما یک روز اتومبیل سراتو می فروشد، یک روز زعفران، روزی پسته و یک روز هم کنجاله سویا و البته همه اینها در حرف انجام می شود ولی در عمل تاثیر آن در رقابت پذیر کردن قیمت ها به شدت اندک و نزدیک به صفر است.

این عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: ذینفعان این بورس به طور مثال در صنعت فولاد همواره از بورس کالا گلایه مندند و شاهد هستیم که صنایع پایین دست پتروشیمی نیز همیشه از اتفاقاتی رخ داده در بورس برای کشف قیمت و همچنین میزان خرید گله مندند و آن را واقعی نمی دانند.
حریری در بخش پایانی سخنان خود گفت: از سوی دیگر شما روزنامه های مختلف را ورق بزنید، یک صفحه رپرتاژ آگهی از بورس کالا را می بینید و به نظر نمی آید که اگر سازمانی کار خود را درست و اصولی انجام دهد، به این سطح از رپرتاژ آگهی نیاز داشته باشد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
به دلیل نوسانات دمایی رخ داد؛

70درصد خسارات به باغ های پسته

به دلیل نوسانات دمایی رخ داد؛

70درصد خسارات به باغ های پسته

ارسال نظر