بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹
جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن به شرکت‌های جهانی فشار می‌آورد که درباره ادامه تولید و ساخت در چین بازنگری کنند.
کد خبر : ۱۸۳۸۹۵

به گزارش بورس نیوز، جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن به شرکت‌های جهانی فشار می‌آورد که درباره ادامه تولید و ساخت در چین بازنگری کنند. سی‌ان‌بی‌سی گزارشی درباره جابه‌جایی شرکت‌های مختلف در جریان جنگ تجاری منتشر کرده است.

طبق این گزارش، یک بلوک از کشورهای آسیای جنوب شرقی می‌تواند به نفع شرکت‌ها باشد. به گفته تحلیلگران، در کوتاه‌مدت، جنگ تجاری می‌تواند اثر منفی در منطقه به‌عنوان پایگاه صادراتی جهان و امریکا داشته باشد.

به‌هرحال برخی از محصولات واسطه‌ای که به چین و بعد به امریکا صادر می‌شوند، مانند نساجی و الکترونیک تحت تأثیر قرار می‌گیرند. بااین‌حال هنوز جای امیدواری برای کشورهای شرق آسیا وجود دارد. چراکه آ سه آن (ASEAN) جایگزین خوبی برای شرکت‌هایی است که می‌خواهند از چین دور شوند و از طرفی هم زنجیره تأمین آنها مهیا باشد.

انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا (ASEAN) از 10 کشور این منطقه شامل سنگاپور، تایلند و ویتنام تشکیل شده است.

موسسه بین (Bain) پیش‌بینی می‌کند که شرکت‌هایی که در نظر دارند زنجیره تأمین را به آسیای جنوب شرقی منتقل کنند، شرکت‌های کوچک و متوسط در منطقه خواهند بود که مجبور به استفاده از تکنولوژی‌های بالاتر برای عملیات خود هستند. اقدامی که به‌طور بالقوه باعث می‌شود فرصت تریلیون دلاری ایجاد شود.

امریکا از ما جولای تعرفه‌های بیشتری به لیست محصولات چینی اعمال کرد. پکن هم با وضع تعرفه‌هایی به این اقدام امریکا جواب داد.

سرمایه‌گذاران منتظر نشست میان دو کشور و ملاقات شی و ترامپ، در اجلاس G-20 هستند که از 30 نوامبر تا اول دسامبر برگزار می‌شود. البته شاید حتی بعدازاین نشست هم تنش‌هایی وجود داشته باشد و توافقی حاصل نشود. اما اگر همین سرگردانی وجود داشته باشد، بازهم شرکت‌ها سعی می‌کنند برخی از زنجیره تأمین خود را به جنوب شرقی آسیا منتقل کنند.

*پنجمین بلوک اقتصادی

چشم‌انداز رشد و توسعه جمعیت آسیای جنوب شرقی باعث جذب سرمایه‌گذاران و آورده شدن پول به این منطقه شده است. تحقیقات اخیر روی اقتصاد اینترنتی پیش‌بینی کرده است که این رقم در سال 2025 بالغ‌بر 240 میلیارد دلار خواهد بود. دلیلش هم اتصال به اینترنت مقرون‌به‌صرفه موبایل به وب جهانی است.

پنجمین بلوک اقتصادی جهان با بریتانیا و هند قابل‌مقایسه است. رشد این منطقه از 4.5 درصد به 5 درصد رسیده و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی زیادی به این منطقه آمده اند.

به گفته تحلیلگران حضور شرکت‌های فعال باعث می‌شود آ سه آن به یک «پایگاه زنجیره تأمین به‌حق» تبدیل شود. هر کشوری در این منطقه تخصص خاص خودش را دارد. برای مثال، تایلند در بخش خودرو قوی است و می‌تواند پایگاه جایگزین تأمین برای شرکت‌های این بخش باشد. در همین حال، ویتنام در بخش‌های نساجی و قطعات الکترونیک قوی عمل می‌کند. از طرفی هم شرکت‌ها با تقاضای داخلی قوی در منطقه مواجه خواهند شد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر