بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶
در هفته گذشته التهابات زیادی در بازار فلزات به دلیل تاثیر بازار از قیمت‌گذاری فلزات با نرخ ارز دولتی و دستوری وجود داشت و همین التهاب در بازار آلومینیوم نیز به وجود آمد.
کد خبر : ۱۷۸۶۸۳
به گزارش بورس نیوز، گزارش ها حاکی از عرضه 2 هزار تنی آلومینیوم به‌صورت شمش و بیلت در در 8 مرداد سال جاری در بورس کالا است که  30 هزار تن تقاضا برای آن وجود داشت. در این میان یک هزار تن از عرضه مربوط به شمش بود که بیش از 17 هزار تن تقاضا به خود دید. بیلت که به میزان یک هزار تن عرضه شده بود نیز تقاضایی در حدود 13 هزار تن داشت.

بازارهای آلومینیوم پس از افت قابل ملاحظه چند هفته گذشته، اکنون به ثبات نسبی رسیده اند، اما بر خلاف بازارهای جهانی، در ایران در روزهای اخیر تقاضا برای آلومینیوم در بورس کالا به شدت افزایش پیدا کرد بطوریکه تاکنون چنین شرایطی وجود نداشت.

این تقاضا را می توان ناشی از سیاست های ارزی ازجمله قیمت‌گذاری دستوری با نرخ ارز دولتی و تفاوت فاحش آن با نرخ ارز در بازار آزاد دانست به‌طوری که قیمت آلومینیوم در بورس کالا برای عرضه 9 هزار و 800 تومان در هر کیلوگرم و قیمت معامله حدود 11 هزار تومان در هر کیلوگرم است؛ اما قیمت آلومینیوم در بازارهای آزاد حتی به بیش از 18 هزار تومان در هر کیلوگرم نیز می‌رسد. این تفاوت قیمت باعث افزایش تقاضا در بورس کالا برای خرید آلومینیوم ارزان شده است. به عبارت بهتر به‌جای اینکه سود فروش آلومینیوم به جیب تولیدکنندگان و کارگران برود، به جیب برخی دلالان و واسطه‌ها ریخته می‌شود.

در این میان نقش دلالان بر وخیم تر شدن اوضاع می افزاید. دلالان تنها با خرید از بورس و عرضه آن در بازار آزاد و یا حتی صادرات، سود سرشاری به جیب می‌زنند. از سویی دیگر ایجادکننده چنین وضعیتی دولت است که نرخ ارز برای فلزات عرضه شده در بورس کالا را به‌صورت دستوری تثبیت کرده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر