بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵
کارشناس بورس کالا در گفت و گو با بورس‌نیوز عنوان کرد؛

بازار مشتقه جذاب‌تر از همیشه/ آتی سکه، شاید وقتی دیگر

کارشناس بازار سرمایه، درباره تغییر اولویت‌های بورس کالای ایران در بازار مشتقه گفت: این اقدام باتوجه به افزایش روزافزون قیمت سکه در بازار آزاد و دیر بودن موعد سررسیدهای سکه آتی قابل پیش‌بینی بود.
کد خبر : ۱۷۹۴۴۴



محمدرضا اسلامی، کارشناس بورس کالا در گفت‌وگو با بورس نیوز، اظهار کرد: به دلیل نوسانات شدید بازار سکه و نزدیک نبودن موعد سررسیدهای این بازار، بسته شدن بازار سکه آتی در جهت متضرر نشدن سرمایه‌گذاران امری ضروری بود.

وی درباره سازوکار گذشته معاملات سکه آتی در بورس کالا افزود: ازآنجایی‌که نوسانات در بازار سکه بسیار زیاد است، فروشنده برای فروش سکه آتی تردید خواهد داشت و ازآنجایی‌که بازه نوسانی بازار 5 درصد است بازار تحت این شرایط قفل می‌شود.

اسلامی در ادامه به‌ضرورت کم شدن ریسک معاملات برای سرمایه‌گذاران تأکید کرد و گفت: برای اینکه بازار روال خودش را داشته باشد بورس باید سررسیدهای نزدیک‌تر را در بازار آتی ایجاد کند تا فروشنده و خریدار تازه‌وارد به دلیل نوسانات قیمتی سردرگم نشوند و بازار مکانیسم خودتنظیم پیدا کند.

وی افزود: ازآنجایی‌که بنیان بازار آتی از محصولات کشاورزی نشات گرفته، ورود انواع محصولات کشاورزی به بورس کالا ضروری است و بورس کالا باید انواع و اقسام کالاها اعم از خرما، پسته، زعفران و حتی گوجه‌فرنگی را در مکانیزم معاملاتی خود وارد کند.

اسلامی در شرایط فعلی بورس آتی را بهترین فرصت برای فروشنده و تولیدکننده خواند و گفت: علاوه بر محصولات کشاورزی، برابری ارزها و کالاهای صادراتی هم می‌تواند در این بازار وارد شود.

وی نداشتن بازارگردان اصلی و ایجاد یکسری کدهای محدودکننده را به ضرر بازار آتی دانست و بابیان اینکه محدودیت خرید از اساس اشتباه است گفت: باید دید منفی از بازار آتی از بین برود و این موضوع درمجموع به نفع تولیدکنندگان تمام خواهد شد.

با این شرایط بی‌ثباتی در کشور بهترین فرصت آتی و کشاورزی است و محدود کردن کشاورز باعث از دست رفتن این بازار خواهد شد.

این کارشناس بورس کالا، جلوگیری از دلالی سنتی را از مزایای بورس کالا برشمارد و در ادامه تصریح کرد: دلالان سنتی قیمت پسته یا خرما یا زعفران را با دلار رقم می‌زنند و عرضه محصولات در بورس کالا علاوه براینکه جلوی این دلالی‌ها را می‌گیرد به ثبات بازار کمک خواهد کرد.

اسلامی در پایان، پیش‌بینی کرد بازار آتی سکه با روند اصلاحی , و نزدیک شدن موعد سررسیدها از شش ماه به 15 روز یا یک ماه مجدداً بازگشایی‌شده و بتواند ادامه حیات دهد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر