بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ظرفیت برداشت گاز ترش از میدان پارس جنوبی را ۵۷۰ میلیون مترمکعب در روز عنوان کرد.
کد خبر : ۱۸۰۵۲۲

به گزارش بورس نیوز، محمد مشکین‌فام در حاشیه بازدید از فازهای پارس جنوبی ضمن ارائه گزارشی از وضع پنج بخش کلی فازهای ۱۳، ۱۴ و ۲۲-۲۴ با اشاره به افزایش ۳ میلیارد فوت مکعبی ظرفیت برداشت گاز ترش از میدان مشترک پارس جنوبی تا پایان امسال، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، مقرر است با تکمیل نیمی از زنجیره تولید هر یک از طرح‌های در حال توسعه پارس جنوبی که شامل حفاری چاه‌های دریایی، ساخت و راه‌اندازی دو سکوی اصلی و اقماری و احداث خطوط لوله دریایی انتقال گاز به پالایشگاه‌های خشکی می‌شود، به ظرفیت برداشت یک میلیارد فوت مکعب از هر یک از فازهای ۱۳، ۱۴ و ۲۲-۲۴ برسیم.

وی با اشاره به آمادگی پالایشگاه فازهای ۱۳ و ۲۲-۲۴ برای دریافت گاز ترش از دریا افزود: عملیات احداث خطوط لوله انتقال گاز ترش از بخش فراساحل به این دو پالایشگاه مراحل تکمیلی خود را می‌گذرانند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به بارگیری همزمان دو سکوی دریایی فاز ۱۳ از یارد صدرا نیز اشاره کرد و گفت: پس از اتمام عملیات مهاربندی و تکمیل جزئیات باقیمانده در بخش حفاری، عملیات انتقال و نصب دو سکوی ۱۳B و ۱۳D طرح توسعه فاز ۱۳ نیز به زودی انجام می‌شود.

مشکین‌فام همچنین درباره روند ساخت سکوهای فازهای ۲۲-۲۴ پارس جنوبی گفت: هم اکنون ساخت دومین عرشه دریایی این طرح با پیشرفت ۹۷ درصدی در حال تکمیل است و همزمان با تکمیل عملیات حفاری به موقعیت مخزنی خود در خلیج فارس منتقل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توسعه دهنده طرح‌های پارس جنوبی به راه‌اندازی سکوی ۱۴A در اردیبهشت ماه نیز اشاره کرد و با اعلام تحقق ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت مکعبی گاز ترش از این سکو افزود: مراحل راه‌اندازی سکوی ۱۴C نیز که در روزهای اخیر از یارد شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) بارگیری شد در حال تکمیل است و به‌زودی وارد عملیاتی و به پالایشگاه فاز ۱۲ گاز تزریق می‌شود، به این ترتیب نخستین زنجیره تولید از طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته مشکین فام، تا پایان سال جاری ۶ سکو از مجموع طرح‌های در حال توسعه پارس جنوبی عملیاتی می‌شود که ظرفیت برداشت روزانه گاز غنی از میدان مشترک با قطر را ۳ میلیارد فوت مکعب افزایش می‌دهد.

وی ظرفیت برداشت گاز ترش از میدان پارس جنوبی را ۵۷۰ میلیون مترمکعب در روز عنوان کرد و اظهار کرد: در ۶ ماه نخست امسال به‌طور میانگین روزانه ۵۰۲ میلیون مترمکعب گاز ترش از مخزن مشترک پارس جنوبی برداشت شده است که در ۶ ماه دوم سال به دلیل مواجهه با فصل سرما و پایان تعمیرات اساسی سالانه به ظرفیت کامل تولید خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تاکید بر پیگیری مسائل پیش روی توسعه طرح‌ها عنوان کرد: برای تأمین منابع مالی مکفی، مصوبه‌های لازم دریافت شده و تجهیزات مورد نیاز به‌طور کامل در اختیار پیمانکاران قرار گرفته است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر