بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱
اگرچه تولید نفت روسیه ماه گذشته به بالاترین رکورد خود پس از دوران اتحادیه جماهیر شوروی رسید، اما این کشور قصد ندارد تولیدش را تا پایان سال ۲۰۱۸ یا آینده نزدیک به ۱۲ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.
کد خبر : ۱۸۲۱۹۱
به گزارش بورس نیوز، تولید نفت روسیه در سپتامبر به ۱۱.۳۶ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین رکورد پس از دوران فروپاشی شوروی بود. این افزایش پس از توافق ژوئن تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک شامل روسیه برای تسهیل محدودیت عرضه و بازگشت به نرخ ۱۰۰ درصدی به توافق کاهش تولید، روی داد.

کشورهای اوپک و غیراوپک شامل عربستان سعودی و روسیه با افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز، به تسهیل محدودیت عرضه اقدام کرده‌اند.

روسیه پیش از این کاهش ۳۰۰ هزار بشکه در روز تولید را که در توافق با اوپک انجام داده بود، معکوس کرده و در ماه‌های اخیر میزان بیشتری به تولیدش افزوده است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه به خبرگزاری تاس گفت: تولید نفت روسیه در ماه میلادی جاری حدود ۱۵۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سطح تولید اکتبر سال ۲۰۱۶ بوده که مبنای توافق کاهش تولید گروه اوپک پلاس بوده است.

نواک اظهار کرد: روسیه در حال حاضر ۱۵۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سطح تولید اکتبر ۲۰۱۶ نفت تولید می‌کند بنابراین این کشور تولیدش را از ماه مه مجموعا ۴۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است.

با این حال وزیر انرژی روسیه از پیش‌بینی تولید روسیه در نوامبر که تحریمهای آمریکا علیه ایران آغاز می‌شود، خودداری کرد. نواک گفت: روسیه وضعیت را کنترل کرده و بر اساس وضعیت بازار، برنامه ریزی خواهد کرد.

اسناد جدیدی که به دست رویترز رسیده، حاکی از آن است که اوپک پس از موافقت با افزایش تولید در ژوئن، به سختی تلاش می‌کند نفت بیشتری به بازار عرضه کند زیرا افزایش تولید عربستان با افت تولید ایران جبران شده است. عربستان سعودی بیشترین افزایش عرضه نفت را داشته و تولیدش را به میزان ۵۲۴ هزار بشکه در روز در سپتامبر نسبت به ماه مه افزایش داشت. کشورهای عراق، کویت و امارات متحده عربی نیز افزایش تولید داشتند. در میان سایر اعضای اوپک، تولید ونزوئلا ۱۸۹ هزار بشکه در روز و تولید آنگولا ۱۷ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

بر پایه اسناد اوپک، کشورهای غیراوپک که با اوپک همکاری دارند، از ماه مه ۲۹۶ هزار بشکه در روز به تولیدشان اضافه کرده‌اند. تولید روسیه ۳۸۹ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده اما تولید قزاقستان، مکزیک و مالزی دچار کاهش شده است. نیجریه، لیبی و کنگو در توافق محدودیت عرضه اوپک مشارکت ندارند و با احتساب این کشورها، افزایش تولید اوپک در سپتامبر به ۶۲۸ هزار بشکه در روز رسید.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
وزیر انرژی روسیه اعلام کرد:

کاهش تولید نفت روسیه از ژانویه ۲۰۱۹

رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران:

خاشقجی و تصمیم عربستان علیه ایران

فشار ترامپ برای جلوگیری از کاهش عرضه نفت عربستان

متشنج بودن بازار نفت

ارسال نظر