بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷
مدیرعامل کارگزاری آگاه معتقد است رقابت‌پذیر کردن صنعت کارگزاری اقدام مناسب و بجا بوده و بازیگران جدید باید تمرکز خود را به‌جای توسعه ساختارهای فیزیکی بر حوزه آی‌تی متمرکز کنند.
کد خبر : ۱۷۸۱۳۷
محمدرضا سرافراز یزدی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز با ارزیابی آنکه صنعت کارگزاری روبه افول است، گفت: با توجه به تحمیل هزینه‌های سنگین در صنعت کارگزاری از جمله نیروی انسانی که حداقل هزینه آن متناسب با تورم طی سال‌های اخیر افزایش پیداکرده و از طرف دیگر سرمایه‌گذاری‌های سنگینی که کارگزاران به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه آی‌تی و انفورماتیک باید انجام دهند، حجم فعلی بازار و کارمزد معاملات برای کارگزاران کافی نبوده و مسلماً بسیاری از کارگزاری‌ها با بحران مواجه شده‌اند بنابراین اگر صنعت کارگزاری بخواهد از بحران خارج شود قاعدتاً حجم معاملات بازار باید چند برابر رقم‌های فعلی باشد.

سرافراز همچنین در مورد بحث انحصاری بودن مجوز کارگزاری‌ها افزود: چندان با این موضوع موافق نیستم زیرا حدود 104 تا 108 کارگزاری برای حجم فعلی بازار وجود دارد اما با توجه به این حجم بازار، بسیاری از کارگزاری‌ها به دلیل سهم کارمزد پایین، متضرر می‌شوند و لذا ورود افراد جدید به این بازار کمک شایانی به بازارسرمایه کشور نخواهد کرد بنابراین انحصار لزوماً بحث درست و منطقی نیست.

این کارشناس بازار سرمایه ورود بازیگران جدید به این حوزه را مستلزم وجود استراتژی‌های متفاوت دانست و تاکید کرد: به‌طور مثال بازیگران جدید تمرکز خود را به‌جای توسعه ساختارهای فیزیکی در حوزه آی‌تی تمرکز کنند که منجر به رقابت‌پذیرترشان بازار شده و مسلماً تعدادی از کارگزاری‌ها در این شرایط از بازار خارج خواهند شد.

وی رقابت‌پذیر کردن بازار را اقدام درستی خواند و گفت: باید شرایطی برای مجوز کارگزاری‌ها در نظر گرفته شود تا منجر به رانت نشود و افرادی که این شرایط را بتوانند احراز کنند و سرمایه و توانایی‌های فنی را بتوانند داشته باشند،بتوانند وارد این صنعت شوند.

سرافراز با بررسی عقب‌نشینی نمادهای فلزی علی‌رغم سبزپوشی اغلب کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، تصریح کرد: روند منفی فلزات اساسی و معدنی‌های بورس تهران علی‌رغم سبزپوشی بازار‌های جهانی در حقیقت واکنش بازار به کاهش قیمت کامودیتی‌ها در روزهای قبل و تعطیلات آخر هفته بوده است.

سرافراز یزدی دیگر دلیل عقب‌نشینی نمادهای بزرگ فلزی و معدنی در نخستین روز معاملاتی هفته را جذب نقدینگی در عرضه اولیه سنگین روز چهارشنبه دانست که بخش عمده‌ای از نقدینگی بازار را جذب کرده و جریان نقدینگی خاصی در بازار نبود که به‌طرف نمادهای دیگر برود.

سرافراز همچنین با رد این نظریه که به دلیل عدم ارتباط سیستم بانکی بازارهای جهانی، بورس تهران برعکس بازارهای جهانی عمل می‌کند،گفت: با این نظریه موافق نیستم چراکه بخشی از تأثیرپذیری معاملات در بازارهای داخلی ناشی از قیمت‌های جهانی بوده و بخشی از تأثیرپذیری آن از نرخ ارز و تعهد شرکت‌های معدنی و پتروشیمی‌ها به عرضه ارز خود با نرخ 4200 تومان در سامانه نیما است.

وی ادامه داد: از سوی تصور عامه این بوده که ارز4200 تومانی اعمال می‌شود یا احتمالاً در بلندمدت قیمت ارز تعدیل شود و به سطح 6 هزارتا 7 هزار تومان برسد بنابراین رابطه قیمت‌های جهانی و تأثیر آن‌ها بر بازار ما مستقیم نیست.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر