بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳
مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری پارند گفت: فشار فروش ناشی از تبعات جنگ اقتصادی آمریکا و چین باعث شده کامودیتی ها در روند نزولی قرار گیرند.
کد خبر : ۱۷۸۰۱۱
علی دهدشتی نژاد، در گفت و گو با بورس نیوز تصریح کرد: جنگ اقتصادی آمریکا و چین، تقویت شاخص دلار و دیگر اتفاقات اخیر باعث افزایش فشار فروش در کامودیتی ها شده و به احتمال فراوان کامودیتی ها در میان مدت روند نزولی خواهند داشت.

دهدشتی با تشریح مسائل مرتبط با قیمت جهانی کامودیتی ها گفت: جنگ اقتصادی آمریکا و چین و وضع تعرفه های آمریکا علیه چین، کاهش قیمت کامودیتی ها را تشدید خواهد کرد و از سوی دیگر موضوع افزایش شاخص دلار در کاهش قیمت کامودیتی ها تاثیر مستقیم خواهد داشت.

وی با اشاره به تاثیر جنگ تجاری بین این دو کشور و وضع تعرفه های آمریکا علیه چین ادامه داد: فشار فروش در فلزات مشهود بوده به طور مثال، فلز مس به سطح حمایتی خود رسیده که اگر این سطح حمایتی را بشکند، احتمالا قیمت آن بسیار کمتر خواهد یافت و در مورد فلز روی نیز همین شرایط وجود دارد.

مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری پارند با اشاره به نشست فدرال رزرو گفت: بانک مرکزی آمریکا در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ نرخ بهره را افزایش دهد و در حالی که پیشتر اعلام شده بود ۳ بار نرخ بهره افزایش خواهد یافت، اکنون خبرها حکایت از افزایش نرخ بهره برای چهارمین بار دارد که با توجه به افزایش ۲۵./. در هر بار روند صعودی شاخص دلار و تقویت آن تداوم خواهد داشت.
وی هدف آمریکا از تقویت شاخص دلار را پرداخت بدهی های بانکی با دلار گرانتر دانست و گفت طی ۷ ماه گذشته دلار ۰/۰۷ تقویت شده که این به معنای کاهش همین میزان از بدهی های آمریکا است.

دهدشتی تصریح کرد: تقویت دلار به معنی کاهش قیمت اونس جهانی خواهد بود و احتمالا قیمت اونس جهانی کمتر از ۱۲۰۰ دلار کاهش می یابد.

وی در مورد قیمت طلای داخلی نیز گفت: با توجه به تاثیر پذیری قیمت طلا در داخل کشور از قیمت اونس جهانی و قیمت دلار آزاد علی رغم کاهش قیمت های جهانی شاهد افزایش قیمت طلا هستیم.

وی خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی وزنه دلار آزاد در تعیین قیمت طلا محسوس تر بوده و به نظر نمی رسد که کاهش قیمت جهانی در ماه های آتی تاثیر کاهشی بر قیمت طلا و سکه در داخل کشور داشته باشد.

دهدشتی با بیان اینکه بدترین وضعیت در فضای اقتصاد وجود ناامنی و عدم برنامه ریزی برای آینده گفت: وزنه دلار در ایران در شرایط فعلی نقش اساسی دارد و اکثر کسب و کارها در ایران با تردید مواجه بوده و نمی توانند کالای خود را بفروشند و در واردات نیز با مشکلات اساسی مواجه هستند و حتی اگر بتوانند کالا را وارد کنند نمی دانند اگر با قیمت فعلی بفروشند فردا بتوانند با همان قیمت آن کالا را دوباره سفارش دهند.

وی ادامه داد: این فضای ناامنی همچنان بر بازار سکه موثر خواهد بود و تنها در صورتی که قیمت دلار کاهش پیدا کند، بهای سکه نیز به تبع آن نزولی خواهد شد .

دهدشتی تاکید کرد: به نظر می رسد بازار دلار از دست دولت خارج شده و با شروع تحریم های جدید از آبان ماه روند افزایشی نرخ دلار آزاد ادامه می یابد.

وی ادامه داد: شاید در کوتاه مدت دولت بتواند روند افزایش قیمت دلار را کنترل کند ولی در بلند مدت روند صعودی افزایش دلاد تداوم خواهد شد.

دهدشتی تاکید کرد: بر اساس این چشم انداز، شرکت های صادرات محور و ارز آور با توجه به احتمال قوی برای تداوم روند افزایشی دلار می توانند، سودآوری بیشتری داشته باشند و در کنار این موضوع افزایش نرخ و سودآوری در برخی صنایع به دلیل شرایط تورمی و طبعا تغییر در ارزش جایگزینی متصور است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
بازاراتی سکه باید جمع شود
ناشناس
United States of America
شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸
قیمت ارز برای چی باید کاهش پیدا کنه که تازه بعدش سکه بیاد پایین.