بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: تمرکز بر اصول ایمنی در مرحله حفاری و مشبک‌کاری را الزامی است.
کد خبر : ۱۸۱۲۸۷

به گزارش بورس نیوز، محمد مشکین‌فام در بازدید هفتگی از بخش خشکی طرح‌های درحال توسعه، رعایت الزام‌های ایمنی در شرایط راه‌اندازی پالایشگاه فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی را ضروری دانست و افزود: هم‌اکنون با توجه به شرایط پالایشگاه این ۲ طرح، انتظار می‌رود پیمانکاران با رویکردی متفاوت، موضوع ایمنی را دنبال کنند.

وی با بیان این‌که با توجه به آمادگی پالایشگاه فازهای ١٣ و ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی برای دریافت گاز از دریا، زنجیره تولید فاز نخست پالایشگاه این ۲ طرح شامل ۲ ردیف شیرین‌سازی، در شرایط بهره‌برداری قرار گرفته است، گفت: این شرایط با دوران ساخت و نصب تجهیزات متفاوت است و گروه‌های فعال در پروژه باید به‌طور نظام‌مند عمل کنند و اجرای دستورعمل‌های ایمنی را جدی بگیرند.

مدیرعامل شرکت نفت‌ و گاز پارس فعالیت‌های مربوط به راه‌اندازی بخش فراساحل را از دیگر موارد مهم پیش‌رو در تکمیل زنجیره تولید عنوان کرد و افزود: هم‌اکنون در بیشتر چاه‌های طرح‌های گازی یاد شده، عملیات مشبک‌کاری در جریان است و متعاقب پایان این عملیات، چاه‌های این طرح‌ها آماده تولید گاز می‌شوند.

مشکین فام، تمرکز بر اصول ایمنی در مرحله حفاری و مشبک‌کاری را الزام‌آور دانست و افزود: ارتکاب هرگونه خطایی در مراحل تولیدی شدن چاه، زیانبار و غیرقابل جبران خواهد بود.

ثبت رکوردهای بیش از انتظار در فازهای درحال توسعه

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره پیشرفت و عملکرد طرح‌های توسعه در نیمه نخست امسال تصریح کرد: خوشبختانه در این مدت با همکاری کارفرما و کمک پیمانکاران، اهداف بسیار مهمی محقق شده و رکوردهایی خیره‌کننده و بیش از انتظار در توسعه طرح‌ها ثبت شده است.

وی به وضع سکوهای طرح توسعه فازهای ۱۳، ۱۴ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی اشاره کرد و یادآور شد: عملیات بارگیری ۲ سکوی فاز ۱۳ در روزهای گذشته، انجام شده و این سکوها آماده نصب در موقعیت مخزن این فاز هستند.

مشکین‌فام با اشاره به این‌که در فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی مراحل راه‌اندازی سکوی ۲۲ در دریا ادامه دارد، افزود: سکوی اقماری این طرح نیز که در شرایط بسیار مناسب ساخت، پیش راه‌اندازی و راه‌اندازی در یارد سازنده قرار دارد، با انجام تمهیدات لازم، به‌زودی آماده بارگیری می‌شود. در فاز ۱۴ پارس جنوبی نیز یک سکو در حال بهره‌برداری است و سکوی دوم که در ماه‌های گذشته نصب شد، مراحل راه‌اندازی را پشت سر می‌گذارد.

تولید روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز ترش از فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ در زمستان

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این که در بخش پالایشگاهی فاز ۱۳، ۲ ردیف شیرین‌سازی در انتظار دریافت گاز از دریا و یک ردیف آماده راه‌اندازی است، تصریح کرد: در پالایشگاه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی هم ۲ ردیف شیرین‌سازی آماده دریافت گاز ترش از بخش دریایی این ۲ فاز است و در مجموع، مرحله نخست هر کدام از این فازها شامل زنجیره تولید یک میلیارد فوت‌مکعب گاز تا پیش از زمستان امسال عملیاتی می‌شود.

مشکین‌فام درباره اهداف ساخت اسکله خدماتی صادراتی تنبک گفت: این طرح شامل احداث ۲ پست اسکله صادرات پروپان و بوتان هر کدام با توان پهلودهی به کشتی‌هایی با ظرفیت بارگیری ۵۰ هزار تن گاز مایع (LPG)، یک پست اسکله روزآمد و بهره‌مند از ماشین‌آلات صنعتی جدید مخصوص صادرات گوگرد با ظرفیت بارگیری ۲ هزار تن در ساعت برای شناورهای ۵ تا ۵۰ هزار تن (DWT)، احداث ۲ انبار ذخیره‌سازی گوگرد هر کدام با ظرفیت ۴۳ هزار تن گوگرد، ۲ موج‌شکن غربی و شرقی به صورت کیسونی و سنگریزه‌ای، واحد ۱۴۹ فازهای پالایشگاهی ٢٢ تا٢٤ برای انتقال پروپان و بوتان صادراتی و تاسیسات صنعتیTOP DECKخواهد بود.

وی، فعالیت‌های انجام شده در اسکله خدماتی صادراتی تنبک را مطلوب ارزیابی کرد و درباره پیشرفت ساخت بخش‌های این طرح گفت: هم اکنون ساخت موج‌شکن‌های اسکله روند مطلوبی دارد، بخشی از سازه‌های فلزی نیز تامین و نصب شده و دریافت مقادیر باقیمانده سازه‌های فلزی از گمرک‌ها در حال پیگیری است؛ ضمن این‌که کالاهای طرح هم به‌طور کامل تامین شده و فعالیت‌های اجرایی طبق برنامه کاری موجود در حال اجراست.

تعلل و کوتاهی در احداث نیروگاه سیکل ترکیبی

مشکین‌فام همچنین در بازدید از نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی اظهار کرد: این طرح که در شمار پروژه‌های زیست محیطی قرار دارد، با ظرفیت تولید ۵۰۰ مگاوات برق به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با تاکید بر رویکرد کارفرما نسبت به حمایت از حضور پیمانکاران و سازندگان ایرانی در طرح‌های در حال اجرای پارس جنوبی اظهار کرد: طرح احداث نیروگاه سیکل ترکیبی پارس جنوبی بر اساس قرارداد مشترک شرکت ملی نفت ایران با پیمانکاران و سازندگان ایرانی اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان این‌که توسعه پارس جنوبی، آزمونی موفق برای بخش عمده‌ای از پیمانکاران و سازندگان داخلی بوده، گفت: متاسفانه باوجود هشدارهای کارفرما و پیگیری مکرر پیمانکار، یک سازنده داخلی طرح، ضمن کوتاهی از تعهدهای مشخص در زمینه ساخت برخی اقلام مورد نیاز طرح، موجب عقب‌افتادگی روند توسعه و تاخیر در اجرای بخش‌هایی از این پروژه ملی شده است.

وی افزود: بر اساس گزارش‌های ارائه شده از پیمانکار، این سازنده تاکنون به تعهدهای خود در زمینه ساخت تجهیزات مورد نیاز نیروگاه سیکل ترکیبی عمل نکرده است.

تلاش برای تحقق برنامه تولید تکلیفی گاز در زمستان امسال

مشکین‌فام در نشستی با معاونت عملیات و پشتیبانی شرکت نفت و گاز پارس، گزارشی از وضع عملیات تولید در نیمه نخست امسال و اقدام‌ها و چالش‌های پیش روی این بخش در ۶ ماه دوم سال دریافت کرد.

وی با بیان این‌که این شرکت دارای ۲ بخش تولیدی و توسعه‌ای است و فعالیت در این بخش‌ها به موازات هم ادامه دارد، گفت: بخش عملیات تولید وظیفه سنگین تولید گاز از پارس جنوبی را برعهده دارد که این موضوع برای شرکت ملی نفت ایران و کشور بسیار قابل توجه و حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ضمن قدردانی از تلاش‌های کارکنان عملیات تولید در اجرای تعمیرات اساسی سالانه سکوهای دریایی، از پیگیری برنامههایی با هدف حل و فصل مسائل معیشتی، شرایط محیط کار و افزایش توسعه فضاهای رفاهی و مسکونی در دریا خبر داد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر