بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران:

آمریکا؛ موثرترین طرف در تحریم‌های ایرانی

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران گفت: ما باید از چند زاویه به این تحریم‌ها نگاه کنیم که یکی از این مباحث این است که موثرترین طرف تحریم ما امریکا است و ما در 40 سال پس از انقلاب همواره توسط امریکایی‌ها تحریم بوده‌ایم و مسئله جدیدی نیست.
کد خبر : ۱۸۳۱۳۶

به گزارش بورس‌نیوز، ارسلان قاسمی در خصوص تاثیر تحریم‌های امریکا بر اقتصاد کشور و راه‌حل برون‌رفت از این شرایط اظهار کرد: ما باید از چند زاویه به این تحریم‌ها نگاه کنیم که یکی از این مباحث این است که موثرترین طرف تحریم ما امریکا است و ما در 40 سال پس از انقلاب همواره توسط امریکایی‌ها تحریم بوده‌ایم و مسئله جدیدی نیست اما تفاوت آن با دفعات قبل این است که دولت امریکا تحریم‌های امسال را با چاشنی خبری همراه کرده و جو تبلیغاتی سنگینی برای آن ایجاد کرده است.

وی افزود: این تحریم‌ها را اگر با تحریم‌های قبل مقایسه کنیم،‌ در تحریم‌های قبل هم‌پیمانان امریکا بیشتر کشورهای دنیا بودند و ما تنها بودیم اما در حال حاضر تنها چند کشور محدود با امریکا همکاری می‌کنند که شامل رژیم آل سعود، رژیم صهیونیستی، بحرین و امارات هستند و ما و باقی دنیا در یک طرف قرار داریم.

قاسمی در ادامه تصریح کرد: دولت امریکا اصرار دارد که با این تحریم‌ها قصد وارد کردن فشار به دولت و حکومت ایران را دارد درحالی‌که این فشار به مردم ایران منتقل می‌شود و با ادعای دولت امریکا هم‌خوانی ندارد اما چه کاری می‌شود انجام داد؟

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران با اشاره به راه‌حل برون‌رفت از شرایط پیچیده تحریم اذعان کرد: به نظر من؛ به عنوان بخشی از بدنه تولید و صادرات کشور، راهی که می‌توان از طریق آن تحریم‌ها را دور زد تنها و تنها حمایت از تولید با کیفیت داخلی و قابل رقابت در بازارهای جهانی است. دولتمردان ما با منابعی که در اختیار دارند در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنند. ما در شرایط جنگی هستیم و سیستم بانکی، حکومت، قوه قضائیه،‌ مجلس و دولت باید در این شرایط پشت هم باشند.

وی افزود: اگر این اتفاق بیفتد و از تولید داخل حمایت کنیم، می‌توانیم با رکورد مقابله کنیم، ایجاد اشتغال کنیم و تورم را کاهش دهیم. ما در بخش کشاورزی مزیت‌های بسیار زیادی داریم و دنیا به بسیاری از محصولات کشاورزی ما نیاز دارد و در برخی محصولات کشاورزی در دنیا رتبه‌های اول تا چهارم جهانی را داریم که شامل انار، خرما، زعفران، پسته، زردآلو و خاویار می‌شود اما نباید این محصولات را در شرایط فعلی به صورت خام وارد بازارهای جهانی کنیم.

قاسمی در ادامه تصریح کرد: باید تولید، فرآوری این محصولات و بهبود بسته‌بندی را در داخل کشور ایجاد کنیم تا به تولید رونق دهیم. ما در بحث تکنولوژی‌های دنیا در صنایع و بخش کشاورزی از کشورهای دیگر عقب نیستیم اما به درستی از آن استفاده نمی‌کنیم. ما این تحریم‌ها را با رونق تولید می‌توانیم به یک فرصت بی‌بدیل تبدیل کنیم و عملا می‌توانیم تحریم‌ها را شکست دهیم. اما مشکل ما این است که در داخل کشور به جو روانی که امریکا و هم‌پیمانانش به دنبال آن هستند، دامن می‌زنند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران در رابطه با تصمیم‌گیری در شرایط سخت گفت: بسیاری از این افراد در داخل که باعث این جو روانی شده‌اند از روی ناآگاهی این کار را می‌کنند و نمی‌دانند چه تبعاتی برای کشور خواهد داشت. ما از قوای سه گانه می‌خواهیم از تولید حمایت ویژه کنند. در شرایط سخت باید تصمیمات سخت و عاقلانه گرفت. برای غلبه بر تحریم‌ها در بخش خصوصی و به خصوص بخش تعاون ما خود را برای تصمیمات سخت تجهیز کرده‌ایم اما این تصمیمات سخت را نمی‌توان به تنهایی اجرایی کرد و دولت و بخش خصوصی باید با هم در این عرصه قدم بردارند.

وی با تاکید بر شرایط سخت تحریم و تغییر رویه در سیستم اقتصادی کشور خاطرنشان کرد: سیستم بانکی ما باید از برج عاج خود پایین بیایند و شرایط کشور را مساعد کنند. سیستم بازار سرمایه ما باید تصمیمات سخت بگیرد و شرکت‌های خصولتی ما باید در واگذاری‌ها تجدیدنظر کنند و به یک جراحی پردرد و خونریزی در اقتصاد کشور نیاز داریم تا تحریم‌ها نتوانند اقتصاد کشور را از پا دربیاورند اما اگر تنها حرف زده شود فشار تحریم‌ها به مردم منتقل می‌شود و بنگاه‌های اقتصادی دچار مشکل خواهند شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس:

خرما باید در بورس کالا عرضه شود

به دلیل نوسانات دمایی رخ داد؛

70درصد خسارات به باغ های پسته

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تربت حیدریه گفت:

افزایش ۱۲درصدی مصرف بنزین تربت‌حیدریه

ارسال نظر