بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
فعال بازار سرمایه گفت: درچندروز اخیر قیمت گذاری غیررقابتی از سوی وزارت صمت موجب عدم عرضه محصولات فولادی و پتروشیمی در بازار شد که به تبع آن قیمت این محصولات نیز کاهش یافت اما پیگیری های قانونی لازم در این زمینه درحال انجام است.
کد خبر : ۱۷۹۵۴۵

به گزارش بورس‌نیوز، نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر مشکلاتی در بورس‌کالا ایجاد کرده که به تبع آن سیاست احتساب قیمت پایه براساس دلار 4200 تومانی با هدف حمایت از تولیدکنندگان و همچنین جلوگیری از رشد کاذب قیمت‌ها نیز توسط دولت به اجرا درآمد اما به تدریج بازار با رشد تقاضای هیجانی برای خرید محصولات معدنی، فلزی و پتروشیمی مواجه شد و فاصله قیمتی شدید میان عرضه در بورس کالا و بازار آزاد شکل گرفت.

اما با وجود تداوم افزایش قیمت دلار و تشکیل بازار ثانویه، وزارت صمت به فروش محصولات با دلار 4200 تومانی در بورس‌کالا تاکید کرد که تداوم این سیاست موجی از انتقادات را در میان سهامداران شرکت ها برای قیمت گذاری دستوری محصولات در بازار رسمی کالا برانگیخت به همین دلیل شورای عالی بورس با هدف صیانت ازحقوق سرمایه گذاران به ماجرای قیمت‌گذاری دستوری وارد شد و طی مصوبه‌ای عرضه برخی از محصولات در بورس‌کالا را متوقف کرد.

پس از اجرای این مصوبه و توقف عرضه در بورس‌کالا مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس دلیل این تصمیم را مغایرت دستورالعمل وزارت صمت باعرضه کالا برمبنای نرخ ارز آزاد عنوان کرد و از ادامه این توقف تا اطلاع ثانوی خبر داد اما اجرای این مصوبه نیز تبعاتی را در بازار محصولات پتروشیمی ها و فولادی به همراه داشت و موجب شد که تعدادی از فعالان بازارسرمایه در این رابطه نیز دست به اعتراض بزنند که در این زمینه سیدعلی محمودی مدیرعامل کارگزاری بورس‌ابزار به بورس‌نیوز، گفت: در این زمینه شکایتی انجام شده و پیگیری‌های قانونی لازم نیز صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که این قیمت‌گذاری چه تاثیری در بازارگذاشته نیز گفت: این نوع قیمت‌گذاری در ابتدا موجب کاهش قیمت دربازار شد که پس از اعتراض به این امر آن را نادیده گرفتند و به تبع آن دوباره قیمت‌ها افزایش یافت.

محمودی بابیان اینکه در چند روز اخیر باز هم این طریقه قیمت‌گذاری اعمال می‌شود، افزود: لذا شاهد کاهش قیمت محصولات فولادی و پتروشیمی در بازار هستیم اما پیگیری‌های قانونی لازم در این زمینه درحال انجام است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر